Teraz jest 26.06.2024, 09:24



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
O filtrach kabinowych prawie wszystko 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6870
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post O filtrach kabinowych prawie wszystko
skoda napisał(a):
O filtrach kabinowych prawie wszystko


W kabinie samochodu bez skutecznie działającej filtracji zasysanego powietrza, stężenie substancji szkodliwych w powietrzu może być nawet 6 razy większe niż na zewnątrz samochodu.

Drogi oddechowe człowieka działają jak filtr, zatrzymując w nosie, tchawicy i grubych przewodach oskrzelowych większość cząstek o wielkości 5μm i większych. Cząstki mniejsze od 5μm osadzają się w cienkich przewodach oskrzelowych i pęcherzykach płucnych. Szkodliwe gazy mogą powodować obniżenie koncentracji, zmęczenie i bóle głowy.

Dbając o komfort i dobre samopoczucie użytkowników producenci pojazdów coraz częściej wyposażają je w filtry kabinowe, zwane także filtrami przeciwpyłkowymi.

Rodzaje filtrów kabinowych

Stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów kabinowych:

1. Filtry cząstek stałych oczyszczające powietrze dostarczane do kabin pojazdów z cząstek stałych. O jakości działania filtra decyduje: rodzaj zastosowanego materiału filtracyjnego, szczelność połączenia klejowego pomiędzy czołami uformowanego w harmonijkę materiału filtracyjnego a konstrukcyjnymi elementami ramki, prawidłowe zamontowanie filtra w obudowie.

Materiały filtracyjne stosowane w produkcji filtrów kabinowych są stale unowocześniane. Obecnie powszechnie stosowane są włókniny warstwowe z włókniny poliestrowej do której zgrzano ultradźwiękowo warstwę mikrowłókniny decydującej o sprawności oczyszczania i chłonności.Ochrona naszych płuc przed zapyleniem drobnymi zanieczyszczeniami jest prawidłowa jeżeli filtr kabiny zatrzymuje cząstki o wielkości poniżej 5μm ze skutecznością prawie 100%.

Warunek ten spełnia włóknina poliestrowa + mikrowłóknina. Szczelność połączeń klejowych jest prawidłowa jeżeli spoina jest jednolita (bez przerw) i nie występują prześwity.

2. Filtry z węglem aktywnym oczyszczające powietrze z cząstek stałych oraz ze szkodliwych gazów. Różnią się od filtrów cząstek stałych wyłącznie rodzajem zastosowanego materiału filtracyjnego. Pomiędzy włókniną filtracyjną i włókniną stanowiącą warstwę nośną znajduje się warstwa węgla aktywnego, który działając jak gąbka pochłania (zatrzymuje) szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. Filtry te można montować zamiennie z filtrami cząstek stałych, wg uznania użytkownika pojazdu.

Zalecenia eksploatacyjne

Podczas eksploatacji filtrów kabinowych na powierzchni materiału filtracyjnego osadzają się oddzielone z powietrza zanieczyszczenia ograniczając ilość powietrza dostarczanego przez dmuchawę do kabiny. W filtrach z węglem pogarsza się sprawność pochłaniania szkodliwych gazów.

Pamiętaj, że...

- należy regularnie wymieniać filtry kabinowy, przy eksploatacji na drogach utwardzonych, po przebiegu maksymalnie 15 tys. km, ale nie rzadziej jak raz w roku, ponieważ zablokowany zgromadzonymi zanieczyszczeniami filtr może doprowadzić do uszkodzenia silniczka dmuchawy, w wyniku nadmiernych oporów ssania powietrza,

- brak wymiany powietrza doprowadza do zaparowania szyb.- zgromadzone na filtrze zanieczyszczenia w połączeniu z wilgocią stają się podłożem do rozwoju bakterii i pleśni mogących powodować reakcje uczuleniowe i nieprzyjemne zapachy w kabinie.

- zalecana jest częstsza wymiana, przy eksploatacji w wysokim zapyleniu (drogi nieutwardzone, jazda w kolumnach itp.),

- wymień filtr przed okresem zimowym z uwagi trudności z osuszaniem zaparowanych szyb przy zablokowanym filtrze a także, gdy obserwujemy następujące objawy nadmiernego zanieczyszczenia filtra: włączenie dmuchawy na najwyższe obroty nie powoduje osuszania szyb, zmniejszenie efektywności nadmuchu powietrza, odczuwalny zapach stęchlizny, szybkie zanieczyszczanie pyłem tapicerki i poszycia kokpitu.

- montując nowy filtr należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe i szczelne osadzenie w obudowie.

Nie zaleca się:

- czyszczenia przez wstrząsanie lub przedmuchiwanie, bo ewentualny efekt będzie krótkotrwały a istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia materiału filtracyjnego lub uszkodzenia warstwy z węglem aktywnym – wówczas zgromadzone zanieczyszczenia będą wdmuchiwane do kabiny.

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


21.07.2010, 22:20
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 18.01.2008, 13:14
Lokalizacja: łodz
Posty: 341
Podziękował: 0
Pomógł: 4

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: FABIA VW Passat 1,8 ADZ
Rok prod.: 2000
Województwo: łódzkie
Post 
Witam Jeśli chodzi o filtry kabiny to w zamienniku sa często z papieru i nie chcą przepuszczać powietrza więc czasem jest lepiej żadziej wymienić i kupić oryginał takie jest moje zdanie.

_________________
:o)


22.07.2010, 12:32
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 30.09.2005, 09:40
Lokalizacja: Legionowo
Posty: 300
Podziękował: 1
Pomógł: 3

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Rok prod.: 2002
Województwo: mazowieckie
Post 
A jak już sebasuperb zaczął o filtrach pp, to ja chciałem polecić do przeczytania TĄ PREZENTACJĘ mojego autorstwa. Została przeze mnie przygotowana na seminarium dyplomowe. Może długawa trochę, ale IMO ciekawa.

P.S.
Nie mogłem dodać pliku PDF jako załącznika do wiadomości, więc podaję linkę.


22.07.2010, 15:35
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 3 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL