![](./styles/avalongreen/theme/images/spacer.gif) |
|
Teraz jest 26.06.2024, 09:24
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 3 ] |
|
O filtrach kabinowych prawie wszystko
Autor |
Wiadomość |
Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48 Lokalizacja: [RMI] Posty: 6870 Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127
Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
|
![Post Post](./styles/avalongreen/imageset/icon_topic_latest.gif) O filtrach kabinowych prawie wszystko
skoda napisał(a): O filtrach kabinowych prawie wszystko
W kabinie samochodu bez skutecznie działającej filtracji zasysanego powietrza, stężenie substancji szkodliwych w powietrzu może być nawet 6 razy większe niż na zewnątrz samochodu.
Drogi oddechowe człowieka działają jak filtr, zatrzymując w nosie, tchawicy i grubych przewodach oskrzelowych większość cząstek o wielkości 5μm i większych. Cząstki mniejsze od 5μm osadzają się w cienkich przewodach oskrzelowych i pęcherzykach płucnych. Szkodliwe gazy mogą powodować obniżenie koncentracji, zmęczenie i bóle głowy.
Dbając o komfort i dobre samopoczucie użytkowników producenci pojazdów coraz częściej wyposażają je w filtry kabinowe, zwane także filtrami przeciwpyłkowymi.
Rodzaje filtrów kabinowych
Stosowane są dwa podstawowe rodzaje filtrów kabinowych:
1. Filtry cząstek stałych oczyszczające powietrze dostarczane do kabin pojazdów z cząstek stałych. O jakości działania filtra decyduje: rodzaj zastosowanego materiału filtracyjnego, szczelność połączenia klejowego pomiędzy czołami uformowanego w harmonijkę materiału filtracyjnego a konstrukcyjnymi elementami ramki, prawidłowe zamontowanie filtra w obudowie.
Materiały filtracyjne stosowane w produkcji filtrów kabinowych są stale unowocześniane. Obecnie powszechnie stosowane są włókniny warstwowe z włókniny poliestrowej do której zgrzano ultradźwiękowo warstwę mikrowłókniny decydującej o sprawności oczyszczania i chłonności.Ochrona naszych płuc przed zapyleniem drobnymi zanieczyszczeniami jest prawidłowa jeżeli filtr kabiny zatrzymuje cząstki o wielkości poniżej 5μm ze skutecznością prawie 100%.
Warunek ten spełnia włóknina poliestrowa + mikrowłóknina. Szczelność połączeń klejowych jest prawidłowa jeżeli spoina jest jednolita (bez przerw) i nie występują prześwity.
2. Filtry z węglem aktywnym oczyszczające powietrze z cząstek stałych oraz ze szkodliwych gazów. Różnią się od filtrów cząstek stałych wyłącznie rodzajem zastosowanego materiału filtracyjnego. Pomiędzy włókniną filtracyjną i włókniną stanowiącą warstwę nośną znajduje się warstwa węgla aktywnego, który działając jak gąbka pochłania (zatrzymuje) szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy. Filtry te można montować zamiennie z filtrami cząstek stałych, wg uznania użytkownika pojazdu.
Zalecenia eksploatacyjne
Podczas eksploatacji filtrów kabinowych na powierzchni materiału filtracyjnego osadzają się oddzielone z powietrza zanieczyszczenia ograniczając ilość powietrza dostarczanego przez dmuchawę do kabiny. W filtrach z węglem pogarsza się sprawność pochłaniania szkodliwych gazów.
Pamiętaj, że...
- należy regularnie wymieniać filtry kabinowy, przy eksploatacji na drogach utwardzonych, po przebiegu maksymalnie 15 tys. km, ale nie rzadziej jak raz w roku, ponieważ zablokowany zgromadzonymi zanieczyszczeniami filtr może doprowadzić do uszkodzenia silniczka dmuchawy, w wyniku nadmiernych oporów ssania powietrza,
- brak wymiany powietrza doprowadza do zaparowania szyb.- zgromadzone na filtrze zanieczyszczenia w połączeniu z wilgocią stają się podłożem do rozwoju bakterii i pleśni mogących powodować reakcje uczuleniowe i nieprzyjemne zapachy w kabinie.
- zalecana jest częstsza wymiana, przy eksploatacji w wysokim zapyleniu (drogi nieutwardzone, jazda w kolumnach itp.),
- wymień filtr przed okresem zimowym z uwagi trudności z osuszaniem zaparowanych szyb przy zablokowanym filtrze a także, gdy obserwujemy następujące objawy nadmiernego zanieczyszczenia filtra: włączenie dmuchawy na najwyższe obroty nie powoduje osuszania szyb, zmniejszenie efektywności nadmuchu powietrza, odczuwalny zapach stęchlizny, szybkie zanieczyszczanie pyłem tapicerki i poszycia kokpitu.
- montując nowy filtr należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe i szczelne osadzenie w obudowie.
Nie zaleca się:
- czyszczenia przez wstrząsanie lub przedmuchiwanie, bo ewentualny efekt będzie krótkotrwały a istnieje niebezpieczeństwo uszkodzenia materiału filtracyjnego lub uszkodzenia warstwy z węglem aktywnym – wówczas zgromadzone zanieczyszczenia będą wdmuchiwane do kabiny.
_________________ KLUBOWE NAKLEJKI
Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif) _____________________
FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r. FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.
|
21.07.2010, 22:20 |
|
![](./styles/avalongreen/theme/images/spacer.gif) |
Dołączył(a): 18.01.2008, 13:14 Lokalizacja: łodz Posty: 341
Podziękował: 0
Pomógł: 4
Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: FABIA VW Passat 1,8 ADZ
Rok prod.: 2000
Województwo: łódzkie
|
Witam Jeśli chodzi o filtry kabiny to w zamienniku sa często z papieru i nie chcą przepuszczać powietrza więc czasem jest lepiej żadziej wymienić i kupić oryginał takie jest moje zdanie.
_________________
)
|
22.07.2010, 12:32 |
|
![](./styles/avalongreen/theme/images/spacer.gif) |
Dołączył(a): 30.09.2005, 09:40 Lokalizacja: Legionowo Posty: 300
Podziękował: 1
Pomógł: 3
Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Rok prod.: 2002
Województwo: mazowieckie
|
A jak już sebasuperb zaczął o filtrach pp, to ja chciałem polecić do przeczytania TĄ PREZENTACJĘ mojego autorstwa. Została przeze mnie przygotowana na seminarium dyplomowe. Może długawa trochę, ale IMO ciekawa.
P.S.
Nie mogłem dodać pliku PDF jako załącznika do wiadomości, więc podaję linkę.
|
22.07.2010, 15:35 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 3 ] |
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
![](./styles/avalongreen/theme/images/spacer.gif) |