Teraz jest 20.09.2024, 04:58



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona
Klimatyzajca - jak to działa z technicznego punktu widzenia? 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 26.09.2005, 21:38
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 213
Zdjęcia: 6
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Rok prod.: 2000
Województwo: śląskie
Post 
Kros,
Tutaj jest fotka modulu elektronicznego sterowania termiką silnika czyli zalaczaniem wentylatorow na chlodnicy. Wydaje mi sie, ze tam dochodza rozkazy m.in. ze sterownika klimy i silnika. Tam jest chyba nawet doprowadzony CAN o ile sie nie myle.
Obrazek
A co do czujnika temperarury czynnika to go rzeczywiscie w klimie nie ma ale jest za to czujnik temperatury powietrza tuz przy parowniku ten w obudowie mieszalnika powietrza. I stad klima wie jaka jest mniej wiecej temperatura czynnika. Ma to tez swoje uzasadnienie dlaczego klima sie wylacza jesli wentyaltor od nadmuchu dasz na zero.

_________________
Fabia Elegance 75KM HTB


12.02.2008, 17:49
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
G263...
Też o nim myślałem, słaby byłem z termodynamiki, ale wskazanie z G263 jest zależne od kilku rzeczy. Nie tylko temp. czynnika. Temperatura którą G263 wskazuje zależy od temp. powietrza otoczenia i ilości ciepła które parownik jest w stanie pobrać z tego powietrza. Ilość ciepła którą parownik jest w stanie pobrać zależy od temp (?) R134a oraz jego cisnienia. Przecież przy rozprężaniu oraz odparowaniu odbierana jest energia cieplna z otoczenia. I sądzę, że to właśnie 'delta p' jest dużo, dużo bardziej istotne niż sama temp. czynnika.
G263 może mieć takie samo wskazanie przy zupełnie różnych innych parametrach.

A R134a za skraplaczem i tak ma temp. duuuuużo wyższą niż chemy mieć w kabinie a i tak przy rozprężaniu potrafi (jak np u mnie) zmrozić prawie do 0*C więc nie wiem czy wskazanie G263 jest miarodajne w naszym rozważaniu wiatrakowo-temperaturowym ??? Raczej G263 podejrzewałbym o regulowaniem ciśnienia w układzie, bo wydaje mi się że to właśnie różnica ciśnień przy rozprężaniu odgrywa największe znaczenie. A chłodnica klimy ma jedynie za zadanie pilnować żeby spreżony R134a nie "zagotował" układu.

No nic, chyba jestem zbyt dociekliwy.

koral napisał(a):
dlaczego klima sie wylacza jesli wentyaltor od nadmuchu dasz na zero.
To akurat nie wymaga takiej komplikacji - wystarczy układ logiczny AND między włącznikiem dmuchawy i włącznikiem klimy


12.02.2008, 18:35
Zobacz profil

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Kros mam prośbę , czy mógłbyś mi zapodać schemat klimy w fabce ?
Z góry dzięki...[/b]


12.02.2008, 18:49

Dołączył(a): 08.05.2006, 07:35
Lokalizacja: Bielsko
Posty: 64
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Województwo: śląskie
Post 
Klima korzysta z 5 czujników: ciśnienia w układzie, temperatury pobieranego powietrza, temperatury parownika, temperatury powietrza kierowanego na nogi, temperatury tablicy rozdzielczej. Tak wyczytałem w Cedrychu. Nic nie pisze o czujniku w podsufitce ??? choć ja go faktycznie nie mam.
Obawiam się, że nie da się wyznaczyć sztywnej granicy załączania wentylatorów. Sterownik klimy ustala parametry pracy na podstawie wielu zmiennych a do tego wszystkiego nie działa zero- jedynkowo lecz wykorzystuje logikę rozmytą uwzględniającą na pewno ubytki ciśnienia, starzenie się układu klimy i chodzenia itp. W każdym razie chyba ciężko będzie dojść do jakiś wniosków bez programu sterującego przed oczami ...

_________________
Fabia Sedan Ice HTP


12.02.2008, 18:55
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
SenatorX napisał(a):
Kros mam prośbę

Obrazek

chrisol napisał(a):
Nic nie pisze o czujniku w podsufitce

No to się okazało chyba plotką...

chrisol napisał(a):
temperatury pobieranego powietrza

Gdzie to? termometr w zderzaku czy jeszcze coś innego?


12.02.2008, 19:09
Zobacz profil

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Jeszcze raz dzięki Kros , a gdzie w tym układzie znajduje się tzw." osuszacz " czy jakoś tam ... tzn chodzi mi w realu bo w komorze silnika nic co by na to wyg ?? ?? lądało nie znalazłem


12.02.2008, 19:19
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
osuszacz jest zespolony ze skraplaczem. na chłodnicy klimy po jej prawejstronie widać taki cylinder pionowy - to tam jest filtr osuszacz

[ Dodano: 12-02-2008, 19:30 ]
Obrazek


12.02.2008, 19:22
Zobacz profil

Dołączył(a): 08.05.2006, 07:35
Lokalizacja: Bielsko
Posty: 64
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Województwo: śląskie
Post 
kros napisał(a):
chrisol napisał(a):
temperatury pobieranego powietrza

Gdzie to? termometr w zderzaku czy jeszcze coś innego?

No tego niestety Cedrych już nie precyzuje ... Może ETKA coś więcej powie? Ale wydaje mi się to możliwe, żeby chodziło o ten od komputera pokładowego.

_________________
Fabia Sedan Ice HTP


12.02.2008, 20:10
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 24.11.2007, 15:52
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 291
Podziękował: 0
Pomógł: 39

Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Rok prod.: 2003
Województwo: pomorskie
Post 
kros, wiedzialem ze metnie napisze. chodzilo o pomiar cisnienia w ukladzie i na tej podstawie mozna stwierdzic czy temperatura czynnika jest wyzsza od temp. zewnetrznej i czy potrzebuje wsparcia wiatrakow.

czyli (z punktu widzenia fabi): mierze P i wychodzi 5bar, porownuje to z temperatura w zderzaku i jest 7stopni, po przeliczeniu wychodzi ze powinno byc 2bar i szybko lece wlaczyc wiatraki, za chwile mierze P i wychodzi 10 bar, stwierdzam ze cos sie znowu zwalilo i wylaczam wszystko w cholere :)

termometr w skraplaczu raczej ma funkcje zabezpieczajaca przed zamarznieciem, termometr przy nogach i w podsufitce daje sygnal do klimatica zeby zmienic proporcje mieszanego powietrza.

oczywiscie wszystko to moje teoretyczne rozwazania i moge byc daaaaaaaleki od prawdy, moze tam male krasnoludki lataja i wszystkim steruja :crazy:

tutaj duzo by powiedzial schemat elektroniczny

_________________
a mialem 101 koni...


12.02.2008, 22:28
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
jaarek napisał(a):
mierze P i wychodzi 5bar, porownuje to z temperatura w zderzaku i jest 7stopni, po przeliczeniu wychodzi ze powinno byc 2bar i szybko lece wlaczyc wiatraki, za chwile mierze P i wychodzi 10 bar, stwierdzam ze cos sie znowu zwalilo i wylaczam wszystko w cholere

Tylko że temp ciśnieniem reguluje zawór w układzie klimy. co prawda w zależności od temp, ale zewnętrznej...

Już trochę się tym zmęczyłem ufff...

jaarek napisał(a):
utaj duzo by powiedzial schemat elektroniczny

No Ty to masz łeb ;-)
kurcze, człowiek zaczyna rozważania od końca.

Oto schematy:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dzisiaj mam już dość, a od jutra do weekndu bede miał urwanie głowy wiec pewnie do tego nie zajrze w tym tygodniu, ale jak do czegoś dojdziesz to chętnie posłucham.


12.02.2008, 23:20
Zobacz profil

Dołączył(a): 24.11.2007, 15:52
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 291
Podziękował: 0
Pomógł: 39

Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Rok prod.: 2003
Województwo: pomorskie
Post 
dlatego podkreslilem elektroniczny a nie elektryczny :P choc i tak bym sie nie podjal rozpracowania schematu, drugi dzien walcze z radiem i jestem dwa uklady od koncowki mocy, ale to robie bez schematu...

moje zalozenie bylo takie ze zawor dziala na zasadzie wlaczony wylaczony, bez kombinacji. mam tylko podstawy termy za soba wiec zycie trzeba upraszczac...
w poprzednim samochodzie tak mialem, skraplacz to byla zwykla dysza rozprezna z cieplniczka (odwrotnosc chlodniczki :) ) za nia...
wentylator sie wlacza bo czynnik wiecej sie nagrzewa w kabinie niz oddaje ciepla w chlodnicy, czyli w/g praw fizyki musi sie nagrzewac i cisnienie rosnac.

mnie jeszcze ciekawi jak sie zachowuje caly uklad wraz ze wzrostem cisnienia, czy wzrasta wydajnosc, czy moze jest mniejszy przeplyw czynnika, itd...
bede mial troche wolnego to poszukam.

ps. zawor jedyne co moze regulowac to roznice cisnien pomiedzy nd a hd, oczywiscie w polaczeniu z kompresorem ktory ma ograniczona zdolnosc pompowania.

_________________
a mialem 101 koni...


13.02.2008, 00:36
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
jaarek napisał(a):
dlatego podkreslilem elektroniczny a nie elektryczny

eee, no mówiłem wczoraj, że mam już dość... :smiley15: ale mogłeś chociaż docenić starania :cry: ;-)

jaarek napisał(a):
wentylator sie wlacza bo czynnik wiecej sie nagrzewa w kabinie niz oddaje ciepla w chlodnicy, czyli w/g praw fizyki musi sie nagrzewac i cisnienie rosnac.


Zgoda, że jak czynnik przyjmuje więcej ciepła w kabinie niż potrafi oddać w chłodnicy to wzrasta ciśnienie (pomijam ciepło generowane podczas sprezania, bo powinno się ono zbilansować podczas rozprężania w kabinie+straty).
Tylko co masz na myśli przez wzrasta? Czy zamoistnie z uwagi na wzrost temp. czynnika. Czy przez sprężąrkę która dąży do zwiększenia 'delta P' przy rozprężąniu, żeby czynnik mógł przyjąć więcej ciepła?
W peirwszym rozwiązaniu ogrzany w kabinie czynnik leci ukłądem ND i tam nie ma żadnego czujnika. W drugim wariancie czynnik odbiera za mało ciepła więc trzeba podnieść ciśnienie, zwiększyć 'delta P' i wystudzić kabine.

tylko nadal nie wiemy skąd wentylator wie kiedy jest ten moment że ciepła w układzie jest za dużo, skoro czujnik ciśnienia hest w HD i tam zawsze jest ciepło i ciasno.

Tylko pytanie czy zawór w sprężarce działa analogowo czy cyfrowo. Czy sprężarka z zaworem tłoczy zawsze tak samo a ciśnienie końcowe zależy od temperatury czynnika (czyżby był aż tak podatny na zmianę temp. żeby wytworzyć ciśnienie do 10 bar?) Czy sprężarka tłoczy zawsze tak samo, a zawór dba o do żeby w układzie HD było zadane wg mapy ciśnienie. Wtedy czujnik ciśnienia w Ukłądzie HD ma zadanie nie tylko bezpieczeństwa, ale również sterujące.
Do tego dochodzi również kwestia pracy silnika na różnych obrotach. czyli różna wydajność spreżarki w zaelżności od obrotów musiała by być kompensowana przez zawór analogowy.

Na pewno są jakieś mapy. Tylko jakie?

A w ogóle to chyba zaczynam powoli bredzić...
Może pora dać sobie spokój.


13.02.2008, 10:41
Zobacz profil

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
To może ja kilka słów na koniec...
A więc dziś byłem u gościa od klimatyzacji podłączył sprzęt - w układzie 0 czynnika ; sprawdził szczelność próżniowo i ciśnieniowo -jest ok ;
napełnił układ - 560g czynnika + 80ml oleju ;
klima obudziła się gdzieś przy połowie zalecanej ilości R134a ;
po całkowitym napełnieniu przy dzisiejszej temp powietrza na kratce wew. Fabki 1*C ;
wentylator załącza się po ok 1min od wciśnięcia AC ;
czyli reasumując przejechałem ok 1,5tys. km z pustym układem a mimo to (całe szczęście !!!) sprężarka działa bezproblemowo (przynajmniej na razie)
Co Wy na to Panowie ???


14.02.2008, 14:17

Dołączył(a): 24.11.2007, 15:52
Lokalizacja: Gdańsk
Posty: 291
Podziękował: 0
Pomógł: 39

Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Rok prod.: 2003
Województwo: pomorskie
Post 
brak czynnika zwykle jest czyms spowodowany, szczelnosc sie sprawdza chyba?? azotem ktory pompuje sie do troche wyzszego cisnienia i kilka dni z tym jezdzi. widocznie jakies sladowe ilosci oleju zostaly i takie smarowanie wystarczylo przy biegu jalowym klimy.
jezeli wszystko dziala to tylko sie cieszyc i sprawdzic za kilka mies. czy wszystko jest ok. mi schodzila 1/2 czynnika przez 2 mies.
miales wymieniany osuszacz w klimie? b.b.b. wazne, jezeli masz wilgoc w ukladzie a masz napewno i zostal stary osuszacz, to ta wilgoc moze sporo poniszczyc.

ps. w audiku mialem 1100g (freonu), nastepny dowod ze fabia jest tansza :D

_________________
a mialem 101 koni...


15.02.2008, 22:19
Zobacz profil GG
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4654
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
W kwestii szczelności to również jednym ze sposobów sprawdzania jest wpuszczenie do układu substancji widzialnej w promieniach UV. potem przy użyciu lampy UV sprawdza się po kolei układ szukajać zabarwień.

W kwestii osusacza to swego czasu zasięgałem języka i powiedziano mi że należy go wymienić jeśli ukłąd był przez jakiś czas otwarty np. po wypadku itp. i narażony na swobodną cyrkulację powietrza.
Prawdopodobnie u SenatorX'a ten problem nie występuje. Skoro badali mu szczelność.
Natomiast zastanawia mnie skąd w szczelnym układzie brak czynnika?

Być może nieszczelność jest mała i przy chwilowym badaniu ciśnieniowym i próżniowym (ile to trwało godzinę?) nie wykryto ubytków. Natomiast gaz może sobie jednak powolutku ucieka i żeby się nie okazało, że za rok znów będzie zero.
Nie wiem czy wbili Ci do ukłądu fiolkę UV. Jeśli tak to dobrze, bo jeśli się okaże za jakiś czas że masz braki to będą świecić i szukać. Jeśli tej fiolki nie wbili to dobrze by było, żeby przy najstępnej okresowej obsłudze klimy to zrobili. Chyba, że wyjdzie przy tej następnej obsłudze że faktycznie nic nie ubyło to wtedy fiolkę można sobie odpuścić.

A ukłąd miałeś całkiem pusty czy miałeś jakieś śladowe ilości czynnika? Jeśli czynnika było nawet mało ale jednak to by wyjaśniało kwestię braku konieczności wymiany osuszacza.


17.02.2008, 22:02
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL