Skoro cisza to może ja.
Nie mam żadnych dowodów swojej teorii, opieram ją jedynie na własnych spostrzeżeniach i przemyśleniach. Niekoniecznie trzeźwych
IMO indeks prędkości nie jest powiązany z twardością mieszanki bieżnika.
Indeks prędkości jest raczej uzależniony od konstrukcji wewnętrznej części opony aby miała odpowiednią wytrzymałość na siły działające przy dużych prędkościach. Żeby nie traciły własności trakcyjnych i kształtu np na skutek siły odśrodkowej czu uderzenia w dziurę przy dużej prędkości
Mieszanka bieżnika to sprawa inna i zależy od przeznaczenia opony lub/i fantazji producenta.
Dlaczego tak sądzę? ano dlatego:
Kupując fabię dostałem Matdory MP35 185/60/14 82T zastanawiając się czemu są takie głośne, śliskie i do bani doatrłem do informacji że Matadory są twardsze od "równieśników" ponieważ są produkowane z myślą o rynkach południowej Europy (węgry, słowenia, horwacja itp) gdzie temperatury są wyższe niż u nas.
Aktualnie jeżdżę na kleberach HP2 o identycznych parametrach i zauważyłem że nie są takie śliskie, ani głośne ani do bani.
Ocvzywiście można polemizować że rolę odgrywa rzeźba bieżnika, ale moje spostrzeżenia dot. utraty przyczepności np. na małych prędkościach i przy suchej lub prawie suchej nawierzcni raczej przemawiają za twardośćią mieszanki niż ukształtowaniem bieżnika, który w takich warunkach nie odgrywa aż tak dużej roli
Dlatego te wszystkie wady (hałas i utrata przyczepności) zrzucam m.in. na twardość opony Matador.
Dlaczego zimówki są cichsze? bo są miekkie.
A dlaczego Rainsporty mogą być ponadnormatywnie miekkie (jak na letnie opony)? bo są przeznaczone na trudne warunki, żeby nie były śliskie na deszczu. (ale za to pływają podobnie jak zimówki)
aha jeszcze jedno spostrzeżenie, choć ono może jest zbyt hardcore'owe.
Widziałem kiedyś w TV jak facet wbił kluczyk samochodowy w nową oponę typu slick i bez najmniejszego probelmu wydłubał kawałek gumy. Sliki mają wysokie indeksy prędkości a jednak bieżnik (a właściwie jego brak) był miekki jak masło.
Dlatego uważam, że indeks prędkości a mieszanka bieżnika to dwie różne sprawy.
Ja widzę dwa rozwiązania. Albo kupić inne opony, albo zmienić koła na niższy profil co ograniczy pływanie.
Twarda opona->dłuższa żywotność, gorsze warunki użytkowania
Miekka opona -> krótsza żywotność, lepsze warunki użytkowania, chyba że granica miekkości zostanie przekroczona
podobnie jak w przypadku matadorów została przekoroczona granica twardości (n apolskie warunki)
Może te rainsporty są na skandynawię i tam mają odpowiednią twardość/miękkość
ale równie dobrze mogę się mylić w tych moich fantazjach