[autokrata.pl]
Opłacało się spędzić kilka godzin w samolocie do Portugalii- jako jedni z pierwszych prezentujemy zdjęcia i wrażenia z jazdy nową Skodą Fabią.
Za nasz poligon doświadczalny posłużyły drogi w okolicy miejscowości Faro. Na krętych i ciekawych asfaltach mogliśmy sprawdzić w praktyce czy, i jak bardzo, posunęli się do przodu nasi czescy sąsiedzi.
Fabia, tak samo jak Roomster, prezentuje nowe podejście Skody do małych samochodów. Odważna jak na stonowaną do tej pory markę stylizacja z całą pewnością przypadnie do gustu młodszym użytkownikom - szczególnie w ciekawej opcji lakierowania a'la Mini z białym dachem. Wyraźnie można znaleźć w bryle samochodu nawiązania do małych Renault (tylne światła) czy Suzuki (przednie słupki lakierowane na czarno), całość prezentuje się jednak oryginalnie i świeżo.
Wnętrze Fabia dzieli z Roomsterem - wygląda schludnie i przyjemnie, szczególnie w przypadku jasnej tapicerki. Fotele w podstawowych wersjach nie są najwygodniejsze, w lepiej wyposażonych nie będziemy za to narzekać. W stosunku do poprzedniczki znacznie zwiększyła się ilość miejsca w środku, choć z tyłu, ze względu na wysoki środkowy tunel, lepiej podróżować w 2 osoby.
Przewieziemy też więcej bagażu - bagażnik ma teraz 300 litrów pojemności. Świetne pierwsze wrażenie sprawia jakość użytych materiałów - tworzywo jest bardzo podobne do tego w Octavii czy Golfie. W wyższych wersjach na uwagę zasługuje też bardzo miła tapicerka (również skórzana).
Dostępnych będzie 7 wersji silnikowych, w tym nowe wersje 1,2 HTP (przedstawiciele handlowi się ucieszą) o mocach 60 i 69 KM. Ciekawsze silniki to na pewno benzynowe 1,4 85 KM i 1,6 o mocy 105 KM i diesle 1,4 69 i 80 KM oraz 1,9 105 KM. W Fabii dostępna jest również nowa - według opinii kolegów, którzy nią jeździli, bardzo przyjemnie działająca - automatyczna skrzynia biegów.
Naszą trasę testową pokonaliśmy samochodem z silnikiem 1,6. Zapewnia on całkiem przyzwoite osiągi i nie daje powodów do narzekań. Na pewno nie jest to samochód sportowy, jednak 105-konny motor pozostawia rezerwę mocy i przyspieszenia. W mieście sporym plusem będzie dobra elastyczność silnika - ciągnie od 1 000 obrotów, na trasie natomiast w samochodzie już od 120-140 km/h robi się głośno. Całe szczęście w moim egzemplarzu zamontowano bardzo dobre radio (choć nie był to najwyższy model). Bez wątpienia jest to jeden z lepszych systemów audio w samochodach tej klasy.
Fabia na górskich drogach była stabilna. Przyciśnięta do muru" (przede mną jechał znany rajdowiec Tomasz Czopik) wyraźnie stawała się podsterowna, jednak szybko i dobrze reagowała na korekty toru jazdy. Nie jest to pojazd stworzony do sportowej jazdy, ale margines bezpieczeństwa jest dosyć duży.
Wiele dyskusji na postojach dotyczyło zawieszenia. Dla jednych było za twarde, dla innych za miękkie. Z moich spostrzeżeń wyniki, że wynikało to z dosyć twardej charakterystyki dobicia i nieco bardziej miękkiej odbicia oraz sporego skoku. W praktyce działa to tak, że dobrze czuć samochód na drodze, a nierówności wybierane są sprawnie, choć wyczuwalnie.
Fabia to kawał dobrej roboty, który może rywalizować o miano samochodu "trendy" z pojazdami francuskimi czy japońskimi.
Fabia II - film
************************************************************************
[motofakty.pl]
Skoda Fabia – pierwsza jazda
Mimo że oficjalny debiut nowego modelu zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie, żurnaliści kilku europejskich krajów już mieli możliwość bliższego poznania następcy tego popularnego także w Polsce modelu. Warto przypomnieć, że w 2006 roku Fabia była najchętniej kupowanym samochodem w naszym kraju, a wyższość czeskiego auta musiały uznać nawet firmy, które produkują swoje modele nad Wisłą.
Szefostwo Skody wierzy, że nowa Fabia zdoła przynajmniej powtórzyć światowy sukces swojej poprzedniczki, czyli zdobyć ponad 1,5 miliona klientów.
Pierwsza generacja tego modelu debiutowała w 1999 r., a do jej najważniejszych atutów należała przystępna cena i dobra jakość wykonania. Nowa Fabia ma kontynuować te tradycje.
Jako pierwsza została zaprezentowana Fabia w wersji hatchback. Jesienią ofertę uzupełni kombi, natomiast definitywnie zrezygnowano z sedana. Jednocześnie przedstawiciele firmy poinformowali o zaprzestaniu produkcji dotychczasowego modelu Fabii, który będzie można kupować do wyczerpania zapasów w salonach.
Prace nad karoserią nowej Fabii rozpoczęły się w 2002 roku. Przy okazji wzmocniono strukturę nadwozia i powiększono strefy zgniotu.
Przód auta jest wierną kopią Roomstera, ale całe nadwozie Fabii posiada teraz bardziej odważny design. Poprzedni model charakteryzował się bowiem spokojniejszą, bardziej klasyczna sylwetką. Po bokach nadal dominują płaskie elementy, a tył ze „schodkiem” na pokrywie bagażnika, został wzbogacony o duże lampy zespolone.
Również wnętrze zyskało nowego blasku - kokpit niemal identyczny jak w Roomsterze, jest nie tylko ergonomiczny, ale także starannie wykonany.
W swojej klasie Skoda Fabia jest autem oferującym największą ilość miejsca na nogi (3,3 cm więcej niż w poprzednim modelu) i nad głową dla pasażerów tylnej kanapy. Auto urosło o 4,7 cm, dzięki temu przestrzeń nad głowami podróżnych powiększyła się odpowiednio o 1,2 cm (z przodu) i 4,2 cm (z tyłu).
Do 300 l powiększono także bagażnik, co oznacza 40 l więcej niż w modelu pierwszej generacji. Po złożeniu tylnych siedzeń można go powiększyć do 1163 l.
Silniki
W nowej Skodzie dostępnych będzie siedem jednostek napędowych – cztery benzynowe i trzy diesle. Silniki te znane są już m.in. z Roomstera, a do wyboru są benzynowe jednostki: 1,2 l/60 lub 70 KM, 1,4 l/86 KM i 1,6 l/105 KM oraz diesle: 1,4 l/70 lub 80 KM i 1,9 l/105 KM.
Wrażenia z jazdy
Wsiadając do nowej Fabii nie sposób nie zwrócić uwagi na dobrze wyprofilowane siedzenia, które okazują się znacznie wygodniejsze od foteli stosowanych w poprzednim modelu. Lepsze jest także trzymanie na boki, a fotel kierowcy posiada ręczny, ale za to szeroki zakres regulacji, który umożliwia wybór właściwej pozycji za kierownicą.
Podczas jazd testowych, mieliśmy okazję przejażdżki dwoma wersjami benzynowymi i 80-konnym dieslem.
Pierwsze wrażenia s takie, że Fabia z silnikiem 1.4 wydaje się nieco „ospała” - jednostka napędowa z opóźnieniem reaguje na pedał gazu i po prostu wydaje się zbyt słaba do tego auta, zwłaszcza, kiedy w kabinie podróżują więcej niż dwie osoby.
Lepsze wrażenie robi diesel, mimo, że wg. danych producenta ma prawie o sekundę gorsze przyspieszenie. Wpływa na to ma z pewnością wyższy moment obrotowy (195 Nm/2200 obr/min) i lepiej zestopniowana skrzynia biegów. Z tym silnikiem auto także nie przejawia sportowych ambicji, ale za to nieźle radzi sobie zarówno podczas wyprzedzania, jak i w czasie podjazdów na wzniesienie, a do tego przy spokojnej jeździe potrafi spalić niespełna 5 l oleju napędowego na każde 100 km.
Wadą jest natomiast głośna praca trzycylindrowej jednostki, która okazuje się bardziej hałaśliwa od najmocniejszego diesla 1.9.
Jeżeli chodzi o zwieszenie, to Fabia stanowi dobry przykład kompromisu pomiędzy komfortem, a poprawnym zachowaniem podczas jazdy. Najmniejsza Skoda bardzo sprawnie radzi sobie z nierównościami na drodze, mimo, że zawieszenie nie jest tak sztywne jak w przypadku innych przedstawicieli koncernu Volkswagena. Kierowca Fabii może liczyć na stabilną jazdę i nie musi stresować sie nadmiernymi przechyłami nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
Najnowszy model Skody trafi na polski rynek pod koniec kwietnia. W standardowym wyposażeniu znajdzie się m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne i wspomaganie kierownicy. Jako opcję przewidziano kurtyny powietrzne, elektronicznie sterowaną klimatyzację Climatronic, sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic, instalację telefonu GSM z łączem Bluetooth oraz radioodtwarzacz CD.
Według opinii przedstawicieli Skody Auto Polska, ceny nowej Fabii nie powinny być dużo wyższe od poprzedniego modelu.
Podsumowanie
Segment A stanowi aż 30 proc. ogólnej sprzedaży samochodów osobowych w Europie. Fabia będzie musiała stawić czoła takim rywalom jak Toyota Yaris, Fiat Panda czy Suzuki Swift. Skoda posiada jednak mocne atuty w postaci atrakcyjnego wyglądu, solidnego wykonania i nowoczesnych silników. Jak udowodniła pierwsza generacja tego modelu, niebagatelne znaczenie ma także zaufanie klientów, których dotąd było już ponad 1,5 mln.