|
|
Teraz jest 03.06.2024, 23:29
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 3 ] |
|
VIN Checker czyli co kryje nr VIN
Autor |
Wiadomość |
Honorowy Klubowicz
Dołączył(a): 22.04.2005, 06:34 Lokalizacja: WD Posty: 1806
Podziękował: 0
Pomógł: 26
Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2005
Województwo: mazowieckie
|
VIN Checker czyli co kryje nr VIN
Serwis ten umożliwa sprawdzenie numeru nadwozia w bazach policyjnych pojazdów skradzionych (Włoska, Czeska, Słoweńska i Litewska) oraz rozszyforwuje informacje zawarte w numerze nadwozia (VIN). Kupując używane auto warto tutaj sprawdzić jego numer nadwozia! http://www.autobaza.pl/ab/pl/web/productaa0100Cytuj: Według międzynarodowego systemu oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów (VIN) każdy samochód powinien mieć numer identyfikacyjny. Składa się on z 17 znaków i jest utworzony z kombinacji liter i cyfr.
Jeżeli ktoś wie, jak rozszyfrować VIN, jednoznacznie może określić pojazd i sprawdzić, czy jest legalny. W numerze VIN jest np. informacja, jaki rodzaj skrzyni biegów ma samochód: manualną czy automatyczną, czy jest to wersja trzy- czy też pięciodrzwiowa, czy tapicerka jest welurowa, a może skórzana.
Spróbujmy zatem rozszyfrować numer identyfikacyjny samochodu.
Trzy pierwsze znaki określają międzynarodowy kod producenta, w którym pierwszy znak to rejon geograficzny, drugi znak to kraj w określonym rejonie, trzeci znak to producent pojazdu.
Znaki od czwartego do dziewiątego określają typ pojazdu tzn. jego konstrukcję, rodzaj nadwozia, silnika, skrzyni biegów. Znaczenie liter i cyfr ustalają producenci indywidualnie.
Ostatni człon znaków (od 10. do 17.) to część identyfikująca pojazd (konkretny egzemplarz). Znaczenie symboli w tej części ustalają producenci indywidualnie. Zazwyczaj jest tak: 10. znak to rok produkcji lub model roku, 11. znak to fabryka montująca auto lub rok produkcji (w samochodach marki Ford), znaki od 12. do 17. to kolejny numer fabryczny.
Niezajęte pozycje w numerze identyfikacyjnym powinny być wypełnione przez znak „0”. Niektórzy producenci nie przestrzegają tej reguły i używają innych oznaczeń. Na przykład Volkswagen niezajęte miejsca wypełnia literą „Z”, a Ford znakiem „X”.
Numer identyfikacyjny powinien być naniesiony w jednym rzędzie lub w dwóch, z zachowaniem jednakowych odstępów. W przypadku oznakowania dwurzędowego żaden z trzech wymienionych członów podstawowych nie powinien być rozdzielony.
Oznaczenia identyfikacyjne umieszcza się w przedziale silnika, w kabinie (w środku samochodu) lub w bagażniku. Wprowadzone są już na ogół po lakierowaniu nadwozia. W nielicznych samochodach numer ten jest nanoszony po nałożeniu lakieru podkładowego albo pole numerowe zamalowane jest dodatkowo szarym lakierem.
Numery identyfikacyjne mogą być naniesione kilkoma sposobami. Mogą być wybite – mamy wtedy wklęsłe znaki, wytłaczane – znaki są wtedy wypukłe, wycinane – znaki są w postaci otworów, wypalane – znaki nanosi się metodą elektroiskrową, składają się z wielu punktów o średnicy około 1 mm.
Kod VIN czy tabliczka znamionowa nie są jedynymi źródłami informacji o pochodzeniu samochodu. Sporo można dowiedzieć się także z elementów, które na pozór nie są nośnikami informacji. Przykładem mogą być tutaj szyby. Wielu producentów stosuje oznaczenie roku produkcji właśnie na szybach. Zazwyczaj są to kody, na przykład cyfra „2”, która oznacza 1992 r. Takie dane trzeba również pozyskać od dilera lub producenta. Trzeba pamiętać, że szyby mogą być nieznacznie starsze niż cały samochód, np. o rok. Ale różnica dwóch, trzech lat w stosunku do danych z numerów VIN to sygnał do nadzwyczajnej ostrożności. Brak jednolitego kodu na szybach oznacza, że niektóre z nich były wymieniane. Oczywiście stłuczenie szyby nie zawsze musi być konsekwencją wypadku.
Kolejne miejsca, z których można odczytać np. rocznik auta, to duże elementy z tworzyw sztucznych. Można obejrzeć pokrywy filtra powietrza lub filtra w układzie przewietrzania wnętrza, a tak-że klosze lamp.
Wiele możemy dowiedzieć się także z dokumentów. W dowodzie rejestracyjnym sprawdzamy, czy nie ma skreśleń, wpisów pobawionych urzędowych autoryzacji albo śladów ich usuwania. Ważna jest zgodność danych właściciela z danymi w dowodzie. Jeśli się różnią, nie ufajmy żadnym upoważnieniom ani nawet umowom notarialnym. Papiery muszą być bez zarzutu. Należy żądać pokazania faktury zakupu auta, dokumentów celnych albo umowy kupna-sprzedaży pojazdu potwierdzonej w urzędzie skarbowym.
Uważaj na przeszczep!
Czy kradziony samochód może mieć legalne dokumenty i prawdziwe numery? Przestępcy zdobywają najpierw dokumenty przypadkowego samochodu sprzedawanego na złom. Chodzi im jedynie o zdobycie prawdziwych dokumentów, pola numerowego i tabliczki znamionowej. Mając już dokumenty w swoim posiadaniu, złodzieje kradną taki sam samochód, w takim samym kolorze i z tego samego rocznika. Następnie wycinają pole numerowe i demontują tabliczkę znamionową pochodzące ze złomowanego auta i montują w pojeździe kradzionym. Wtedy samochód jest kradziony, ale dokumenty, pole numerowe i tabliczka znamionowa są prawdziwe.
Kody roku modelowego
2 – 1972 D – 1983 R – 1994
3 – 1973 E – 1984 S – 1995
4 – 1974 F – 1985 T – 1996
5 – 1975 G – 1986 V – 1997
6 – 1976 H – 1987 W – 1998
7 – 1977 J – 1988 X – 1999
8 – 1978 K – 1989 Y – 2000
9 – 1979 L – 1990 1 – 2001
A – 1980 M – 1991 2 – 2002
B – 1981 N – 1992 3 – 2003
C – 1982 P – 1993 4 – 2004
Rok modelowy w numerze nadwozia znajduje się zazwyczaj na 10. Pozycji
Przykłady światowych kodów producentów
Alfa Romeo, Włochy ZAR
Audi, Niemcy WAU
BMW, Niemcy WBA
BMW Motorsport, Niemcy WBS
Chrysler, USA 1C
Citroën, Francja VF7
Daewoo, Korea KLA
Daewoo, Polska SUP
Fiat, Włochy ZFA
Fiat, Polska SUF
Ford, Niemcy WFO
Honda, Japonia JHM
Honda, Wielka Brytania SHH
Mercedes, Europa WDB
Mitsubishi, Japonia JMB
Mitsubishi, Holandia XMC
Nissan, Japonia JN1
Nissan, Wielka Brytania SJN
Opel, Niemcy WOL
Peugeot, Francja VF3
Renault, Francja VF1
Saab, Szwecja YS3
Seat, Hiszpania VSS
Škoda, Czechy TMB
Toyota, Japonia JT1
Toyota, Wielka Brytania SB1
Volkswagen, Niemcy WVW
Volvo, Szwecja YV1
Kod producenta oznaczony jest pierwszymi trzema znakami numeru nadwozia (VIN)
Przykład rozkodowania numeru VIN (Škoda Felicia 1994–2001): TMBEEAX13SX123456
Symbole 1–3 Światowy kod producenta: Škoda, Czechy
Symbol 4 Kod modelu: E – Felicia
Symbol 5 Kod silnika i przełożenia przekładni głównej: E – silnik 135 (1.3, 55 KM), przełożenie 4,16; F – silnik 136 (1.3, 68 KM), przełożenie 4,16; G – silnik AEE (1.6, 75 KM), przełożenie 3,83; H – silnik AEF (1.9 D, 64 KM), przełożenie 3,35
Symbol 6 Kod normy emisji spalin: A – wg normy R83.01A; F – wg norm US83, EEC 93/59, R83.01B, 94/12; G – katalizator monofunkcyjny; H – wg norm R83.01C, EEC 93/59, 94/12, US83
Symbol 7 Kod konstrukcji nadwozia: X – nieprzystosowane do montażu poduszki powietrznej; Z – przystosowane do montażu poduszki powietrznej (w katalogu części zamiennych oznaczane jako wzmocnione)
Symbol 8 Kod typu nadwozia: 1 – hatchback 5d; 5 – kombi 5d; 7 – pickup
Symbol 9 Kod odmiany nadwozia (3 – LX; 4 – GLX; 5 – SLX; 8 – Service Van; 9 – Hardtop)
Symbol 10 Kod roku modelowego
Symbol 11 Kod zakładu montażowego (0, 1, 2, 3, 4 – Mlada Boleslav;
5 – Kvasiny; 7 – Vrchlabi; X – Poznań) Symbol 12–17 Kolejny numer seryjny
_________________ If everything seems under control – you are just not going fast enough
Koni Sport+Vogtland-40
PerfectService by DobryGrześWawa
Ostatnio edytowano 28.08.2009, 13:52 przez wolf, łącznie edytowano 2 razy
|
02.10.2006, 14:53 |
|
|
Honorowy Klubowicz
Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07 Lokalizacja: Gliwice Posty: 4656 Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73
Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
|
[F1] VIN dla Fabii 1
Znalazłem klucz do rozszyfrowania numeru VIN dla fabii nr 1:
nr VIN ma postać: TMB 234 6Y 567 xxxxxx
gdzie:
TMB - Międzynarodowy kod producenta
2 - typ nadwozia, wyposażenie
-B-FABIA SEDAN Elegance
-C-FABIA SEDAN Comfort/Ambiente
-D-FABIA SEDAN Classic
-G-FABIA COMBI Elegance
-H-FABIA COMBI Comfort/Ambiente
-J-FABIA COMBI Classic
-M-FABIA Elegance
-N-FABIA Comfort/Ambiente
-P-FABIA Classic/Junior/Basic
-T-FABIA PRAKTIK
-W-FABIA RS
3 - silnik
-A-1,0 37 kW
-B-1,4 50 kW
-C-1,4 55 kW
-D-1,4 74 kW
-E-2,0 85 kW
-F-1,9 SDI 47 kW
-H-1,4 44kW
-S-1,9 TDI 74 kW
-U-1.9 TDI 96 KW
-W-1,2 40 kW
-X-1,4 59 kW
-Y-1,2 47 kW
-Z-1,4 TDI 55 kW
4 - System poduszek powietrznych
-0- brak
-1- poduszka kierowcy
-2- poduszka kierowcy i pasażera + dwie poduszki boczne
-4- poduszka kierowcy i pasażera
-8- "lehke uźitkowe vozidlo" - lekki/mały pojazd użytkowy
6Y - FABIA, FABIA COMBI, FABIA SEDAN, FABIA PRAKTIK
5 - Interni kod :?: Kod wewnętrzny/krajowy
6 - Rok modelowy
-Y-2000
-1-2001
-2-2002 itp.
7 - Miejsce produkcji:
-3 - Mlada Boleslav
-4 - Mlada Boleslav
-6 - Kvasiny
-7 - Vrchlabi
-N - Mlada Boleslav
-X - Poznań
xxxxxx - numer nadwozia
ps. zauważyłem że brakuje niektórych silników może właściciele takowych dopiszą brakujące dane?
Ostatnio edytowano 18.10.2008, 17:19 przez kros, łącznie edytowano 6 razy
|
24.12.2006, 02:05 |
|
|
Dołączył(a): 16.08.2010, 16:07 Lokalizacja: Jaworzno Posty: 4715 Zdjęcia: 14
Podziękował: 15
Pomógł: 137
Silnik: CGGB-1.4 16V 86KM
Skrzynia: LVE - 5b.
Samochód: Skoda Fabia II fl Ambition
Rok prod.: 2012
Województwo: śląskie
|
Re: VIN Checker czyli co kryje nr VIN
_________________ Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ Moja Red Corrida
|
29.05.2013, 22:37 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ Posty: 3 ] |
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
|