Witam wszystkich jako nowy Forumowicz.
Widzę że temat ma tytuł "rozrząd tsi" więc może opiszę kilka wniosków z mojej ostatniej wymiany rozrządu.
Auto:
Fabia II (r.2012) 1.2 tsi 85 KM, silnik CBZA, przebieg 152tys.km. Druga wymiana rozrządu (po przejechaniu 50 tys km od poprzedniej).
Objawy:
- warczenie rozrządu kilka sekund po odpaleniu na zimno,
- klekotanie/dzwonienie na mocno rozgrzanym silniku na wolnych obrotach,
- wypadanie zapłonu, szczególnie wyraźne na wolnych obrotach
Wymiana: nowy kompletny zestaw wzmocnionego rozrządu (03F198158B) z czarnym napinaczem + łańcuszek pompy oleju (03F115225) i koło zębate napędu pompy oleju (03F115121B) + kable zapłonowe + świece + pasek wielorowkowy + olej silnikowy z filtrem +płyn chłodzący.
Wnioski:
- łańcuszek rozrządu był rozciągnięty tylko minimalnie w stosunku do nowego, ślizgi nie zużyte, koło zębate górne również. Warczenie pochodziło zatem w całości od wadliwego napinacza który był starego typu (srebrny). O dziwo - Dolne koło na wale korb. (ma dwa wianuszki zębów) było bardziej zużyte na wianuszku zębów na którym chodzi łańcuszek napędu pompy oleju.
- poprzednia wymiana rozrządu nie wyeliminowała klekotania na wolnych obrotach na mocno rozgrzanym silniku. Tym razem wymieniono również łańcuszek pompy oleju (03F115225) i koło zębate napędu pompy olejowej (03F115121B) i to było to ! Obecnie wszystko cichutko pracuje. Zatem polecam w tych silnikach przy zmianie rozrządu wymieniać również łańcuszek pompy oleju.
- wymiana kabli i świec wyeliminowała "wypadanie zapłonu" - takie "czknięcia" na wolnych obrotach. Mechanik pokazał mi ślady na kablach ("białe chmurki") w miejscach w których następowało przebicie. Nie sądziłem że tak się mogą zestarzeć, myślałem że kable fabryczne są wieczne
- wymiana oleju związana z wymianą rozrządu
- po przejechaniu kilkuset km zaobserwowałem jakby minimalne obniżenie dynamiki przyspieszania ale nie wiem z czym to wiązać... W sumie, kupiłem najtańszy dostępny olej typu 5W30-może to dlatego ? Nie wiem...
Podziękowania dla Krzynola z tego Forum za wrzucone na YT filmiki instruktażowe. Podziękowania również dla mojego mechanika który te sugestie przyjął i zrobił wszystko perfect (łacznie z wszsytkimi momentami dokręcania śrub zgodnie z instrukcją). Oczami wyobraźni juz widzę jak mechanik z serwisu autoryzowanego Skody wymienia wszystko pod dyktando jakiegoś "głupiego" filmiku i przewrażliwionego właściciela
Zatem gdyby ktoś potrzebował dobrego mechanika z rejonu Poznania to mogę polecić. Całość udało mi się zamknąć w kwocie 2000 pln.
Ps. są na YT filmiki w których nie wymieniono kółka zębatego na wale (2 wianuszki zębów) a to błąd. Ja tak miałem wykonaną pierwszą wymianę rozrządu...