[F1] KLAPA BAGAŻNIKA - NIEOTWIERAJĄCY SIĘ ZAMEK :-)
Objaw taki: czem nie można otworzyć klapy bagażnika, a czasem można
, tak kilka razy w miesiącu zdarzy się że nie można, a potem przez pół roku otwiera się bez problemu i tak w kółko
Zrobiłem w tym temacie "doktorat"
, więc tak sobie pomyślałem, że podzielę się doświadczeniami z innymi.
Pierwsza uwaga: zatrzaśnięty bagażnik można otworzyć sobie od środka mechanicznie, ściągając osłonkę (plastikowa, czarna, w kształcie rozciągniętej litery C) z rygla (tego elementu zamka zamontowanego do karoserii, a nie do klapy). Przy ryglu znajduje się taki popychacz, uruchamiany siłownikiem elektrycznym i/lub linką (w zależności od wersji). Po ściągnieciu plastikowej osłonki - lekkie naciśnięcie palcem powoduje odblokowanie zamka i otwarcie się klapy.
W wersji sedan jest taki myk, że wiązka elektryczna pomiędzy samochodem a klapą prowadzona jest w takiej osłonce gumowej, a ta osłonka z kolei jest przymocowana do ruchomych elementów zawiasa klapy taką plastikową prowadnicą nadajacą im kierunek. Prowadnica do wersji sedan ma numer części: 1M0 971 897A, kosztuje jakieś 5zł, a jej zgubienie powoduje, że kable zaczynają być z czasem częściowo przycinane przez ruchome elmenty zawiasów. Dzieja się wtedy takie historie jak właśnie czasami nie otwierajacy się bagażnik, czasami nie palące się oświetlenie tablicy rejestracyjnej itp. Usterka upierdliwa bardzo za względu na to "czasami". Wiązka elektryczna ma numer części 6Y5 971 147A, ma nieco ponad metr długości i kończy się od strony karoserii dwoma platikowymi złączami i jednym oczkiem na śrubę do masy. Od strony klapy bagażnika są dwa złącza do oświetlenia tablicy rejestracyjnej, jedno do przycisku otwarcia bagażnika i jedno do czujnika położenia zamka. Można sobie samemu przeglądnać, pomierzyć miernikiem i naprawić - nie ma w tym nic skomplikowanego.
I u mnie tak własnie się stało, że zginął ten plastik, wiązka uległa połamaniu i pojawiły się problemy. Naprawa wiązki pomogła na jakieś 3 lata, po czym problemy z klapą znowu się pojawiły.
Tym razem winnym okazał się być siłownik elektryczny przy ryglu (ta część od strony karoserii, nie zamek w klapie). Ten siłownik jest sprzedawany razem z tym ryglem, w salonie kosztuje całość 155zł (a używany-nie-widomo-czy-sprawny na Allegro: 70zł) i ma numer części: 6Y0 827 511A, w odróżnieniu od zamka który jest w klapie i ma numer bardzo podobny: 6Y0 827 501K. Przy poprawnej pracy całośc systemu zachowuje się tak:
* zamek w klapie otwarty = wyłącznik przy zamku zwarty
* przycisk otwierania bagażnika wciśnięty = wyłącznik w przycisku zwarty
* po naciśnięciu przycisku otwierania bagażnika pojawia się na złączu siłownika rygla napięcie 12V przez czas około 1 sekundy, niezależnie od tego jak długo trzymamy przycisk
* gdy kilkukrotnie naciśniemy przycisk - kilkukrotnie zapracuje siłownik, ALE jeśli naciśniemy go więcej jak około 7 razy, to siłownik będzie dostawał kolejne impulsy nie częściej jak raz na około 15 sekund (zapewne po to jest to ograniczenie by nie uległ przegrzaniu)
* czy siłownik pracuje dobrze jest bardzo łatwo sprawdzić - wystarczy równolegle do niego wpiąć na kabelkach żaróweczkę 12V o mocy kilku W - jeśli zdarzy sie tak, że czasem żaróweczka błyśnie a siłownik nie otworzy - jest właśnie problem z siłownikiem lub zbyt dużymi oporami mechanicznymi pracy zamka.
Siłownik można bez problemu rozebrać - o ile rdzewiejąca sprężyna i zaśniedziałe styki są łatwo "naprawialne", o tyle sam silniczek nie bardzo da się otworzyć w celu wyczyszczenia komutatora i tutaj pojawia się problem nie do ruszenia - tylko wymiana całości.
Dla zainteresowanych podam może jeszcze rozkład przwodów w wiązce elektrycznej o numerze 6Y5 971 147A (idąca do klapy bagażnika w wersji sedan):
przewód czerwono/zielony: od centralnego sterownika do przycisku w klapie, a potem od przycisku do masy samochodu brązowym
przewód brązowo/zielony (obydwa są razem zwarte): od centralnego sterownika do wyłącznika w zamku klapy, a od niego do masy samochodu brązowym
przewód niebieski/popielaty: od centralnego sterownika do oświetlenia tablicy rejestracyjnej (obydwa złącza równolegle), a od niego do masy samochodu brązowym
przewód brązowy idzie do śruby osadzonej w karoserii samochodu = masa
Może jeszcze dodam, że wiązka ta kończy się dwoma kostkami i oczkiem masy z lewej strony w bagażniku, pod tapicerką, poniżej lewej tylnej lampy. Całość jest w razie potrzeby dosyć łatwo demontowalna.
Pozdrawiam!
RM
mgr inż. elektronik, chociaż za rozwiązanie tego problemu powinienem zostać przynajmniej dr !