[F1] Manual konstrukcja modułu haka i montaż elektryki
Cele:
1. Montaż haka holowniczego z profesjonalna instalacja, nieobciążającą fabrycznej instalacji pokładowej.
2. Możliwość szybkiego odcięcia napięcia w gnieździe przyczepy.
3. Jak najniższe koszty Normalnie każda firma do sprzedanego haka daje instalacje którą się podpina bezpośrednio pod
lampę auta, szybkie rozwiązanie aczkolwiek może być
niebezpieczne dla auta.
Można oczywiście kupić odpowiedni moduł który również odcina czujnik cofania – koszt ponad 200zł + normalna cena haka kolejne 200zł albo lepiej.
Koszty wszystkich dupereli wyszły ok. 32zł + 100zł hak + 35zł przegląd na SKP.
Tak więc z wszystkim zamknąłem się w ~160złMateriały:1. Hak – demontaż 100zł
2. Instalacja elektryczna
- włącznik 0/1 1zł
- przekaźnik NO 12V (5szt) 10zł
- konektory żeńskie (20szt) 2zł
- konektory oczkowe (2szt) 2gr
- obudowa plastikowa 2zł
- tetrydki z 20szt grosze...
- kable a) sterujące światło-przekaźnik 1,5mm2 (5x30cm) różne kolory
b) masa sterowania 2mm2 (30cm) czarny
c) zasilanie modułu 3mm2 (5m) czerwony
d) wiązka z przekaźników do gniazda 2,5mm2 (ok 1m) różne kolory
Wszystkie kable to koszt 9zł w hurtowni
- gniazdo przyczepy 7 pin 7zł
- rurki termokurczliwe różne 1zł
- dwa konektory do skrzynki bezpieczników (kolega koleś pomoże)
- bezpiecznik samochodowy 15A
- izolacja parciana 3zł
- sylikon uniwersalny lub pałeczka kleju na gorącoMateriały i narzędzia:SchematModuł:W pudełku montujemy 5 przekaźników za pomocą wkrętów. Odpowiednie dla:
P1- kierunek Lewy
P2 – kierunek Prawy
P3 – Stop
P4 – Pozycja
P5 – PrzeciwmgielneWycinamy dwie dziury 1 (ok 1cm) na włącznik zasilania, druga (ok 3cmm) na we/wyj kabli.
łączymy instalacje do przekaźników, ja zaciskałem konektory co było czasochłonne, można lutowac i będzie dużo szybciej.
Jak łączyć:- masy cewek wszystkich 5 przekaźników łączymy razem w jednym punkcie i wyprowadzamy kablem o gr. 2mm2. Kabla powinno być około 20cm. Zakańczamy go konektorem oczkowym o śr. 6mm. (później przykręcimy go do punktu masowego w bagażniku) (na zdjęciu kable czarne)
- z kazdego przekaźnika (drugiego styku cewki) wyprowadzamy 30cm kabelek, te kabelki łączymy do tylnej lewej lampy i prawego kierunkowskazu jak na schemacie.
- to samo robimy z jednym ze styków roboczych każdego przekaźnika gdzie będzie dochodzic 12V (na zdjęciu kolory nieb-jas/nieb-ciem/czerw/braz/żó-zie 2,5mm2) z tak powstałego węzła wyprowadzamy 5 cm 3mm2 kabla do włącznika. Drugi kabel od włacznika 3mm2 czerwony leci do samej skrzynki bezpieczników.
- drugi zestaw styków roboczych podaje napięcie już do gniazda przyczepy, więc różne kolory 2,5mm2 dł. 90cm. Spinamy je w wiązkę i do gniazda.
Moduł został przyklejony za pomocą sylikonu.
Wszystkie połączenia lutujemy oraz izolujemy termokurczem i oprawiamy izolacją.
Inne zdj. pogladoweDemontaż plastików i przeciągniecie kabla zasilającego przyczepę.
Jeśli ktoś ma taki moduł, można nieco przerobić układ, stosując jeszcze jeden przekaźnik, który po włożeniu wtyczki do gniazda będzie rozłączał zasilanie czujników (wtedy pomocny bedzie przekaźnik NZ)Schemat podłączenia wyprowadzonej wiązki do gniazda.Całość można fajnie zminimalizować tzn. zrobić na tranzystorach zamiast na przekaźnikach. Tylko to już bardziej czasochłonne, trzeba zbudowac układ i dobrac odpowiednie elementy.
W sumie instalacja ta sama więc kto wie może kiedyś się pokuszę
p.s prosze Moda o podpięcie do tematu bodaj kolegi House