[F1/F2] Maty grzejne - przeróbka z F2 do F1
Postanowiłem wymienić u siebie fotele – wybór padł na fotele z F2 sporta
szaro czarne „półkubełki”
W ziązku z tym, że seryjnie miałem podgrzewane fotele chciałem nowe również podgrzewane. Kupiłem oryginalne maty w ASO i zaczął się domontaż tapicerki aby założyć maty.
Gdy już były poskładane a ja ucieszony pojawił się zonk, którego w zasadzie spodziewałem się ale łudziłem się, że jednak będzie ok. Po wsadzeniu fotela do auta i podlączeniu okazało się, ze oparcie grzeje non stop… niezależnie od tego ile będzie ustawione na potencjometrze. Zaczęło się szukanie rozpisu wiązek do foteli (obydwie maty czy z F1 czy z F2 mają 4 piny w kostce)
F1
F2
Poniżej jest wtyczka do maty fotela - w F1 tylko różnią się kolory kabli
Po jakimś czasie przypomniałem sobie o istnieniu pogramu ELSA
i zasięgnąłem info. Znalazłem rozpiski do F1 i F2 do podgrzewania.
F2
F1
Próbowałem to podpinać na różne sposoby. Odciąłem kostkę która szła do przekaźnika w fotelu z F1 (stare vagi typu F1 mają dwa przekaźniki – po jednym pod fotelem natomiast nowsze jak np. F2 ma jeden przekaźnik centralny do podgrzewania). Przemierzyłem gdzie się pojawia + po włączeniu gdzie jest stały, który przewód łączy się z którym i nic … łączyłem na różne sposoby i dalej nic :/ .
Kolejnym krokiem było przemierzenie samych przewodów mat siedziska bez wtyczek. Okazało się ze w macie od F2 są dwie pary kabli które przewodzą(łączą się ze sobą) a w F1 tylko jedna – dało to do myślenia. Rozłożyłem siedzisko i okazało się, że para przewodów którą się różni idzie tak jakby do środkowej części maty. Rozłożyłem poszycie i okazało się że w F1 jest w macie założony termistor
z którego sygnał wraca do przekaźnika a w F2 jest coś takiego:
(na marginesie dodam że to ustrojstwo normalnie przewodzi - nie wiem jak zachowuje się gdy jest wpięte w instalacje F2 ponieważ nie miałem okazji aby sprawdzić) z drugiej strony jest metalowa powierzchnia.
Po przemierzeniu termistora z F1 wyszło ok. 8kom przy ok. 25°. Śmiało można je zastąpić termistorem ok. 10 kom przy tej samej temperaturze – są dostępne na necie
koszt to ok. 1 zł. Termistor działa tak że podaje info (chyba napięcie?) na przekaźnik i przerywa „+” żeby za bardzo się nie nagrzało na danym położeniu potencjometru. Jeśli chcemy np. zejść z 5 na 2 to trzeba będzie chwile poczekać, aż zacznie dawać „+”.
Ogólnie mata do F1 ma 4 kable: 2 grube to masa i + oraz dwa cienkie masa i powrót do przekaźnika. W F1 oryginalnie zrobione jest tak, że aby fotel grzał musi być podpięte oparcie ze względu na to że do oparcia podpięta jest masa „-”. Ta masa, którą widać na zdjęciach, że idzie do siedziska to masa do termistora. Ja zrobiłem tak, że masa idzie tu i tu aby grzał bez oparcia.
Kolory kabli:
Fabia 1
Czarno biały – impuls do sterownika aby włączyć „+”
Czarno żółty – „+”
Brązowy – „-”
Brązowo żółty – „+” od kostki przekaźnika pojawia się po sygnale z termistora.
Brązowo żółty – idzie od siedziska („+” od kostki przekaźnika pojawia się po sygnale z termistora.)
Fabia 2
Czarno zielony – ten przyjąłem jako czarno biały z F1 aby podłączyć impuls
Brązowy – „+”
Niebieski – „-”
Tyle kabli pamiętam - reszta z tego co kojarzę
Tymczasowe podłączenie aby sprawdzić czy grzeje
może komuś kolory kabli bardzie wpadną w oko niż opis.
i w zasadzie tak już zostały
tylko polutowane i zrobione bardziej profi
mam nadzieję że komuś się to przyda
pzdr.
ps. sorry za ewentualne błędy