|
|
Teraz jest 04.05.2024, 11:30
|
[F1] Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Autor |
Wiadomość |
Dołączył(a): 13.04.2007, 18:37 Lokalizacja: TKA Posty: 256
Podziękował: 3
Pomógł: 8
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Samochód: F1 Basic
Rok prod.: 2002
Województwo: świętokrzyskie
|
Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Witam... Moja Fabia ma już trochę na liczniku, a amortyzatory ciągle fabryczne. Ostatnio zauważyłem, że tylne opony wyząbkowały się od zewnątrz (to ich deugi sezon). Jak się popatrzy z tyłu to widać, że samochód "siadł", nie jest to wielkie, ale zauważalne. Czyli co: wymiana sprężyn i amortyzatorów? Jeśli tak, to czy te najtańsze zamienniki ze SkodaCzesci są przyzwoitej jakości? Wiadomo, że samochód ma już swoje lata i nie chcę za bardzo inwestować. Pozdrawiam, dzięki za rady i sugestie
_________________ Moja Fabia obecnie przekroczyła 240 kkm Chętnie pomagam, jeśli tylko mogę.
|
22.04.2013, 09:41 |
|
|
Ekspert Techniczny
Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35 Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154
Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Amorki jak i sprężyny można wymienić. Z tańszymi zamiennikami jest tak że mogą długo niepociągnąć. Sprężyny jakie możesz założyć i ja polecam to KAYABA. Dobry stosunek jakośći do ceny. Amorki polecę bilstein, kayaba, monroe. Z tych najtańszych to ewentualnie harty. Dodatkowo odbój poliuretanowy na amortyzator by dwa razy do sklepu nie jeździć.
_________________ Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę..
|
22.04.2013, 10:43 |
|
|
Dołączył(a): 13.04.2007, 18:37 Lokalizacja: TKA Posty: 256
Podziękował: 3
Pomógł: 8
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Samochód: F1 Basic
Rok prod.: 2002
Województwo: świętokrzyskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Odnowię temat: KYB-334835 na przód i KYB-343328 na tył - czy taki zestaw będzie OK? Jeżdżę raczej "miękko", bez szarżowania (zresztą Fabią Basic to nie za bardzo jest jak), zależy mi na rozsądnym kompromisie pomiędzy komfortem i prowadzeniem. Przy okazji: jak opony się wyząbkowały i buczą, to da się z nimi coś zrobić (np. zamiana stron i kierunku obrotów) czy na śmietnik? Pozdrawiam
_________________ Moja Fabia obecnie przekroczyła 240 kkm Chętnie pomagam, jeśli tylko mogę.
|
30.05.2013, 10:57 |
|
|
Ekspert Techniczny
Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35 Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154
Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Z wy ząbkowanymi oponami raczej nic nie zrobisz. A amorki jak nowe to będą służyć. W każdym razie dobry wybór.
_________________ Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę..
|
30.05.2013, 17:30 |
|
|
Dołączył(a): 03.04.2009, 20:16 Lokalizacja: Olsztyn Posty: 685
Podziękował: 6
Pomógł: 20
Silnik: AZQ-1.2 12V 64KM
Skrzynia: GDM - 5b.
Samochód: Flash
Rok prod.: 2003
Województwo: warmińsko-mazurskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Ja po 5 latach fabryka tył wymieniona na hiszpańskie MAGNUM jeździły 4 lata i na stacji miały jeszcze 68 % siły tłumienia zostały zamienione na bilstein ponieważ wybiły się w nich tuleje na dole. Przód po 6 latach fabryka wymieniona na KAYABA w tej chwili 4 sezon i jest OK.
_________________ GrzegorzT
|
30.05.2013, 19:13 |
|
|
Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20 Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój Posty: 856 Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14
Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Przód oryginał, tył aktualnie wspomniana KAYBA, wcześniej zakładana jakaś giełda (rozciekła się w zeszłym roku) bo oryginał się rozciekł. KAYBA sprawuje się ok, do tego odboje z osłonami SACHS.
Aha a na wyząbkowane opony, to chyba tylko na przód wyłączyć ASR i je trochę przypalić, może to je wyrówna
|
30.05.2013, 20:05 |
|
|
Dołączył(a): 13.04.2007, 18:37 Lokalizacja: TKA Posty: 256
Podziękował: 3
Pomógł: 8
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Samochód: F1 Basic
Rok prod.: 2002
Województwo: świętokrzyskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
W najbliższych dniach będę kupował w/w amortyzatory na przód i tył. Jakie elementy jeszcze zamówić w ciemno (bez wizyty u mechanika), żeby "odmłodzić" zawieszenie? Chodzi mi o różne gumki, tulejki, podkładki itp...
_________________ Moja Fabia obecnie przekroczyła 240 kkm Chętnie pomagam, jeśli tylko mogę.
|
05.06.2013, 08:38 |
|
|
Ekspert Techniczny
Dołączył(a): 01.02.2009, 20:30 Lokalizacja: Świetochłowice Posty: 5408
Podziękował: 167
Pomógł: 520
Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGV - 5b.
Samochód: Ambiente
Rok prod.: 05.2007
Województwo: śląskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
fabian napisał(a): Jakie elementy jeszcze zamówić w ciemno Jeśli nie było robione to zrób tylne tuleje w wahaczu. Kup takie: http://allegro.pl/tuleja-wahacza-skoda- ... 20992.html
_________________ Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Seat, Audi, VW. 510 150 407
|
05.06.2013, 08:46 |
|
|
Dołączył(a): 13.04.2007, 18:37 Lokalizacja: TKA Posty: 256
Podziękował: 3
Pomógł: 8
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Samochód: F1 Basic
Rok prod.: 2002
Województwo: świętokrzyskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Były, były, niedawno. Właśnie takie
_________________ Moja Fabia obecnie przekroczyła 240 kkm Chętnie pomagam, jeśli tylko mogę.
|
05.06.2013, 08:58 |
|
|
Dołączył(a): 27.05.2013, 10:09 Posty: 114
Podziękował: 4
Pomógł: 0
Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2003
Województwo: łódzkie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
czytam temacik i zastanawiam się czy ja tego nie mam. Podczas jazdy, tak do 50km wyraźnie słychać coś takiego jak: "huhuhuhu", nie wiem jak to lepiej określić. Opony nie mają bani, bo oglądałem, ale dzisiaj sprawdzę "łapą" w jedną i druga stronę czy czasami nie są wyząbkowane, choć wątpię - bo auto świeżo po przeglądzie, zarówno polskim jak i niemieckim. A wydaje mi się, że ząbkują się wtedy, jak są walnięte amorki i ewentualnie wahacze.
|
05.06.2013, 09:18 |
|
|
Ekspert Techniczny
Dołączył(a): 28.08.2012, 20:19 Lokalizacja: SPS Posty: 1542
Podziękował: 36
Pomógł: 110
Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Skrzynia: FDL - 5b.
Samochód: F1 AUA 2001 + corsa E 2017 B14XEL
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
albo wahacze, albo krzywo przykręcony mcPherson u góry (tam można delikatnie korygować nachylenie kół gdy nie można tego robić dolnym wahaczem) to są te 3 śruby dookoła kielicha. Ja w audi tak miałem, że skrzywiłem wahacz na polskiej dziurawej drodze i ścięło mi oponę (nawet nie ząbkowało) po czym wymieniłem wahacz i łożysko (wyciągali kolumnę) i po poskładaniu niby było ok, ale ząbkowało oponę. Na zbieżności jeden mechanik powiedział, żę tymi śrubami idzie delikatni kąt korygować i od tej pory mam spokój.
_________________
|
05.06.2013, 09:55 |
|
|
Dołączył(a): 27.05.2013, 10:09 Posty: 114
Podziękował: 4
Pomógł: 0
Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2003
Województwo: łódzkie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
No tak, tylko mi opony nie ząbkują, są ok, nie zdziera ich ani od wewnątrz ani od zewnątrz. Słychać tylko ten dziwny odgłos, do prędkości ok 50km/h. Odgłos przyspiesza wraz ze wzrostem prędkości i znika przy jakiejś tam prędkości.
|
05.06.2013, 10:12 |
|
|
Dołączył(a): 02.05.2013, 11:32 Posty: 177
Podziękował: 0
Pomógł: 3
Silnik: AQW-1.4 8V 68KM
Skrzynia: EMD - 5b.
Rok prod.: 2004
Województwo: małopolskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Zastanawiam się czy powodem ząbkowania muszą być jakiekolwiek problemy z zawieszeniem? U mnie ząbkowaniu uległy przednie opony, z tm, że nie mam żadnych problemów ani z amortyzatorami ani innymi elementami zawieszenia (opona ściera się równo).
|
05.06.2013, 10:25 |
|
|
Dołączył(a): 13.04.2007, 18:37 Lokalizacja: TKA Posty: 256
Podziękował: 3
Pomógł: 8
Silnik: AZE-1.4 8V 60KM
Skrzynia: FNK - 5b.
Samochód: F1 Basic
Rok prod.: 2002
Województwo: świętokrzyskie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
Przyczyną wtórną ząbkowania jest odrywanie się opony od nawierzchni drogi. Dla osi przedniej koło rozpędza się wtedy bardziej (mechanizm różnicowy) i po złapaniu kontaktu jest przyhamowywane przez tarcie - bardziej ścierają się tylne krawędzie lameli. Dla kół tylnych koło zwalnia i po złapaniu kontaktu jest "podpędzane" - ścierają się przednie krawędzie lameli. Oczywiście mówimy o samochodzie z przednim napędem. Proces ten bardziej dotyczy osi tylnej, zwłaszcza jeśli często jeździmy bez obciążonego tyłu. Przyczyny pierwotne to: - słabe amortyzatory - koła łatwo tracą kontakt z podłożem, - zbyt wysokie ciśnienie w oponach - koła odbijają się na nierównościach jak piłka, - własności opon - jeśli opona jest miękka, lamele łatwo się wyginają w kierunku przód-tył i będą się łatwiej ząbkować. To moje przemyślenia, chętnie posłucham innych uwag na ten temat. Pozdrawiam
_________________ Moja Fabia obecnie przekroczyła 240 kkm Chętnie pomagam, jeśli tylko mogę.
|
05.06.2013, 11:19 |
|
|
Dołączył(a): 27.05.2013, 10:09 Posty: 114
Podziękował: 4
Pomógł: 0
Silnik: BKY-1.4 16V 75KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2003
Województwo: łódzkie
|
Re: Rozkraka, amortyzatory i ząbkowanie
fabian i trudno by się tutaj z Tobą chyba nie zgodzić, bo to logicznie brzmi
|
05.06.2013, 11:39 |
|
|
Kto przegląda forum |
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości |
|
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz edytować swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz dodawać załączników
|
|
|