Teraz jest 02.05.2024, 01:44



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
[F1] Instalacja Elektryczna otwierania klapy tylnej HB 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post [F1] Instalacja Elektryczna otwierania klapy tylnej HB
Witam,

Mam już kupioną klamkę, mam już kupiony rygiel do otwierania tylnej klapy z przycisku. Chciałem teraz prosić osoby, które mają to zamontowane o zrobienie mi w swojej fabce kilku zdjęć instalacji elektrycznej. Jak zauważyłem mam już puszczoną wiązkę w samej klapie. Jest wtyczka, są kable które idą do złączki w bagażniku po lewej stronie (pod wykładziną tuż pod samym głośnikiem). Nie mam natomiast instalacji do rygla i tu moja prośba. Czy mogę prosić właścicieli Fabii HB o zrobienie mi zdjęcia swojej instalacji właśnie w miejscu pod wykładziną, gdzie są wtyczki łączące wiązki elektryczne do klapy? U mnie jest to złączka od spodu idzie tam jeden kabelek z wtyczki w klapie.

pozdrawiam Allegrodudek.

[ Dodano: 2011-01-05, 20:10 ]
Zrobiłem zdjęcia jak u mnie wygląda ta instalacja o której piszę. Zdjęcie złączek po lewej stronie oraz zdjęcie wtyczki w kalpie. Co mnie bardzo zastanawia to, że napięcie zmierzone na tej wtyczce to 2,6V, wiec moje pytanie WTF?


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


05.01.2011, 12:55
Zobacz profil

Dołączył(a): 17.02.2009, 20:20
Lokalizacja: Kętrzyn
Posty: 173
Podziękował: 0
Pomógł: 14

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: Fresh
Rok prod.: 2002
Województwo: warmińsko-mazurskie
Post 
allegrodudek

Całość sterowania otwierania tylnej klapy przyciskiem odbywa się poprzez sygnały wychodzące ze skrzynki BSI w jakiejś kombinacji z modułem komfortu (którego w standardowym "FRESHu" nie ma).
Napięcie (2,6 V), które jest na przewodzie we wtyczce do włącznika/klamki w klapie bagażnika pochodzi właśnie ze skrzynki BSI (która dostaje informację, że ma otworzyć klapę poprzez zwarcie mikrowłącznika i podanie masy) - zatem sterowanie otwarcia klapy odbywa się poprzez podanie masy do skrzynki BSI (dokładniej do pinu 3 w złączce sześciopinowej XS3 w skrzynce BSI (lub inaczej sterowniku sieci pokładowej).
Zatem naciskając na przycisk w klapie bagażnika podajesz masę na pin 3 w złączu XS3 skrzynki BSI. Stąd auto wie, że chcesz otworzyć bagażnik. Teraz w skrzynce BSI zachodzą "jakieś procesy" i jest podawane napięcie na siłownik w ryglu klapy. Teraz skąd się bierze ten prąd do rygla. Pochodzi on z bezpiecznika nr 31 (bezpiecznik 10A) i trafia do pinu 6 w kostce XP1 skrzynki BSI a stamtąd (jeśli skrzynka BSI otrzyma polecenie otwarcia klapy bagażnika) poprzez wewnętrzną elektronikę skrzynki BSI wychodzi pinem 5 w kostce XP1 skrzynki BSI i biegnie ostatecznie do siłownika w ryglu (pin2 bo do pinu 1 w siłowniku rygla podpinasz masę). Tak to mniej więcej wygląda patrząc na schemat elektryczny, który mogę Ci podesłać jeśli napiszesz do mnie na PW (klubowy serwer nie puszcz plików. pdf).

Jednak w tym całym opisie brakuje jednej bardzo ważnej rzeczy. Skąd skrzynka BSI ma wiedzieć, że auto jest zamknięte kluczykiem (i wówczas ma ignorować sygnały z przycisku w klapie bagażnika) - przecież nie chcemy by można było otworzyć bagażnik, gdy auto jest zamknięte? I tu przypuszczam wchodzą (do skrzynki BSI) informacje z modułu komfortu , którego w wersji FRESH nie ma ( w moim nie ma a jest z tego samego roku co Twój).
Napisz, czy masz centralny zamek w aucie i czy to jest zamek oryginalny (siłowniki w module zamków w drzwiach), czy też centralny zamek dedykowany do fabii i dołożony przez servis albo mechanika (siłowniki zamka wówczas za pomocą takiego drutu pociągają za rygle i są ukryte pod tapicerką drzwi).
Jeśli masz to drugie rozwiązanie i jesteś dalej zainteresowany tematem, to mogę napisać, jak zrobić instalację by to wszystko działało ( z pominięciem skrzynki BSI).


05.01.2011, 23:23
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post 
Drogi Lechu,

Życie mi ratujesz :). Początkowo czytając Twój opis "BSI, XS3: itd. przeraziłem się, że władowałem się w coś ponad moje siły. Ale dalsza część poprawiła mi już humor. Spieszę zatem Ci powiedzieć że mam centralny zamek typu drugiego - siłowniki zamka za pomocą drutu pociągają za rygle i są ukryte pod tapicerką drzwi.

Jestem bardzo zainteresowany zrobieniem takiej instalacji i myślę, że dzięki Twojemu pomocnemu opisowi jestem w stanie zrobić to sam. Może któryś z klubowiczów również zdecyduje się na montaż takiej klamki, bo szczerze jak można było nie zrobić tego w fabryce??? Otwieranie tylko z siedzenia kierowcy to koszmarne rozwiązanie.

Czekam zatem na informację ze szczegółowym opisem.

Pozdrawiam i z góry dziękuję.


06.01.2011, 10:51
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.02.2009, 20:30
Lokalizacja: Świetochłowice
Posty: 5407
Podziękował: 167
Pomógł: 520

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGV - 5b.
Samochód: Ambiente
Rok prod.: 05.2007
Województwo: śląskie
Post 
allegrodudek napisał(a):
Otwieranie tylko z siedzenia kierowcy to koszmarne rozwiązanie.


Te rozwiązanie ma też plusy. Nigdy ne zepsuje się mikrostyk.

_________________
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Seat, Audi, VW. 510 150 407


06.01.2011, 12:13
Zobacz profil

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post 
koleś napisał(a):
allegrodudek napisał(a):
Otwieranie tylko z siedzenia kierowcy to koszmarne rozwiązanie.


Te rozwiązanie ma też plusy. Nigdy ne zepsuje się mikrostyk.


Ale nawet jak zepsuje się mikrostyk zawsze zostaje opcja z dźwignią obok fotela kierowcy - ten rygiel ma miejsca na linkę, jak i siłownik :).


06.01.2011, 13:10
Zobacz profil

Dołączył(a): 17.02.2009, 20:20
Lokalizacja: Kętrzyn
Posty: 173
Podziękował: 0
Pomógł: 14

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: Fresh
Rok prod.: 2002
Województwo: warmińsko-mazurskie
Post 
W swojej fabii dokładałem otwieranie bagażnika klamką w klapie jakieś dobre parę lat temu i paru szczegółów nie pamiętam, ale główna idea całości jest ciągle w mej głowie

Jeśli mamy dokładany centralny zamek (taki, że siłowniki pociągają drutami za rygle w drzwiach) to trzeba sprawdzić jaki mamy siłownik centralnego zamka w drzwiach pasażera. Już tłumaczę o co mi chodzi. W centralnym zamku mamy 2 rodzaje siłowników tzw master i slave. Siłowniki master mają 4 przewody i to one wysyłają informację do centralki centralnego zamka, że drzwi maja być odryglowane, gdy pociągniemy za klamkę we wnętrzu auta lub otworzymy kluczykiem drzwi. Siłownik typu slave ma tylko dwa przewody (do zasilania silniczka w siłowniku) – ten siłownik nie przesyła żadnych informacji do centralki zamka centralnego. Ja w swoim aucie miałem oryginalnie 1 siłownik master (w drzwiach kierowcy, i 3 siłowniki typu slave).
Jeśli w drzwiach pasażera mamy siłownik slave (otwieramy kluczykiem drzwi pasażera i tylko one się otwierają, a cała reszta pozostaje zaryglowana) to trzeba go będzie wymienić na siłownik typu master (można kupić na allegro same siłowniki). Jak pisałem, siłownik master ma 4 przewody ( dwa do zasilania silniczka w siłowniku i 2 sygnałowe). Te przewody sygnałowe są podłączone do takiego małego włącznika krańcowego wewnątrz siłownika . O ile dobrze pamiętam, to jak siłownik zarygluje drzwi, to chyba zwiera/załącza ten mały włącznik i wówczas jest przezeń przejście. Jak drzwi są niezaryglowane to przejścia nie ma (włącznik jest rozwarty). I teraz się pojawia luka w mojej pamięci, gdyż nie jestem do końca pewien, czy przy zaryglowanych drzwiach ten włącznik się zwiera,czy też rozwiera. Jeśli się zwiera to mamy kłopot, bo trzeba rozebrać siłownik i przelutować przewody w taki sposób, by przy drzwiach zaryglowanych nie było przejścia przez ten włącznik pomiędzy przewodami sygnałowymi. Rozebrać siłownik, to oznacz, że trzeba rozłamać obudowę, która składa się z dwóch połówek sklejonych ze sobą.

Teraz pod jeden z tych przewodów sygnałowych w siłowniku master podpinamy masę (jak drzwi będą odryglowane to jest przejście, a jak drzwi są zaryglowane, to przejścia nie ma) a drugi przewód prowadzimy do (zakupionego wcześniej) przekaźnika samochodowego (takiego zwykłego 12V za 10 PLN), a dokładniej do jednego z pinów cewki elektromagnesu w przekaźniku. Do drugiego pinu cewki elektromagnesu w przekaźniku podpinamy przewód, który prowadzimy do jednego z pinów włącznika/klamki montowanej w klapie bagażnika. Do drugiego pinu włącznika/klamki montowanej w klapie bagażnika podpinamy zasilanie 12V (dobrze wstawić jakiś bezpiecznik). Zasilanie to można wziąć z rozgałęźnika prądu pod deską rozdzielczą w okolicy kierownicy )poniżej kolumny kierowniczej). Ważne by to był prąd, który jest zawsze, a nie pojawia się dopiero po włączeniu zapłonu (a w tym rozgałęźniku jest podciągnięty bezpośrednio z akumulatora).
Zatem w momencie gdy drzwi będą zaryglowane, to pomimo naciskania na klamkę w klapie bagażnika, elektromagnes w przekaźniku nie zadziała, bo obwód jest otwarty (w siłowniku centralnego zamka w drzwiach pasażera). Jak drzwi są odryglowane to mikrowłącznik w siłowniku master jest zamknięty (jest przejście) i zadziała cewka w domontowanym przekaźniku (zewrze styki robocze w przekaźniku).
Teraz podpinamy przewody do styków roboczych przekaźnika. Do jednego styku prowadzimy prąd (może być z tego samego rozgałęźnika pod kierownicą – pod deską rozdzielczą – ważne, by jak poprzedni był to prąd, który jest zawsze, a nie tylko gdy włączony jest zapłon). Dobrze zastosować tu bezpiecznik (jak ktoś ma piny to może pokusić się o wykorzystanie w tym celu oryginalnego gniazda w skrzynce bezpieczników). Zatem prowadzimy prąd (z akumulatora z zastosowaniem bezpiecznika) do pierwszego styku roboczego przekaźnika. Do drugiego styku roboczego przekaźnika podpinamy przewód , który prowadzimy do jednego z pinów siłownika w ryglu. Do drugiego pinu w siłownika rygla prowadzimy masę. Zatem jak drzwi są odryglowane, to naciskając na przycisk w klapie bagażnika, załącza się cewka w przekaźniku zwierając styki robocze- płynie prąd, który uruchamia siłownik w ryglu. Klapa bagażnika odskakuje. Jak drzwi są zaryglowane, to nie ma przejścia w mikrostyku siłownika centralnego zamka w drzwiach – masa nie dochodzi do cewki przekaźnika, przekaźnik nie zadziała i można sobie ciskać do woli na przycisk w klapie.
Teraz jedna uwaga - gdy drzwi są odryglowane, wciśnięcie i trzymanie przycisku w klapie powoduje wprowadzenie w tryb pracy siłownika w ryglu i dopóki nie zwolnimy przycisku w klapie bagażnika, dopóty siłownik w ryglu będzie cały czas „ciągnął” za rygiel (tak mi się wydaje, ale tego nie sprawdzałem). Tu pojawia się pytanie, czy się nie spali ów siłownik w ryglu, czy też nie wysadzi bezpiecznika.
Ja, by tego uniknąć wsadziłem w obwód zasilania rygla kolejny przekaźnik, który otwierał mi ten obwód w momencie odskoczenia klapy (ale do tego celu potrzeba wymienić zamek w klapie bagażnika, na taki z mikrowłącznikami/krańcówkami) – znaczy – taki jaki jest montowany oryginalnie w autach z fabrycznym otwieraniem bagażnika przyciskiem w klapie.

Mam nadzieję, że z tego elaboratu coś da się zrozumieć i pomoże on w dołożeniu otwierania bagażnika z przycisku w klapie. Miłej zabawy!


06.01.2011, 22:22
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post 
Wow,

Dość ciężka lektura na wieczór ale po przeczytaniu trzeci raz już to sobie rozrysowałem i mam koncepcję jak to zrobić.

Muszę sprawdzić jaki mam siłownik w drzwiach pasażera, ale to akurat nie problem. Martwi mnie jedynie rozwiązanie problemu tego przelutowywania kabli - może zamiast tego zastosować kolejny przekaźnik, który byłby odwracałby obecność lub brak sygnału z siłownika (rygiel zamknięty przejście jest, rygiel otwarty przejścia nie ma ) - taka moja wizja.

Mam też obawy odnośnie znalezienia zasilania 12V pod kolumną kierowniczą, ale chyba uda mi się do tego dobrać, już kiedyś rozbierałem to wszystko dobierając się do czujnika świateł stopu.

No to dziękuję Ci Lechu za pomoc i mam nadzieję, że gdy następnym razem się odezwę to z informacją o sukcesie, a nie z prośbą jak naprawić to co zepsułem :)

Pozdrawiam Allegrodudek


06.01.2011, 23:06
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.02.2009, 20:30
Lokalizacja: Świetochłowice
Posty: 5407
Podziękował: 167
Pomógł: 520

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGV - 5b.
Samochód: Ambiente
Rok prod.: 05.2007
Województwo: śląskie
Post 
Lechu, jestem pod wrażeniem Twojej wiedzy. Fajnie to opisałeś.

Lechu napisał(a):
jak ktoś ma piny to może pokusić się o wykorzystanie w tym celu oryginalnego gniazda w skrzynce bezpieczników

Ja mam takie piny. Oryginalne ze skrzynki bezpieczników. Na małe i duże bezpieczniki.

allegrodudek napisał(a):
Mam też obawy odnośnie znalezienia zasilania 12V pod kolumną kierowniczą

Zobacz fotki ponizej. Jak zdemontujesz plasik pod kierownicą to na pewno znajdziesz. Grube czerwone kable.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Seat, Audi, VW. 510 150 407


07.01.2011, 00:35
Zobacz profil

Dołączył(a): 17.02.2009, 20:20
Lokalizacja: Kętrzyn
Posty: 173
Podziękował: 0
Pomógł: 14

Silnik: AUB-1.4 16V 101KM
Samochód: Fresh
Rok prod.: 2002
Województwo: warmińsko-mazurskie
Post 
allegrodudek

Co do dodatkowego przekaźnika "odwracającego" działanie włącznika z siłowniku, to musisz wziąć pod uwagę, że gdy auto zostawiasz zamknięte (zaryglowane) np. na noc lub na dłużej, to wówczas przez cewkę w tym dodatkowym przekaźniku cały czas płynie prąd (zatem masz dodatkowe urządzenie konsumujące prąd z akumulatora.


07.01.2011, 22:17
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post 
Hmmm,

Zdecydowanie masz rację. Lepiej więc zrobić to raz a dobrze, jeżeli okaże się, że siłownik przy otwartym ryglu rozwiera sygnał.

Już sprawdziłem, i na szczęście u pasażera mam siłownik typu Master :) więc plus dla mnie, nie wiem tylko jeszcze jaki sygnał daje przy zamkniętym ryglu.

Bawić się będę pewno dopiero za kilka dni, muszę zdobyć jeszcze wsuwki, które będą pasowały do skrzynki bezpieczników oraz do kostki o której pisałem na początku posta po lewej stronie bagażnika, bo chciałbym to zrobić tak porządnie. Może wiecie, gdzie coś takiego idzie kupić?


07.01.2011, 22:56
Zobacz profil
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01.02.2009, 20:30
Lokalizacja: Świetochłowice
Posty: 5407
Podziękował: 167
Pomógł: 520

Silnik: AXR-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGV - 5b.
Samochód: Ambiente
Rok prod.: 05.2007
Województwo: śląskie
Post 
allegrodudek napisał(a):
muszę zdobyć jeszcze wsuwki, które będą pasowały do skrzynki bezpieczników oraz do kostki o której pisałem na początku posta po lewej stronie bagażnika, bo chciałbym to zrobić tak porządnie. Może wiecie, gdzie coś takiego idzie kupić?


U mnie. Ale musiałbyś przyjechać.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.

_________________
Tempomaty w grupie VAG. Skoda, Seat, Audi, VW. 510 150 407


07.01.2011, 23:13
Zobacz profil

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post Montaż 75%
Witajcie,

Lechu, doskonały przepis na montaż. Mam już zainstalowane wszystko w bagażniku, łącznie z przekaźnikiem. Jestem na momencie gdy muszę podpiąć "+" przez bezpiecznik do oraz masę do siłownika aby działało sterowanie - centralny zamek otwarty/zamknięty. Na próbę podłączyłem kable bezpośrednio do akumulatora i już widzę, że otwieranie działa :)

Jeszcze raz dziękuje.

[ Dodano: 2011-01-16, 20:13 ]
Już mam wszystko zainstalowane i działa jak ta lala. Narysowałem taki prosty schemacik - może komuś się przyda jako instrukcja jak to wszystko podłączyć.

Jeszcze raz dzięki dla Lecha i Kolesia.

[ Dodano: 2011-01-16, 20:15 ]
Już mam wszystko zainstalowane i działa jak ta lala. Narysowałem taki prosty schemacik - może komuś się przyda jako instrukcja jak to wszystko podłączyć.

Jeszcze raz dzięki dla Lecha i Kolesia.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


09.01.2011, 19:22
Zobacz profil

Dołączył(a): 08.01.2011, 21:15
Lokalizacja: Swarzędz
Posty: 5
Podziękował: 1
Pomógł: 0

Silnik: BBZ-1.4 16V 101KM
Skrzynia: inny model
Samochód: AMBIENTE
Rok prod.: 2008
Województwo: wielkopolskie
Post Re: [F1] Instalacja Elektryczna otwierania klapy tylnej HB
Witam. Siłownik Master ma 5 przewodów i 2 to zasilanie silnika, a 3 pozostałe to wyjścia przełącznika,a co za tym idzie nie ma problemu z wyborem czy chcemy mieć przejście przy zamkniętych czy też otwartych drzwiach. Pozdrawiam.


20.04.2011, 21:58
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 11.05.2008, 15:47
Lokalizacja: Puławy
Posty: 119
Podziękował: 62
Pomógł: 1

Silnik: CUTA-1.4 TDI 105KM
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 3 Combi
Rok prod.: 2016
Województwo: lubelskie
Post Re: [F1] Instalacja Elektryczna otwierania klapy tylnej HB
skąd wziąć ten przekaźnik od jakiego układu z fabii bedzie pasował w którym miejscu jest montowany?
mozesz dokładniej wyjaśnić jak podłączyć ten przycisk i siłownik nie mam fabrycznej instalacji elektrycznej do tych podzespołów
też chciałem dodać otwieranie klapy tylnej przyciskiem :D

_________________
Mariusz


06.07.2012, 13:02
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 15.11.2009, 10:31
Lokalizacja: Wojkowice
Posty: 136
Podziękował: 8
Pomógł: 4

Silnik: ATY-1.2 6V 54KM
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 2008
Województwo: śląskie
Post Re: [F1] Instalacja Elektryczna otwierania klapy tylnej HB
"skąd wziąć ten przekaźnik od jakiego układu z fabii bedzie pasował w którym miejscu jest montowany?"

Musisz kupić najzwyklejszy prosty przekaźnik ze standardowymi wyjściami 85, 86, 87 i 87A oraz 30 (wygodnie kupic go razem z podstawką)

"mozesz dokładniej wyjaśnić jak podłączyć ten przycisk i siłownik nie mam fabrycznej instalacji elektrycznej do tych podzespołów
też chciałem dodać otwieranie klapy tylnej przyciskiem"

Naprawdę nie ma co tu dużo opisywać. Kupujesz klamkę i rygiel z siłownkiem, demontujesz stare i zakładasz te dokupione. Ciężka sprawa jest z przepuszczeniem wiązki kabli z klapy do wnętrza auta (przez ten peszel). Ja wykorzystałem wolne kabelki, po prostu się do nich wpiąłem. Sam przekaźnik zamontowałem pod plastikiem / wspornikiem tylnej pułki.

Życzę powodzenia w instalacji.


Niżej podpisany użytkownik dziękuje allegrodudek za ten post:
Mariusz5
06.07.2012, 13:13
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL