@waleks1
Niestety Ty też troszkę namieszałeś.
Po pierwsze należy odróżnić uprawnienia do kierowania od warunków technicznych pojazdu.
A po drugie zapoznać się z terminologią:
a) masa własna = masa pojazdu gotowego do jazdy (czyli pojazd niezaładowany, choć z paliwem i płynami, ale bez kierowcy - choć w Niemczech doliczają masę kierowcy (75kg) do masy własnej);
b) MMC = maksymalna masa całkowita, masa własna pojazdu + maksymalny załadunek (ciężar osób i towaru/bagażu) ustalona przez
producenta;
c) DMC = dopuszczalna masa całkowita, masa własna pojazdu + maksymalny załadunek (ciężar osób i towaru/bagażu) ustalona
administracyjnie (czyli przez prawo) - DMC nigdy nie może być większe od MMC;
d) RMC = rzeczywista masa całkowita, ciężar pojazdu w danej chwili - RMC ma tylko znaczenie przy kontroli drogowej (główniej TIRów czy nie przekraczają DMC zespołu pojazdów)
1) Uprawnienia do kierowania:
art.88 ust.2 i 3 PoRD już nie obowiązuje. Zapis ten został zastąpiony przez art. 6 ustawy o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2011r. Nr 30 poz. 151 z późn. zmianami) - obowiązuje od 19.01.2013r.
waleks1 napisał(a):
Z prawem jazdy kategorii B przede wszystkim można ciągnąć każdą przyczepę lekką (czyli o DMC nieprzekraczającej 750 kg)
To się zgadza, ale zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o DMC do 3500kg oraz z przyczepy innej niż lekka (DMC powyżej 750kg), można kierować mając kat. B ,o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza
4.250 kg, lecz jeśli DMC zespołu pojazdów przekroczy w tym przypadku 3500kg to potrzebny jest odpowiedni wpis dowodzie rejestracyjnym (tzw. B96).
2) Warunki techniczne:
Należy sprawdzić dane w dowodzie rejestracyjnym w pozycji O.1 (maksymalna masa przyczepy z hamulcem) i O.2 (maksymalna masa przyczepy bez hamulca) i porównać z DMC przyczepy. W starym dowodzie (tym brązowym) jest tylko
DMC ciągniętej przyczepy, nie ma podziału na masę przyczepy z hamulcem i na masę przyczepy bez hamulca. Jak widać O.1 i O.2 są to masy przewidziane przez producenta, a nie ograniczone przepisami.
Podsumowując - to, że mamy uprawnienia to jedno, a to czy auto może ciągnąć daną przyczepą to drugie. Przy sprawdzaniu mas zawsze bierzemy masy z dow. rej. auta (MMC w polach O.1 i O.2) i dow. rej. przyczepy (DMC w polu F.2) - kompletnie nie ma znaczenia, że przyczepa jest pusta i jej masa własna (pole G w dow. rej.) "mieści" się w O.1 czy O.2 w dow. rej. auta.
Najłatwiej jest poczytać ten artykuł
http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa i wpisać dane do "kalkulatora" zawartego na tej stronie. Jeśli mamy brązowy dowód to w pole O.2 wpisujemy 750kg a w pole O.1 wartość DMC ciągniętej przyczepy z dow. rej auta.
I na koniec, dlaczego znaczenie ma MMC przyczepy a nie DMC, a no dlatego, że w zależności od wersji, samochód może ciągnąć przyczepę lub nie, np. fabia I RS (1.9TDI 96KW) o dziwo nie może ciągnąć żadnej przyczepy (producent nie podał mas przyczepy dla tej wersji), choć moja wersja fabii I (Elegance 1.9 TDI 74kW) może ciągnąc przyczepę (producent określił O1= 1000kg, a O.2=450kg). W swojej pracy (rejestracja pojazdów) spotkałem się raz z fabią RS, której zamontowano HAK a diagnosta "spojrzał w katalog" i określił masy dla przyczepy 1000kg i 450kg (zapewne zaczerpnął dane z fabii 1.9TDI 74kW). Sprawa zakończyła się odmową wpisania haka i dokonania zmiany masy ciągniętych przyczep z 0/0kg na 1000/450kg. Oczywiście odmowa był podparta odpowiedzią producenta, że fabia I RS nie jest konstrukcyjnie przygotowana do ciągnięcia przyczepy (choć nie określono dlaczego tak jest).