[F1] FABIA Ciekawostki, różnice, informacje konieczne. Ważne
W związku z przeczytaniem lektury Skoda Fabia Sam Naprawiam (info skad wziąść jest
TUTAJ ) postanowiłem pozbierać co ciekawsze rzeczy jakie wyczytałem z tej książeczki.
Niektóre rzeczy były oczywiste, a o niektórych pierwszy raz czytałem. Proponuję dopisywać rzeczy w podobnej tematyce.
Oto jakie rzeczy mnie zaciekawiły:
Różnice między silnikami 1.4 60 a 68KM:
-inny kolektor dolotowy,
-inny kolektor wylotowy,
-inny wałek rozrzadu,
-inny program w ECU/inne ECU,
-68KM ma dwie sondy lambda, a co się z tym wiąże trochę inny wydech (jedną mają tylko silniki AZE i ARV – wniosek – pozbywamy się katalizatorów:D ),
[jednocześnie napisane jest, że silniki spełniające EURO4 mają 2 katalizatory i 2 sondy, a pojedyncza odnosi się do wersji EURO2 – nie wiem o co z tym chodzi. Wiem, że ja mam jeden katalizator i jedną sondę) /Nie edytuję-wyjaśnienie 2 posty dalej.
Różnice między 1.4 75 a 100KM:
-w 75KM kolektor dolotowy z tworzywa(poliamid), a w 100KM kolektor ze stopu aluminium (6cio częściowy, skręcony śrubami),
-inne średnice kanału przepustnicy,
-inne wałki rozrządu,
-inny program w ECU/inne ECU,
-silnik 100KM osiąga swoje fabryczne parametry przy PB98 i pod takie paliwo został konstruowany!
-Miska olejowa 75KM spawana jest jest z blaszanych wytłoczek, a w 100KM jako jednolity odlew ze stopu aluminium i zintegrowana ze wspornikiem skrzyni
Różnice między zwykłą wersją, a RS, ciekawostki z RS [m. in. Dla miłośników SWAPU]:
-większe hamulce C54 II, zamiast FSIII
-większe sprzęgło 240mm zamiast 228 w 1.9TDI,
-sprzęgło fabryczne przystosowane jest do przeniesienia momentu równego 350NM
-inna kierownica i dodatki,
Ciekawostki Fabia:
-Fabia w latach 2002 była składana także w Poznaniu (nie wiedziałem: ) - identyfikacja po nr VIN. Swoją drogą ciekawe czy były bardziej czy mniej awaryjne - ma ktoś taką?,
-korbowody w silnikach 1.4 VW są obrabiane jako całość, a potem rozłupywane aby oddzielić pokrywę stopy, dlatego należy kupować kompletny zestaw (po rozłupaniu zostaje nierówne połączenie, co sprawia że tylko części z rozłupania pasują do siebie i mając cały zestaw nie wolno pomylić pokryw między sobą!!),
-ECU w benzynach do obliczania czasu wtrysku wykorzystuje m. in. Sygnał z czujnika z pojemnika z węglem aktywnym. O dziwo takie ustrojstwo jest w układzie paliwowym!!! -Zapewne oczyszcza powietrze ze zbiornika dostarczane do przepustnicy - tego też nie wiedziałem, że takie coś istnieje - może być przyczyną dziwnych zachowań, tym bardziej, że jest tam elektrozawór jakiś,
-1.4 TDI jako jedyne TDI w skodach nie ma turbiny z regulacją kąta łopatek wirnika,
-samopoziomowanie ksenonów realizowane jest na podstawie czujnika zamontowanego w tylnym zawieszeniu. Montując ksenony należy pamiętać o tym czujniku.
-przez elektroniczne sterowanie przepustnicą (bez linki, silniki co to posiadają) wciśnięcie gazu do oporu nie oznacza całkowitego otwarcia przepustnicy - ECU i tak sam dobierze jej otwarcie,
-w silnikach 1.4 VW wał korbowy jest integralną częścią bloku i należy go wymieniać razem z blokiem SIC!,
-po ściągnięciu piasty przednich kół ulega ona nieodwracalnemu uszkodzeniu - wyłamują się występy na pierścieniu zabezpieczającym. Po demontażu należy założyć nową,
-nakrętki mocującej kierownicę można użyć maksymalnie 5 razy, ze względu na zużycie kontry -dokręcanie momentem 50NM,
-w Fabkach bez ABS jest korektor siły hamowania. Jest on połączony z belką tylną i sterowany przez to wysokością samochodu. Nie jest naprawialny. W przypadku założenia niższych sprężyn wymagana jest więc jego modernizacja (regulacja)bo korektor będzie działał nieprawidłowo.
Co o tym sądzicie, z czym się nie zgadzacie i co jeszcze macie do dodania??