Teraz jest 26.04.2024, 08:44



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Klima manualna/półautomatyczna 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 22.07.2007, 21:58
Lokalizacja: Gdynia
Posty: 53
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Fabia HTB Ice
Rok prod.: 2005
Województwo: pomorskie
Post Klima manualna/półautomatyczna
Cześć,

mam zagwozdkę co do "zasady działania" klimy manualnej (czy tam półautomatycznej, jak zwał tak zwał) w Fabii. Z tego co widzę na forum to polega ona na tym, że ustawiamy temperaturę, którą chcemy osiągnąć w aucie, bawimy się siłą oraz kierunkiem nawiewów, a temperatura, która wylatuje z nich będzie się zmieniać (of course raz cieplej raz zimniej, coby temp. w aucie była jaką sobie ustawiliśmy). To jest mnie więcej zbieżne z obserwacjami mojego bolidu, natomiast bardzo częst można się spotkać z definicją klimy manualnej, która mówi o tym, że gałką ustawiamy temperaturę, która wylatuje z rur (chociażby tutaj http://www.motofakty.pl/forum/watek/4420.html). Jak to w końcu jest? Istnieją różne rodzaje klimy manualnej?

Kolejna kwestia - jak często powinno się robić przegląd/czyszczenie klimy? Wystarczy "jak zaczna walić grzybem" ;) czy lepiej co jakiś określony czas/przegieg?

_________________
Lowell


07.01.2008, 14:48
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.06.2007, 16:30
Lokalizacja: Poznań
Posty: 605
Zdjęcia: 34
Podziękował: 1
Pomógł: 26

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: NQN - 7b.AUT
Samochód: Fabia II Sport
Rok prod.: 2007
Województwo: wielkopolskie
Post 
na podstawie "przerobionych" przeze mnie do tej pory pojazdów o przeróżnym wyposażeniu mogę stwierdzić co poniżej:

1. manualna klima, jak sama nazwa wskazuje, wymaga ręcznego ustawiania i samodzielnego korygowania temperatury panującej w aucie. w tym wykonaniu na skali gałki masz temperaturę powietrza wylatującego z kratek. systemu nie interesują twoje nawiewy, siła nadmuchu, otwarte okna czy słońce świecące prosto w przednią szybę. wszystko musisz ustawiać sam, o pożądaną temperaturę w kabinie również musisz zadbać sam.

2. klima automatyczna posiada zestaw czujników które pozwalają jej "zorientować się" jaka sytuacja panuje w kabinie - obecnie poza temperaturą mierzy nawet wilgotność, nasłonecznienie szyb i uwzględnia czy okna/szyber są otwarte. system sam steruje siłą nawiewu, otwiera kanały wentylacyjne. tu wszystko jest automatyczne, ustawiasz tylko, że chcesz x stopni i za moment tyle masz.

3. żeby było ciekawiej np. w F2 jest jeszcze inny wynalazek - półautomatyczny Climatic. wyposażony w 2 czujniki temperatury (kokpit + schowek w podsufitce) zapewnia, że w przedniej części kabiny będzie stała temperatura przy stałych ustawieniach nawiewu (gałka wyskalowana jest w temp. w kabinie). kierowca troszczy się tylko o ustawienie nawiewów i kanałów co uważam za niezbyt trudne i absorbujące w porównaniu z pełnym manualem ;).

instrukcja i ogólne zasady zalecają robienie przeglądu klimy raz do roku, ale zależnie od warunków, w których się poruszasz (duże zapylenie, częsta jazda na krótkich odcinkach, rzadkie korzystanie z klimy) można robić to np. co pół roku lub gdy z nawiewów leci pieczarkami ;). np. w focusie II po pół roku można było zemdleć i chcąc nie chcąc musiałeś jechać na "zrobienie" klimy.

_________________
cosmos
1.9TDI w obudowie F2
150/336 powered by MR-Motors :D


07.01.2008, 15:54
Zobacz profil WWW GG Album osobisty
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
Lowell napisał(a):
klimy manualnej (czy tam półautomatycznej, jak zwał tak zwał)

No właśnie nie jak zwał tak zwał, bo:
Manualna od półautomatycznej różni się właśnie tym, że półautomat ma wyskalowaną regulację temp. w stopniach i działa tak jak opisałeś tzn. sama pilnuje Jakim ciepłym powietrzem ma dmuchać żeby w kabinie utrzymać żądaną temperaturę tzn. sama sobie przykręca lub odkręca kurek w zależności od tego jak mamy ciepło w kabinie i na zewnątrz.

Półautomat podtrzymuje temperaturę zarówno kiedy klima pracuje (AC włączone) jak i wtedy kiedy klima nie pracuje np. ogrzewając w zimie. Bo w lecie to wiadomo że przy wyłączonym AC nie będzie wiało zimniejszym niż na dworze, ale dogrzewanie np. rankiem jak najbardziej.

Natomiast klima manualna działa tak, że jakogrzewasz zimą i chcesz mieć cieplej to sam musisz ten kurek okręcić, a jak zimniej to kurek przykręcić. Za to jak chcesz w lecie ochłodzić wnętrze to tak samo musisz regulować pokrętłem ogrzewania, zeby zmrożone do minimum powietrze ogrzać do takiej temp. jaką chcesz żeby wiało

Półautomat jest o tyle wygodniejszy że praktycznie nie trzeba regulować pokrętła od temperatury, natomiast na ręcznej niestety trzeba w zależności od czynników zewnętrznych jak i stopnia ogrzania samochodu.

W manulanej klima jeśli włączona to chłodzi na maksa i potem żeby nas nie zamroziło trzeba powietrze jakby dogrzewać ogrzewaniem.
Natomiast taki półautomat też chłodzi powietrze i potem je dogrzewa, żeby uzyskać temperaturę pożądaną. Jednak w zależnosci od tego jaką mamy różnicę temperatur między tym co na zewnątrz a tym co chcemy mieć w kabinie kopmpresor wytwarza zmienne ciśnienie w ukłądzie (im na dworze cieplej tym większe i tym bardziej mrozi) i chłodzi powietrze tylko trochę mniej niż ma być w kabinie i potem tylko nieznacznie je dogrzewa. Jest dzięki temu oszczędniejszy bo nie marnuje niepotrzebnie energii żeby mocno wystudzić powietrze i potem je mocno ogrzać.

Tak mi się przynajmniej wydaje na postawie pewnychmateriałów jakie widziałem oraz obserwacji włąsnych. Mam nadzieję że w miarę jasno to wyjaśniłem.

Natomiast pełny automat czyli climatronic to taki bajer który sam reguluje temperaturę, siłę i kierunek nadmuchu. Czyli full serwis :-D

[ Dodano: 07-01-2008, 16:03 ]
Widzę cosmos, , ze pisaliśmy w tym samym czasie :-D
Choć moje spostrzeżenia nie do końca są zbieżne z Twoimi:
cosmos napisał(a):
manualna klima (...) na skali gałki masz temperaturę powietrza (...) pożądaną temperaturę w kabinie również musisz zadbać sam.

Manual nie ma skali z temperatutą. Tzn. nie ma wyskalowanej w stopniach tylko tak jak miały auta ze zwykłym ogrzewaniem czyli zimo-srenio-ciepło. I jak się w kabinie zagrzało to żeby się nie ugotować trzeba zmniejszyć ogrzewanie, a gdy np. zastałą nas noc to je ponownie zwiększyć. Przy chłodzeniu klimą jeśli słońce mocno prażyło to trzeba przekręcić w stronę zimnego, a jak nastał wieczór to znowu w stronę ciepłego, żeby nam zęby nie dzwoniły.

cosmos napisał(a):
żeby było ciekawiej np. w F2 jest jeszcze inny wynalazek - półautomatyczny Climatic

czyli inaczej półautomat, który jest również w F1


07.01.2008, 15:55
Zobacz profil

Dołączył(a): 22.07.2007, 21:58
Lokalizacja: Gdynia
Posty: 53
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: AZL-2.0 8V 115KM
Samochód: Fabia HTB Ice
Rok prod.: 2005
Województwo: pomorskie
Post 
Dzięki Panowie, jakoś mi się to rozjaśniło.

Pytanie pomocnicze - czy w Fabiach (nowej i starej) była/jest montowana klima manualna, czy tylko półautomat i automat?

_________________
Lowell


08.01.2008, 09:04
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.06.2007, 16:30
Lokalizacja: Poznań
Posty: 605
Zdjęcia: 34
Podziękował: 1
Pomógł: 26

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: NQN - 7b.AUT
Samochód: Fabia II Sport
Rok prod.: 2007
Województwo: wielkopolskie
Post 
w F2 jest do wyboru Climatic (półautomat) i Climatronic (automat).

_________________
cosmos
1.9TDI w obudowie F2
150/336 powered by MR-Motors :D


08.01.2008, 09:42
Zobacz profil WWW GG Album osobisty
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post 
a w F1 do wyboru Climatic (półautomat) albo otwarte okno :crazy:


08.01.2008, 09:49
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.06.2007, 16:30
Lokalizacja: Poznań
Posty: 605
Zdjęcia: 34
Podziękował: 1
Pomógł: 26

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: NQN - 7b.AUT
Samochód: Fabia II Sport
Rok prod.: 2007
Województwo: wielkopolskie
Post 
kros napisał(a):
Widzę cosmos, , ze pisaliśmy w tym samym czasie :-D
Choć moje spostrzeżenia nie do końca są zbieżne z Twoimi:
cosmos napisał(a):
manualna klima (...) na skali gałki masz temperaturę powietrza (...) pożądaną temperaturę w kabinie również musisz zadbać sam.

Manual nie ma skali z temperatutą. Tzn. nie ma wyskalowanej w stopniach tylko tak jak miały auta ze zwykłym ogrzewaniem czyli zimo-srenio-ciepło. (...)

zgadza się, pisząc "temperaturę" miałem na myśli rodzaj powietrza (zimne/ciepłe), ot taki skrót myślowy zręczny inaczej ;).

_________________
cosmos
1.9TDI w obudowie F2
150/336 powered by MR-Motors :D


08.01.2008, 09:58
Zobacz profil WWW GG Album osobisty

Dołączył(a): 01.01.2008, 20:37
Lokalizacja: opolskie
Posty: 217
Zdjęcia: 10
Podziękował: 0
Pomógł: 1

Silnik: BBM-1.2 6V 60KM
Skrzynia: EYW - 5b.
Samochód: fabia II STYLE
Rok prod.: 2007
Województwo: opolskie
Post 
Witam,
Wycinek z materiałów reklamowych :czytaj:

Półautomatyczna klimatyzacja w samochodzie to nie tylko wygoda ale i wyższy poziom bezpieczeństwa, ponieważ podczas długich tras znacząco ogranicza zmęczenie kierowcy. Korzyści wynikające z jej posiadania można szczególnie docenić podczas upalnych, letnich dni. Chłodne powietrze we wnętrzu twojej Škody i możliwość jazdy z zamkniętymi szybami sprawiają, że nawet poruszanie się po zatłoczonym mieście może stać się przyjemnością.


Półautomatyczna klimatyzacja to bardzo funkcjonalne i nowoczesne rozwiązanie, które gwarantuje automatyczne utrzymanie wybranej temperatury wewnątrz samochodu. Podczas upałów nie trzeba więc ciągle regulować stopnia schłodzenia powietrza, jak to ma miejsce w przypadku klimatyzacji manualnej, najczęściej spotykanej w innych samochodach tej klasy. Wszystko dzięki jednostce sterującej, która analizuje temperaturę z pięciu czujników umieszczonych na zewnątrz i wewnątrz auta, dostosowującej poziom schłodzenia powietrza do panujących warunków. :crazy:

Pozdrawiam


08.01.2008, 10:02
Zobacz profil GG Album osobisty
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 8 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL