Teraz jest 28.04.2024, 00:33



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Przygotuj auto do zimy... 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Przygotuj auto do zimy...
motofakty.pl napisał(a):
Zima to trudny okres nie tylko dla kierowców, ale także dla ich aut. Szczególnie w Polsce, gdzie co chwila kierowcy muszą zmagać się ze zmianami pogody, śniegiem, błotem lub złą nawierzchnią.

Eksperci są zgodni, że większość zimowych problemów, jakie napotykają kierowcy wynika z ich błędów i zaniedbań w przygotowaniu auta do sezonu. Te problemy w najlepszym przypadku skutkują unieruchomieniem lub awarią auta, ale w najgorszym mogą zakończyć się nawet poważnym wypadkiem. Dlatego warto zastosować się do kilku zasad.

Przede wszystkim należy korzystać z dwóch kompletów opon (letnich i zimowych) i to na szczęście powoli staje się normą wśród polskich kierowców. Coraz więcej z nich przekonuje się do zalet opon zimowych i regularnie zmienia ogumienie dwa razy do roku. Opony zimowe powinny być zastosowane w aucie w momencie, gdy temperatury powietrza spadają poniżej 7 st C.

Przy wymianie zwróćmy uwagę, czy warsztat zajmujący się montażem nowego ogumienia nie zapomniał o wyważeniu kół. Niewyważone koła powodują drgania, które przenoszą się na całe zawieszenie, przyspieszając jego zużycie.

Stając się posiadaczem samochodu używanego zwróćmy uwagę na stan jego ogumienia oraz na to czy na kołach poszczególnych osi są opony tego samego producenta i o tej samej rzeźbie bieżnika. Zdarza się, że nawet niezbyt wyeksploatowane, ale stare opony nie nadają się już do użytku ze względu na utratę właściwości mieszanki gumy użytej do jej budowy.

Warsztat wymieniający opony powinien także sprawdzić stan zaworów i zasugerować ewentualną wymianę. Są to elementy, które najzwyczajniej zużywają się niekiedy tylko pod wpływem czasu, a to powoduje powolną utratę ciśnienia w oponach.

Nie wolno zapominać także o innych ważnych elementach samochodu, które w warunkach śliskiej nawierzchni mogą doprowadzić do utraty stateczności samochodu.

- Wielu kierowców nie pamięta o sprawdzeniu i konserwacji układu hamulcowego. Często kierowcy przyzwyczajają się do mniejszej skuteczności działania hamulców i nie zwracają na to uwagi. Do tego dochodzi jeszcze trudny do wyłapania w normalnym użytkowaniu, nierównomierny rozkład siły hamowania pomiędzy lewą, a prawą stroną auta. Tymczasem zimą nierównomierna siła hamowania może łatwo doprowadzić do poślizgu – ostrzega Krzysztof Kijanka z serwisu Premio Kijanka z Kielc.

Inne częste zaniedbania to nieprawidłowo ustawione reflektory i niekompletne oświetlenie, co przy krótkich zimowych dniach ma duży wpływ na widoczność, i mogą oślepiać innych uczestników ruchu.

Kierowcy zapominają o terminowej wymianie filtrów: paliwa, odpowiadającego za usunięcie wody z benzyny oraz kabinowego, który chroni nasz samochód przed uciążliwym zimą parowaniem szyb. Zdarza się, że kierowcy latem dolewają zamiast płynu chłodzącego wodę. W takim przypadku przed mrozami należy taki płyn wymienić podobnie, jak letni płyn do spryskiwaczy.

Dużą część czynności przygotowujących auto to okresu zimowego można wykonać we własnym zakresie, lecz aby zrobić profesjonalny przegląd i konserwację auta, eksperci są zgodni, że powinno się to zrobić w renomowanej stacji obsługi.

Według ekspertów sieci serwisów Premio, w fachowym przeglądzie samochodu przed zimą powinny się znaleźć następujące elementy:

- sprawdzenie stanu ogumienia,

- sprawdzenie zgodności opon z zaleceniami producenta samochodu,

- sprawdzenie stanu ogumienia

- odpowiednie wyważenie opon w przypadku ich wymiany,

- kontrola prawidłowego ciśnienia w oponach,

- kontrola stanu układu hamulcowego (płyn hamulcowy, klocki i tarcze hamulcowe)

- stan naładowania i ładowanie akumulatora oraz stan paska alternatora,

- kontrola stanu układu wydechowego,

- sprawdzenie poziomu i stanu oleju silnikowego,

- sprawdzenie temperatury zamarzania płynu chłodzącego,

- ocena stanu wycieraczek oraz szyb samochodowych,

- sprawdzenie stanu zawieszenia pojazdu, a szczególnie amortyzatorów,

- sprawdzenie stanu filtrów kabinowych i powietrza,

- kontrola sprawności i ustawienie świateł,

- sprawdzenie, czy na powłoce lakierniczej i podwoziu nie pojawiły się ogniska korozji,

- ewentualnie zabezpieczenie uszczelki gumowej w drzwiach,

- sprawdzenie płynu do spryskiwaczy.

- Warto przyjrzeć się przednim i tylnym światłom, a przede wszystkim ich odbłyśnikom. Jeżeli są uszkodzone lub skorodowane, należy je wymienić na nowe. Wymiany wymagają też wszelkie uszkodzone żarówki. Nie ma natomiast potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy, ponieważ niemal wszystkie produkowane oleje (zwłaszcza półsyntetyczne i syntetyczne) są całosezonowe, nadają się do jazdy i latem, i zimą – powiedział Robert Żero, szef serwisu Premio Auto Fan w Przemyślu.


Źródło: Goodyear Dunlop Tires Polska

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


18.10.2009, 18:50
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 03.09.2005, 14:23
Lokalizacja: Siedlce
Posty: 391
Podziękował: 2
Pomógł: 8

Silnik: ASZ-1.9 TDI 130KM
Województwo: mazowieckie
Post 
Dodam, że też należy się upewnić, że opony kierunkowe są założone zgodnie z kierunkiem jazdy. Po pierwsze - bezpieczeństwo. Po drugie- w razie zdarzenia drogowego może to być podstawą do wypłaty lub nie AC.

_________________
1.2 HTP 12V 64KM


19.10.2009, 11:29
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post 
I warto też pamiętać o ustawieniu, wypoziomowaniu świateł, co by innym użytkownikom drogi nie "walić" nimi po oczach...

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


19.10.2009, 12:31
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: Przygotuj auto do zimy...
Auto gotowe na zimę

Zima zbliża się dużymi krokami, aby nie zostać ponownie zaskoczonym przez pierwszy atak mrozów, warto przygotować na nie swój samochód, który tak samo jak my potrze­buje odpowiedniej garderoby na zimowe miesiące.

I nie mówimy tu tylko o zimowym obuwiu w postaci ogumienia. Ważne są również sprawne światła, wycieraczki i odpowiedni stan płynów w naszym samocho­dzie. To konieczne, aby przed pierwszymi opadami śniegu sprawdzić czy nasze auto będzie gotowe na okres mrozów. Jest to ważne nie tylko z uwagi na aspekty bezpieczeństwa, ale również w celu zadbania o kondycję auta, który po jednym zaniedbanym przez nas sezonie, może zacząć się psuć.

Po pierwsze: opony
Etap przygotowań powinniśmy zacząć od najważniejszego ele­mentu, decydującego o przyczepności auta. Wbrew powszechnym przyzwyczajeniom, nie powin­niśmy decydować się na wymianę opon w momencie, kiedy spadł pierwszy śnieg. Jeśli tempera­tura spadnie do 6-7 stopni to znak, że nadeszła chwila na zmianę opon. Wtedy też, struktura opon letnich zaczyna twardnieć, skutkując zagrożenie na drodze. W przypadku wyboru odpo­wiednich opon na zimowy sezon, musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, w jakich warunkach bę­dziemy się najczęściej poruszać? Opony są przystosowane do jazdy na lodzie lub w głębokich za­spach. Jeśli będziemy poruszać się głównie po mieście, wystarczy nam ogumienie dostosowane do średniego oblodzenia.

Po drugie: oświetlenie
Kolejnym ważnym aspektem jest sprawdzenie świateł, czy mają odpowiednie ustawienie oraz w jakim stopniu oświetlają drogę. Nieskuteczne działania świateł w pojeździe to nie tylko ryzyko zmęczenia wzroku, czy oślepienia kogoś, ale również potencjalne niebezpieczeństwo. Przyczyną nieprawidłowego działania oświetlenia może być na przykład niesprawna elektryka, warto więc zbadań sprawność instalacji i układu ładowania. Niekiedy źródłem problemu mogą okazać się ża­rówki, czasami wymiana jednej poprawia sytuację. - Warto pamiętać, że żarówki dość szybką tracą swoją przydatność i nie należy czekać, aż wypalą się do końca, ale zmieniać je np. raz do roku. Konieczne jest także zwrócenie uwagi na montaż właściwej żarówki, zainstalowanie złej może doprowadzić do szybkiego jej zniszczenia – mówi Leszek Raczkiewicz, kierownik serwisu Peugeot Ciesielczyk. W skrajnych przypadkach, aby usprawnić oświetlenie należy naprawić lub wymienić na nowy cały reflek­tor. Co ważne, niekoniecznie dotyczyć to może jedynie sta­rych aut. Już po kilku latach eksploatacji samochodu lampy działają mniej efektywnie, niż na początku używania. Powodem takiego stanu rzeczy jest m.​in. matowienie kloszy. To, co z całą pewnością możemy zrobić sami, to właściwa regulacja ustawienia reflektorów.

Po trzecie: płyny
Poważne awarie w okresie zimowym może spowodować złej jakości płyn chłodzący, bądź jego niewystarczająca ilość. - Kanaliki w chłodnicy oraz nagrzewnicy mogą korodować przy zbyt dłu­gim używaniu tego samego płynu, dlatego trzeba regularnie sprawdzać jego poziom – mówi Le­szek Raczkiewicz. - Zanim jednak uzupełni się płyn w chłodnicy na nowy trzeba pamiętać o po­zbyciu się starego. Jeśli nie potrafimy wykonać tej operacji sami, na pewno fachowo zrobią to specjaliści. – dodaje. Ważnym elementem, o którym nie można zapomnieć jest wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy. Warto wybierać te odporne na zamarzanie z dobrymi właściwościa­mi myjącymi, zamiast kupować tańsze płyny zawierające szkodliwy i niebezpieczny metanol.

Najmniej korzystna pora roku, może mocno dać się we znaki naszemu samochodowi w momen­cie, kiedy odpowiednio go nie przygotujemy na jazdę po oblodzonych drogach i zaspach śnież­nych. Dbając o jego kondycję na następne lata oraz o swoje bezpieczeństwo na drodze warto wykonać podstawowe czynności decydujące o gotowości pojazdu do zimy.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


29.10.2012, 13:37
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 4 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL