Teraz jest 27.04.2024, 23:19



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Uwaga na nielegalne ksenony! 
Autor Wiadomość
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 16.11.2005, 22:07
Lokalizacja: Gliwice
Posty: 4656
Zdjęcia: 379
Podziękował: 3
Pomógł: 73

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 0000
Województwo: śląskie
Post Uwaga na nielegalne ksenony!
Na polskich drogach coraz częściej spotykamy samochody wyposażone w oświetlenie ksenonowe.

Co ciekawe częściej są to auta stare, których właściciele zdecydowali się na zmianę oświetlenia.

Nie wszyscy zapewne wiedzą, że w ten sposób złamali prawo i przy pierwszej kontroli policyjnej najprawdopodobniej stracą dowód rejestracyjny a ich samochód nie ma prawa przejść przeglądu rejestracyjnego.

Skala problemu jest ogromna. By się o niej przekonać wystarczy wejść na którykolwiek serwis ogłoszeniowy czy aukcyjny. Od razu natrafimy na ogłoszenia oferujące np. "oryginalny amerykański zestaw do wymiany żarówek H1 oraz H7 na żarówki HID Xenonowe w kolorze 6000K, 8000K, 10000K oraz 12000K."

Nie tylko możemy więc wybrać, jak bardzo "ksenonowe", czyli niebieskie będą nasze nowe światła. Możemy również samodzielnie i bezproblemowo zamontować je do każdego pojazdu. Cytujemy: "Instalacja jest prosta i zajmuje 20-40 minut. Wystarczy wymienić standardowe fabryczne żarówki H1 lub H7 na dostarczone żarówki xenonowe, podłączyć je do dostarczonych przetwornic prądu, a przetwornice podłączyć do oryginalnych kabli zasilających stare żarówki. Instalacja jest typu Plug and Play, nie ma potrzeby dokonywania przeróbek w samochodzie."

Wszystko to jest prawdą, tylko sprzedawca zapomina poinformować swoich klientów, że dokonywanie takich przeróbek jest całkowicie niezgodne z prawem!

Takie instalacje zagrażają bowiem bezpieczeństwu ruchu drogowego przez ekstremalne oślepianie innych użytkowników!

Podobnym "druciarstwem" jest kupowanie soczewek z innych reflektorów, montaż ich w oryginalnych światłach, a następnie... polerowanie przedniej szyby reflektora tak, by miał gładką powierzchnię, nawet własnoręcznie!. Jakie rozbłyski daje taka przeróbka można łatwo się przekonać próbując analogicznie spolerować dowolną szybę, a następnie przez nią spojrzeć...

Tylko kompletny, homologowany zestaw całych ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg. Nie można być egoistą i zakładać, że skoro ja widzę lepiej, to reszta mnie nie obchodzi.

W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi. Niestety, takie reflektory są drogie. Używany komplet kosztuje około 2 tysięcy złotych w zależności od marki, cena nowego przekracza 5 tysięcy złotych.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu. Jazda samochodem nie posiadającym ważnego dopuszczenia do ruchu prowadzi do ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za spowodowane szkody.

Handlowcy wprowadzający do obrotu takie niehomologowane oświetlenie muszą się liczyć ze skargami i roszczeniami o odszkodowanie od nabywców. Dzieje się tak, ponieważ rozprowadzając takie części zamienne i akcesoria, sprzedawca nie tylko musi poinformować klienta o ograniczeniu ich stosowania do konkretnych celów, ale również - w pewnych okolicznościach - przejmują odpowiedzialność za szkody w stopniu niczym nie ograniczonym.

Podczas badań przeprowadzonych w warunkach laboratoryjnych specjaliści stwierdzili, że aktywny strumień światła wytwarzany przez lampę skonstruowaną do żarówek halogenowych, a nielegalnie zasilaną żarówką ksenonową, nie ma nic wspólnego z wyliczonymi oryginalnie wartościami. W przypadku systemów odbłyśnikowych zmierzono wartości oślepiania przekraczające dopuszczalne nawet ponadstukrotnie!

Takie reflektory (świateł mijania) nie mają już wyraźnej linii światło-cień i odcięcia, nie można ich też odpowiednio ustawić. Powodowane przez nie oślepianie przypomina wytwarzane przez światła drogowe - tyle, że jest jeszcze silniejsze. To powoduje bardzo poważne zagrożenie bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.

Z drugiej strony, pozafabryczne montowanie całych ksenonowych reflektorów jest całkowicie zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby.

Takie homologowane reflektory pozwalają w zgodzie z prawem i własnym sumieniem cieszyć się z zalet światła ksenonowego:
- ponad dwukrotnie silniejszego strumienia światła w porównaniu z lampami halogenowymi;
- jaśniejszego i szerszego oświetlenia drogi;
- jakości światła zbliżonej do słonecznego (temperatura barwy światła halogenowego wynosi 3,200 Kelvinów, światła ksenonowego 4,300 Kelvinów, światła słonecznego w bezchmurny dzień 5,300 Kelvinów), które najlepiej odpowiada możliwościom i przyzwyczajeniom oka ludzkiego.

Niestety, liczba klientów kupujących najtańsze zestawy oraz liczba osób, które na różnego rodzaju forach twierdzą, że nikogo nie oślepiają "bo nie" jest przerażająca. Dlatego apelujemy do policji, by lepiej przyjrzała się starszym samochodom święcącym na niebiesko... Często stwarzają one większe zagrożenie na drogach niże nowe auta, przekraczające o 10, 20 km/h dozwoloną prędkość...



[ Interia.pl ]


12.10.2007, 13:58
Zobacz profil
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04.03.2005, 01:03
Lokalizacja: Chomiki - Warszawa
Posty: 1382
Podziękował: 0
Pomógł: 4

Silnik: AZQ-1.2 12V 64KM
Rok prod.: 2004/2005
Województwo: mazowieckie
Post 
swiete slowa... ile razy widze za soba, albo przed soba takie "ksenony"...znam nawet osobnika ktory chcial kupic takie ksenony Helli na allegro...


18.10.2007, 16:17
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 06.06.2007, 20:36
Lokalizacja: Lubliniec
Posty: 91
Podziękował: 0
Pomógł: 4

Silnik: AQV-1.0 8V 50KM
Samochód: Fabia sedan Fresh +
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
Post 
To już lepiej kupić żarówki Blue Vision firmy P.....s :spam:


18.10.2007, 17:03
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
artykuł sponsorowany przez firmę Hella. Jedyna która posiada "kompletne legalne zestawy" :crazy:

Prawda jest taka, że nie ma przepisów dotyczących samopoziomowania. W tym artykule też tego nie ma, spryski i samopoziomowanie jest wymagane w przypadku homologowania auto nowych, NOWYCH. I to też nie do końca, bo takie Volvo tego nie ma.
Wymóg jest taki, że w przypadku lamp halogenowych nie można wkładać żarnika, bo taka lampa nie ma na to homologacji..
Osobiście nie jestem zwolennikiem HID'ów do halogenów, ale na pewno nie bede ładował kasy na Helle! Soczewki plus HID na dobrych przetwornicach, spryski mam...


14.11.2007, 06:44
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14.01.2005, 11:34
Lokalizacja: ......
Posty: 1054
Zdjęcia: 2
Podziękował: 0
Pomógł: 2

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Skoda Octavia
Rok prod.: 2012
Województwo: zachodniopomorskie
Post 
Krzyziu napisał(a):
Prawda jest taka, że nie ma przepisów dotyczących samopoziomowania.


Oj kolego kolego poczytaj sobie dobrze a potem Wal takie dyrdymały..... :nono:

_________________
:ruch: Forever FabiaClub.... :ruch:


14.11.2007, 10:50
Zobacz profil WWW GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Robiłem rozeznanie w temacie i: w Ministerstwie Transportu w zasadzie nikt nie potrafił mi udzielić KONKRETNEJ informacji, w końcu odesłano mnie do Rozporządzenia Ministra Transportu z 2003, w sprawie warunków technicznych, nie pamietam numeru. Nie ma tam nic o samopoziomowaniu, spryskach...jedynie o granicy światłocienia i tym podobnych.
Regulacja Jednolita ECE o której wspomniano w PZM do którego dzwoniłem, tyczy się pojazdów nowych na które wydawana jest homologacja i faktycznie - w przypadku świateł o barwie powyżej 2000 lumenów nie stosuje się recznej regulacji. Ale to jest o pojazdach nowych. Na pytanie o przeróbki dyskusja zeszła, że w przypadku reflektorów sprawa jasna, reflektor jest homologowany na konkretne źródło światla i tyle, mogą zabrać dowód gdy się wstawi taki HID. Gdy jednak wkładasz reflektor homologowany np na żarnik D2S, np ori lampy soczewkowe itp, to nie JEDNOZNACZNEJ wykładni...nie chce się tu wykłócać, jeśli ktoś zna odpowiedni przepis to niech go zacytuje, lub przynajmniej o nim powie, bo to wyjaśniłoby całą sprawę.
Co najlepsze, każdy któego pytałem o przepisy wymiękał, czy to na Stacji Diagnostycznej czy w PZM, powtarzali jedynie mantre o spryskach i samopoziomowaniu...a niektórzy nie mieli w ogóle zastrzeżen, byle nie oślepiały. Mogli jeszcze dodać nazwę firmy "HELLA" i wszystko byłoby wiadomo...


14.11.2007, 12:34
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.03.2005, 22:03
Lokalizacja: BYTOM
Posty: 376
Podziękował: 2
Pomógł: 3

Województwo: śląskie
Post 
dajcie jak najwiecej info bo cały czas sie borykam czy montować orginalne ksenonki czy inne badziewo np nowy pomysł : Angele


14.11.2007, 12:54
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
oderwaliście mnie od pracy i zacząłem szperać w necie.
Myślę że to was zainteresuje:
Obrazek


14.11.2007, 13:16
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.03.2005, 22:03
Lokalizacja: BYTOM
Posty: 376
Podziękował: 2
Pomógł: 3

Województwo: śląskie
Post 
duży plus dla Ciebie :browar:


14.11.2007, 13:55
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
Gdybym mógł kupić ori xenon to kupiłbym, bez namysłu, jednak VW do Polo 9N nie robił, więc u mnie tylko AngelEyes...


14.11.2007, 15:05
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 10 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL