Teraz jest 28.03.2024, 19:42



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Jeżeli samochód, który kupiliśmy w komisie czy salonie samochodowym ma wadę, możemy złożyć reklamację. Przepisy dokładnie określają, czego może żądać klient i jak sprzedawca powinien się do tego ustosunkować.

W Boże Narodzenie zmieniły się przepisy dotyczące składania reklamacji przez konsumentów, których sytuacja jest teraz korzystniejsza niż była przed zmianą.

Jeżeli samochód ma wadę, konsument może złożyć reklamację, w której określi swoje żądania dotyczące doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości bądź części wpłaconych środków (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Jej podstawą może być rękojmia albo gwarancja, o ile takowa została udzielona. To klient wybiera podstawa składania reklamacji (gwarancja czy rękojmia), a przedsiębiorca nie może zmienić jego decyzji.

Kiedy można składać reklamację?

Nabywca auta może składać reklamację na podstawie rękojmi, jeżeli kupił samochód jest wadliwy. Rozróżnia się dwa rodzaje wad: fizyczną i prawną.

Wada fizyczna to niezgodność produktu z umową, czyli np. nie ma on właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć, nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę czy został wydany kupującemu w stanie niezupełnym.

Wada prawna może polegać na tym, że kupiony samochód jest własnością osoby trzeciej, np. pochodzi z kradzieży czy istnieją ograniczenia w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu, np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.

Reklamację składamy do przedsiębiorcy, który sprzedał wadliwy towar.

Jak długo trwa odpowiedzialność sprzedawcy?

Sprzedawca odpowiada za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie dwóch lat od momentu jego wydania. Termin ten można skrócić w przypadku sprzedaży towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku.

Przez rok trwania odpowiedzialności sprzedawcy istnieje domniemanie, że stwierdzona wada lub jej przyczyna istniała już w momencie sprzedaży. W praktyce oznacza to, że to przedsiębiorca musi udowodnić, że wada powstała z winy nabywcy auta. Jeżeli zauważymy wadę później, czyli między 12. a 24. miesiącem od wydania samochodu, to my będziemy musieli wykazać, że wada towaru auta w momencie zakupu, np. jest wynikiem zastosowania materiałów niskiej jakości.

Jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wady samochodu, wówczas możemy składać reklamację bez względu na czas, jaki upłynął od stwierdzenia wady, nawet wtedy, jeśli wadę zauważyli po upływie dwóch lat od wydania pojazdu.

Żądanie wynikające z rękojmi możemy złożyć sprzedawcy w w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Nie skraca to jednak okresu odpowiedzialności sprzedawcy, który wynosi dwa lata od dnia wydania rzeczy. Oznacza to także, ze jeśli wada towaru ujawni się np. w 20. miesiącu jego użytkowania, to nadal mamy prawo złożyć reklamację w ciągu roku od stwierdzenia tego faktu, czyli okres rękojmi wydłuża się powyżej dwóch lat od wydania rzeczy.Przykładowo jeśli kupimy samochód w kwietniu 2015 r., a wadę dostrzeżmy w styczniu 2017 roku, to czas na złożenie reklamacji mamy do stycznia 2018 roku.

Czego można żądać?

Jeżeli odkryjemy, ze samochód ma wadę, możemy złożyć do sprzedawcy reklamację z tytułu rękojmi i zażądać jednego z czterech działań: wymiany na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Nie możemy więc np. zażądać odstąpienia od umowy, gdy okaże się, że samochód ma przebieg o kilkaset kilometrów większy, niż utrzymywał sprzedawca, możemy natomiast w takiej sytuacji żądać obniżenia ceny. Poza tym wybór żądania należy do nas, a nie do sprzedawcy. Jeżeli sprzedawca nie zgadza się z naszym żądaniem, może pod pewnymi warunkami zaproponować inne rozwiązanie, ale musi się to odbywać w ramach przesłanek dozwolonych prawem. Pod uwagę mogą być brane następujące okoliczności: łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru, charakter wady – istotna czy nieistotna oraz to, czy towar był wcześniej reklamowany.

Jeżeli żądanie złożone przez konsumenta przy reklamacji dotyczy naprawy towaru, wymiany towaru na nowy, bądź obniżenia jego ceny, to sprzedawca na rozpatrzenie reklamacji ma 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.

W sytuacji, gdy żądamy wymiany auta lub jego naprawy, sprzedawca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że wskazana opcja byłaby niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy, np. ze względu na zaprzestanie produkcji danego modelu samochodu albo gdy w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymagałaby nadmiernych kosztów, np. jeżeli żądamy wymiany na nowe samochodu, w którym wada dotyczy tylko obicia siedzeń. Odmawiając spełnienia naszego żądania sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji konsument może zmienić swój wybór i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową w inny sposób. Jeżeli zatem np. odmowa przedsiębiorcy dotyczyła wymiany produktu, to możemy następnie żądać naprawy.

Sprzedawca musi wymienić towar lub usunąć wadę w rozsądnym czasiei bez nadmiernych niedogodności dla klienta. Jeśli zwleka z tym, możemy wyznaczyć mu czas na spełnienie żądania. W przypadku upływu wyznaczonego terminu klientowi wolno odstąpić od umowy lub żądać obniżenia ceny.

Żądania możliwe do spełnienia

W razie znalezienia wady samochodu możemy równieżżądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny, ale to pierwsze jest możliwe tylko wtedy, gdy wada jest istotna, czyli pp. silnik w pojeździe okazał się poważnie uszkodzony. Z kolei jeśli żądamy obniżenia ceny, to musimy określić kwotę, o jaką cena ma być obniżona. Jeżeli jest to nasz pierwsza reklamacja, to sprzedawca może zaproponować nam niezwłoczną wymianę lub naprawę – niewiążącą się z nadmiernymi niedogodnościami. Nie może jednak zrobić tego bez powiadomienia nas o tym, gdyż mamy prawo zmienić propozycję sprzedawcy z wymiany na naprawę lub odwrotnie. Zmiana propozycji sprzedawcy nie jest możliwa, jeśli to, czego chcemy konsument, jest niemożliwe do spełnienia dla sprzedawcy albo w porównaniu z drugim z możliwych żądań wymaga nadmiernych kosztów przedsiębiorcy .

Sprzedawca nie ma prawa odmówić nam obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli nie wywiązał się ze swych obowiązków przy pierwszym żądaniu złożonym w ramach pierwszej reklamacji bądź gdy jest to druga lub kolejna reklamacja danego towaru. Nie ma przy tym znaczenia znaczenia, czy chodzi o tę samą, czy też inną wadę lub usterkę. Zatem w przypadku kolejnych reklamacji sytuacja konsumenta jest korzystniejsza.

Kiedy można skorzystać z gwarancji

Gwarancja jest niezależna od rękojmi. Gwarancja jest todobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta, którym może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca. Czas gwarancji zależy od woli gwaranta, może więc ona trwać np. rok bądź zostać udzielona dożywotnio. Jeśli jednak nie określono, jak długo jest ona ważna, to przyjmuje się,ze wynosi dwa lata od dnia wydania towaru.

Jeżeli gwarant wymienił wadliwy produkt na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od dnia dostarczenia klientowi wymienionej lub naprawionej rzeczy. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru, czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części.

Gwarant dobrowolnie i samodzielnie określa swoje obowiązki, a jego zakres obowiązków odpowiedzialności zwrot zapłaconej kwoty, wymianę bądź naprawę rzeczy lub zapewnienie innych usług, np. bezpłatne holowanie samochodu w przypadku awarii.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


24.01.2015, 12:49
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 06.04.2010, 19:53
Posty: 10
Podziękował: 5
Pomógł: 0

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Województwo: śląskie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Witam,

Dwa lata temu na przeglądzie wymieniali mi świece i cewkę.

Teraz okazało się, że silnik nie chciał odpalić na zimnym - mechanik stwierdził, że świece - przerywał na ciepłym - mechanik stwierdził, że cewka - i wymienił. Nie było to w ASO Skody, ale u kumpla, któremu ufam, że mnie nie naciągnął.

Z czego mogę to zgłosić - z gwarancji (ASO daje dwa lata na części u nich zamontowane) czy z niezgodności towaru z umową (rękojmi) - szczerze nie do końca mogę to zrozumieć i widzę różnicę. Mam zużyte części i tyle. Chciałbym od nich żądać zwrotu kasy za części, które wmontowali dwa lata temu i robociznę, za którą zapłaciłem - wymiany na nowe nie da się zrobić - naprawa zrobiona (nie mogłem czekać na ASO, gdyż samochód zepsuł mi się w sobotę wieczorem, a na poniedziałek był mi potrzebny).

Dwa lata od wymiany mija w poniedziałek 27.03.2017 - awarię stwierdziłem 18.03.2017 r. - muszę zatem złożyć pismo w poniedziałek.

Proszę o pilna pomoc.

Z góry dziękuję

Rafał

P.S.
Czy pismo muszę złożyć osobiście, czy mogę go wysłać faxem (jak jeszcze mają) lub drogą elektroniczną.


24.03.2017, 13:28
Zobacz profil

Dołączył(a): 20.07.2010, 20:26
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 1606
Podziękował: 0
Pomógł: 30

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Skoda Superb III, 2.0 TSI 4x4, Style
Rok prod.: 2019
Województwo: mazowieckie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Mogą nie chcieć uznać ci reklamacji bo nie naprawialiśmy ostatnie awarii u nich. To ze w ręku masz uszkodzone części o niczym nie świadczy, stwierdza ze nie wiedza jak auto było serwisowane przez ostatnie 2 lata i nie biorą odpowiedzialności za wynikłe z tego powodu problemy.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

_________________
Było:
Fabia RS 05' 187KM
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Skoda Superb III, 1.8 TSI Style
Toyota RAV4, 2.5 Hybrid AWD, Selection

Jest:
Skoda Superb III, 2.0 TSI 4x4, Style


Niżej podpisany użytkownik dziękuje coolmobil za ten post:
moloo
24.03.2017, 14:42
Zobacz profil

Dołączył(a): 06.04.2010, 19:53
Posty: 10
Podziękował: 5
Pomógł: 0

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Województwo: śląskie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Dzięki za info.

Zdaje sobie sprawę, że mogą być problemy, ale auto musiałem naprawić gdzie indziej, nie mogłem czekać zwłaszcza, że Serwis ASO jest przez weekend zamknięty.

Bardziej chodzi mi o to jaką formę wybrąć - rękojmia czy gwarancja, a może obie wyczytałem w necie, że jedna nie wyklucza drugiej.


24.03.2017, 15:03
Zobacz profil

Dołączył(a): 20.07.2010, 20:26
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 1606
Podziękował: 0
Pomógł: 30

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Skoda Superb III, 2.0 TSI 4x4, Style
Rok prod.: 2019
Województwo: mazowieckie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Niestety w tej kwestii nie umieć pomoc, nie chce cię wprowadzić w błąd. Mam tylko takie odczucie ze mogłeś stracić gwarancje na naprawę która wykonałeś 2 lata temu bo awarii nie zdiagnozował podmiot który daje ci ta gwarancje, ale mogę się mylić.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

_________________
Było:
Fabia RS 05' 187KM
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Cosmo
Skoda Superb III, 1.8 TSI Style
Toyota RAV4, 2.5 Hybrid AWD, Selection

Jest:
Skoda Superb III, 2.0 TSI 4x4, Style


Niżej podpisany użytkownik dziękuje coolmobil za ten post:
moloo
24.03.2017, 15:08
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21.10.2009, 21:11
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 1879
Podziękował: 6
Pomógł: 56

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia III Combi TDI
Rok prod.: 2014
Województwo: mazowieckie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Nie mam pewności na 100% ale skorzystanie z gwarancji wyklucza późniejsze zgłoszenie tego samego na rękojmi. Na chwilę obecną jeśli naprawiłeś usterkę w innym warsztacie nie masz szans naprawić już tego na gwarancji.

tapatalk

_________________
PerfectService by DGW
Skoda Octavia III Combi 2.0 TDI 4x4 CKFC
Skoda Octavia 2FL Combi 2.0 TDI
Skoda Fabia RS 1.9 TDI ASZ
Skoda Octavia 1 Combi 1.9 TDI AHF


Niżej podpisany użytkownik dziękuje Adrian za ten post:
moloo
24.03.2017, 19:23
Zobacz profil

Dołączył(a): 06.04.2010, 19:53
Posty: 10
Podziękował: 5
Pomógł: 0

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Województwo: śląskie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Cześć, myślicie, że jak naprawiłem gdzie indziej to straciłem gwarancję - no fakt jest taki, że nie są w stanie stwierdzić usterki musiałbym mieć chyba opinię jakiegoś rzeczoznawcy. Tak to każdy mógłby przyjść z jakimiś częściami i powiedzieć, że zostały zamontowane przy jakiejś naprawie i na podstawie faktury żądać zwrotu, bo mu się popsuły i wymienił. A teraz chce zwrotu za te wymienione.
Zastanawiam się czy jest sens bujać się za te kilka stówek :)


27.03.2017, 12:00
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25.11.2012, 16:24
Posty: 944
Podziękował: 136
Pomógł: 66

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Rok prod.: 1410
Województwo: dolnośląskie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Moim zdaniem bez szans. ASO musi udokumentować każdą usterkę żeby dostać zwrot kasy od Skoda Auto Polska, a jeśli sam usterkę zlikwidowałeś- nie mają czego im pokazać. Jak część jest już wymontowana- nie masz jak udowodnić, że akurat ona była w Twoim samochodzie przed naprawą.


Niżej podpisany użytkownik dziękuje leshnikov za ten post:
moloo
27.03.2017, 12:18
Zobacz profil

Dołączył(a): 06.04.2010, 19:53
Posty: 10
Podziękował: 5
Pomógł: 0

Silnik: AZF-1.4 8V 60KM
Województwo: śląskie
Post Re: Rękojmia i gwarancja po zmianach przepisów
Nic nie wskuram.
Na stronie

Kod:
http://az749841.vo.msecnd.net/sitesplpl/alv1/bb495715-ec5c-4875-8254-db9816d46df3/warunki_gwarancji-wersja-online.47d49af3560604b0141da5980c7baaeb.pdf


znalazłem zapis, którego nie spełniam :( - spóźniłem się z przeglądem o kilka tysięcy km - więc szkoda czasu - a Skoda zrobi wszystko, żeby się uwolnić od odpowiedzialności.

Ogólne warunki gwarancji
1. Gwarancji udziela się przy jednoczesnym
i nieprzerwanym spełnianiu następujących
wymagań:
- przestrzegane zostały terminy przeglądów
okresowych samochodu wskazanych
w książce serwisowej samochodu i/lub
w instrukcji obsługi samochodu.


27.03.2017, 13:53
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 9 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL