FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź co dalej.
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=31&t=19371
Strona 1 z 1

Autor:  sebasuperb [ 17.11.2013, 23:53 ]
Tytuł:  Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź co dalej.

Zdarza się, że przez chwilę nieuwagi kierowca omyłkowo zatankuje niewłaściwe paliwo. Wiąże się to z poważnymi konsekwencjami, często uniemożliwiającymi dalszą podroż. Co zrobić, aby zminimalizować skutki wlania nieodpowiedniego paliwa?

Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu jeżdżącego na ropę napędową benzyny. Aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. I tak, w wielu przy­padkach wlew do oleju napędowego jest szerszy niż do benzy­ny. Niestety zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samo­chodów. Stacje benzynowe również przychodzą z pomocą kie­rowcom i na wielu z nich, końcówki węża przy dystrybutorze mają różną średnicę (średnica pistoletu do ropy napędowej jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Często takie pi­stolety dystrybutorów oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.

Namieszałeś? Nie odpalaj
Co zrobić w sytuacji kiedy dojdzie do pomyłki? Wszystko zale­ży od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy ben­zynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Mówiąc niewielka mamy na myśłi najwyżej 5% całkowitej objętości zbiornika paliwa. Sytuacja wygląda nieco inaczej w samocho­dach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze – tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowa­dzić do poważnych uszkodzeń np. zatarcia pompy wtryskowej. – W takiej sytuacji, jeśli silnik po­pracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością naprawy instalacji wtryskowej – mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter.

Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa nie należy uruchamiać sil­nika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy. Ale to już zadanie dla fa­chowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bar­dziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie pali­wa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub pompę paliwa, co wiąże się z naprawami. – Jeśli nie jesteśmy pewni czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi assistance – jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenie wysła­ny jest mobilny warsztat samochodowy – mówi Jacek Pobłocki dyrektor działu marketingu i roz­woju firmy Starter. – Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc, a kierowca oszczędza nie tylko czas, ale również pieniądze potrzebne na naprawę w warsztacie – dodaje J. Pobłocki. Jeśli nie ma innego wyjścia to auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane.

Benzyna vs diesel
Co w sytuacji kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzy­nę? Tutaj sposób postępowania zależy również od ilości niepra­widłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jest rzadko spotykanym rozwiązaniem. Wówczas wystarczy tylko płukanie układu pali­wowego i wymiana filtra. Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaści­wego paliwa.

motofakty.pl

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/