Teraz jest 28.04.2024, 12:29



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Olej w silniku trzeba kontrolować 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Olej w silniku trzeba kontrolować
Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu, warto więc po­święcić mu trochę uwagi i regularnie kontrolować jego stan.

Olej silnikowy smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je przed zużyciem, rdzewieniem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwa­jąc szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-che­miczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich ze­społów w każdej temperaturze otoczenia. Aby dokonać prawidło­wej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić sa­mochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, należy odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej.

Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Informacje o jego lokalizacji znajdziemy w instruk­cji obsługi samochodu, jednak w większości pojazdów bagnet można łatwo rozpoznać po koloro­wym uchwycie. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX. Każdy silnik zgodnie z normami może "pobierać" olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć zatarciem silnika i lepiej zbadać tego przyczynę. Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagne­cie. Poziom uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX".

Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wy­soki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego obję­tość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w kataliza­torze, powodując jego częściową dezaktywację. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga po­ziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regene­racji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost po­ziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Na­stępstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Właściwości oleju pozwalają, na prawidłowe funkcjonowanie silników samochodów w każdych warunkach. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego syste­matyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczy­ną awarii oraz złej pracy silnika.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


24.10.2012, 22:53
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL