Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48 Lokalizacja: [RMI] Posty: 6869 Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127
Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
|
Olej w silniku trzeba kontrolować
Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu, warto więc poświęcić mu trochę uwagi i regularnie kontrolować jego stan.
Olej silnikowy smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je przed zużyciem, rdzewieniem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwając szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-chemiczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich zespołów w każdej temperaturze otoczenia. Aby dokonać prawidłowej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić samochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, należy odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej.
Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu. Informacje o jego lokalizacji znajdziemy w instrukcji obsługi samochodu, jednak w większości pojazdów bagnet można łatwo rozpoznać po kolorowym uchwycie. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX. Każdy silnik zgodnie z normami może "pobierać" olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć zatarciem silnika i lepiej zbadać tego przyczynę. Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagnecie. Poziom uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX". Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego częściową dezaktywację. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regeneracji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną "zatarcia". Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych "tanich" paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Właściwości oleju pozwalają, na prawidłowe funkcjonowanie silników samochodów w każdych warunkach. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego systematyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczyną awarii oraz złej pracy silnika.
motofakty.pl
_________________ KLUBOWE NAKLEJKI
Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM _____________________
FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r. FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.
|