Teraz jest 28.04.2024, 17:50



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Co trzeba wiedzieć o hamulcach? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Co trzeba wiedzieć o hamulcach?
Układ hamulcowy to chyba najważniejszy element odpowiedzialny za nasze bezpieczeń­stwo. Jak to bywa w motoryzacji, hamulce też obrosły legendami i zabobonami. Nie są one wyjątkowo szkodliwe i nie wpływają przeważnie na nasze życie i zdrowie ale mogą mieć wpływ na zawartość naszego portfela.

Zacznijmy od eksploatacji. Czyli od czego? Przecież każdy wie, że jak chcemy zwolnić to trzeba wcisnąć kończyną dolną środkowy lub w przypadku automa­tycznych skrzyń biegów lewy pedał. A jak nie chcemy hamo­wać to go nie wciskamy. Jest jednak kilka zasad, które pomo­gą nam efektywniej korzystać z hamulców i przy okazji może nie spowodują naszego bankructwa.

Jak hamować?
Jeśli mamy auto starsze i bez ABSu to hamujmy tak jakby pedał w podłodze był rozgrzany do czerwoności i mógł nas po­parzyć. Czyli delikatnie. W autach wyposażonych w ABS zasada jest odwrotna. Żadnego hamo­wania pulsacyjnego i innych technik rajdowych. Jeśli mamy do czynienia z sytuacją awaryjną to wciskamy sprzęgło i hamulec do podłogi a skupiamy się na ominięciu przeszkody. W przypadku codziennej eksploatacji lepiej jest hamować wcześniej i intensywniej. Nie hamujmy w ostatniej chwili. Zawsze może zdarzyć się coś co nas zaskoczy i może się to źle skończyć. Hamujmy krót­ko. Krótkie użycie hamulca mniej obciąża go cieplnie. Jazda z wciśniętym hamulcem niczemu nie służy. Oczywiście energia zostanie rozproszona w postaci ciepła ale wytworzymy go tak dużo, że może dojść do przegrzania i uszkodzenia tarcz, klocków lub do zagotowania płynu hamulco­wego. A to już bardzo niebezpieczna sytuacja.

Błędy eksploatacyjne
Najczęstszymi błędami jest właśnie zła technika hamowania i przegrzewanie układu prowadzące na przykład do pokrzywienia tarcz. Często o tego typu usterkach możemy przeczytać na forach internetowych. Często właściciel auta zrzuca winę na źle zaprojektowany układ hamulcowy. Złe tarcze i klocki hamulcowe. Jednak wina jest po jego stronie. Najczęściej do uszkodzenia tarcz w chwili, w której wjeżdżamy na przykład w kałużę z bardzo rozgrzanymi hamulcami. Krzywa tar­cza daje nam objaw pulsowania pedału hamulca i wibracje odczuwalne na kierownicy. Jakiekol­wiek próby naprawienia takiego uszkodzenia skazane są na niepowodzenie. Przetoczenie tarcz da chwilowa poprawę. Do pierwszego ostrzejszego hamowani. Również klocki mogą się uszko­dzić od wysokich temperatur. Jeśli nie zapłoną żywym ogniem to mogą się zeszklić. To obniża ich skuteczność i powoduje piszczenie podczas hamowania. Kolejnym problemem jest zaniedba­nie stanu osłon gumowych .Jeśli uszkodzone zostają osłony prowadnic zacisku dojdzie to jego zablokowania i klocki hamulcowe będą zużywały się nierównomiernie i spadnie skuteczność ha­mowania. Uszkodzenie osłony tłoczka prowadzi to penetracji wilgoci i zanieczyszczeń. Wynikiem jest korozja tłoczka i jego zablokowanie się w zacisku. Efektem będzie całkowita utrata możliwo­ści hamowania lub też ocieranie klocka o tarczę, szybkie ich zużycie i wzrost zużycia paliwa w związku z dużymi oporami. Kolejnym problemem bywa układ hamulca postojowego. Tu winowaj­cą najczęściej okazuje się linka. Jeśli jej pancerz jest spękany pojawia się korozja a okresie zi­mowym może też dojść do zamarznięcia wody, która dostała się do środka przez szczeliny i spę­kania. Stan hamulców trzeba monitorować. Mamy do tego świetną okazję dwa razy do roku pod­czas wymiany opon. Wymaga to trochę zachodu ale pozwala oszczędzić pieniądze i nerwy.

Dobór tarcz i klocków
Wybór części zamiennych układu hamulcowego jest bardzo duży. Jeśli chodzi o tarcze mamy do wyboru wersję standardową, nacinaną lub nawiercaną. Wśród klocków do wyboru są różne twar­dości. Internet pęka od dobrych rad w kwestii wyboru najlepszego rozwiązania. Najrozsądniej­sze będzie wybranie elementów odpowiadających seryjnym i wyprodukowanych przez renomo­waną firmę. Taka jest bolesna prawda. Rozwiązania najtańsze nie zawsze się sprawdzają a pro­wadzenie we własnym zakresie doświadczeń z doborem części może się różnie skończyć. Rów­nież montaż większych tarcz i wymiana zacisków może mieć efekt odwrotny od oczekiwanego. Problemem może być kalibracja ABSu. Przy zamontowaniu „przerośniętego” układu hamulcowego może się okazać, że już na wilgotnej nawierzchni ABS włącza się przy każdym hamowaniu. Do­świadczenie podpowiada, że chcąc podnieść skuteczność hamulców w pierwszej kolejności po­winniśmy zadbać o dobry stan techniczny wszystkich podzespołów. To nam gwarantuje skutecz­ne hamowanie.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


24.10.2012, 22:52
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL