Teraz jest 27.04.2024, 16:29



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
ABC eco-drivingu 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post ABC eco-drivingu
Eco-driving to najprościej mówiąc, ekonomiczny i ekologiczny sposób prowadzenia na­szego pojazdu. Może brzmieć to paradoksalnie, biorąc pod uwagę emisję dwutlenku węgla wydzielanego przez silniki spalinowe, ale warto przekonać się na czym dokładnie polega eco-driving.

Wszystko zależy od naszego zachowania za kierownicą, gdyż dzięki niemu możemy nie tylko zmniejszyć ilość wydzielanych przez silnik szkodliwych dla środo­wiska spalin, ale także zaoszczędzić na kosztach paliwa dzięki mniejszemu spalaniu. Jeżdżąc samochodem należy przede wszystkim pamiętać o płynnym poruszaniu. Warto również wy­bierać trasy z niewielkim ryzykiem wystąpienia korków. Ponad­to, żeby zmniejszyć spalanie zaleca się też usunięcie zbędnych przedmiotów z pojazdu i usunięcie bagażnika dachowego, jeśli nie jest on używany. Tym samym zmniejszamy opór powietrza i możemy zaoszczędzić na zużyciu paliwa od 5 do nawet 40 proc. To na początek, a co dalej?

Drogowe zakazy
Przede wszystkim powinniśmy dostosować się do rytmu ruchu jaki panuje na drodze i przewidy­wać zmiany. Zaplanujmy z wyprzedzeniem jaki pas zająć, aby dogodnie skręcić czy wykonać inny manewr. Należy zachowywać płynność jazdy, w związku z tym trzeba unikać „szarpania” auta, ostrego hamowania zaraz przed światłami. Nie ruszajmy też wciskając pedał gazu w podło­gę, gdyż tak zajmiemy tylko pierwsze miejsce w kolejce do kolejnych świateł. Z kolei przy zmia­nie biegów, wcześniej zmieniajmy je na wyższy, co pozwoli zaoszczędzić nawet do 8 proc. pali­wa. Nie „przeciągajmy” też silnika na poszczególnych biegach, nie dopuszczajmy do tego, by usłyszeć charakterystyczne „wycie”. A jeśli zatrzymujemy się na dłużej niż 60 sekund wyłączaj­my silnik (np. przed przejazdem kolejowym).

Sposób na upał
Podczas jazdy zaleca się używać wentylacji zamiast podróżowania z otwartym oknem. Takie za­chowanie nie tylko zmniejsza zużycie paliwa, ale również hałas we wnętrzu pojazdu (szczególnie przy wyższych prędkościach). Otwarte okna podczas jazdy zwiększają zużycie paliwa średnio o 5 proc. - Używajmy klimatyzacji tylko wtedy, gdy to jest naprawdę niezbędne. W upalne dni, do­jeżdżając do celu naszej podróży wyłączmy klimatyzację chwilę wcześniej, tym samym zmniej­szymy nie tylko spalanie, ale unikniemy tzw. szoku termicznego – radzi ekspert. Różnica tempe­ratur wnętrza pojazdu względem temperatury na zewnątrz nie powinna być wyższa niż 3-4 stop­nie. Pamiętajmy, że włączona klimatyzacja zwiększa zużycie paliwa od 10 do 25 proc.

Wysokie ciśnienie
Nasze auto powinno być serwisowane systematycznie, według zaleceń producenta i instrukcji obsługi. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych usterek, gdy są jeszcze drobne i mniej kosztow­ne, a nie dopiero gdy mała usterka spowoduje poważną awarię. Inną czynnością, która powinna być systematycznie sprawdza­na jest ciśnienie w oponach. Niskie ciśnienie w oponach nie tylko zwiększa spalanie (nawet do 3 proc. przy 0.5 bara), ale powoduje zwiększone zużycie ogumienia. Ciśnienie może spaść o 2,5-5 proc. w ciągu miesiąca i nawet do 20 proc. w ciągu 5 miesięcy.

Eco-auto
Jeśli chcemy być jeszcze bardziej ekologiczni i oszczędni podróżując codziennie po mieście, a eco-driving nam już nie wystarcza, warto zastanowić się nad zakupem miejskiego hybrydowego samochodu (połączenie silnika spalinowego z napędem elektrycznym). - Toyota Yaris Hybrid jest w tej chwili alternatywą dla pojazdów z silnikiem diesla, szczególnie, że różnica w cenie jest niewielka, np. dla wersji SOL to tylko 2000 zł, a spalanie w mieście wynosi jedynie 3,1 l/100 km, nawet dla osób, które z zasadami eco-drivingu nie są jeszcze zaznajomione – mówi Domini­ka Bońkowska, właściciel Toyota Bońkowscy.

Umiejętność ekonomicznej jazdy samochodem zyskuje na znaczeniu w czasie galopujących cen paliw i rosnącej emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Pamiętajmy, że stosując się do zasad eco-drivingu nie tylko oszczędzamy środowisko naturalne, ale możemy także zmniejszyć łącznie o 20-30 proc. zużycie paliwa. Biorąc pod uwagę kilka milionów samochodów jeżdżących po dro­gach, mówimy o ogromnym potencjale ochrony naszej przyrody. Eco-driving po prostu się opła­ca.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


30.08.2012, 23:42
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL