Teraz jest 07.05.2024, 22:41



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Czy już czas na nowe opony? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Czy już czas na nowe opony?
Czas użytkowania, ilość przejechanych kilometrów czy stopień zużycia bieżnika - co wpływa na decyzję Polaków o zmianie opon na nowe? Przedstawiamy wyniki sondy prze­prowadzonej wśród internautów oraz krótki poradnik dotyczący rzeczywistych sygna­łów do wymiany opon.

Choć komplet nowych opon to spory wydatek, raz na jakiś czas trzeba zdecydować się na jego zakup. Stare i zużyte opony nie zapewnią już bowiem odpo­wiedniego poziomu bezpieczeństwa ani komfortu jazdy. Kiedy powinniśmy pomyśleć o nowym ogumieniu? Większość polskich kierowców zna odpowiedź na to pytanie, jak wynika z sondy przeprowadzonej na zlecenie OPONEO.PL S.A.

Głównym kryterium decydującym o nabyciu nowego kompletu opon, jest – zdaniem kierowców – przede wszystkim głębokość bieżnika. Aż 79,8 proc. ankietowanych to właśnie ten czynnik wskazało, jako sygnał do zmiany opon. Drugim najczęściej wskazywanym kryterium był czas użytkowania opon – 16,7 proc. kierowców zmienia opony wtedy, kiedy użytkowany komplet jest już po prostu za stary. Natomiast tylko 3,5 proc. badanych kieruje się liczbą kilometrów przeje­chanych na danych oponach. Czy słusznie?

Po czym poznać, że opona jest zużyta
Jak się okazuje, większość badanych kierowców ma rację, zwracając uwagę na głębokość bieżni­ka. Bo żeby sprawdzić, czy opona, którą chcemy założyć na dany sezon, nadaje się jeszcze do użycia, przede wszystkim trzeba sprawdzić właśnie ten parametr. Jeśli okaże się, że bieżnik na­szych letnich opon jest niższy niż 3 mm, oznacza to, że to już czas pomyśleć o zakupie nowego zestawu. Natomiast w przypadku bieżnika opon zimowych, dolna granica głębokości bieżnika to 4 mm.

– Minimalne wymagania dotyczące głębokości bieżnika, jakie nakłada na kierowców kodeks drogo­wy to 1,6 mm – tłumaczy Wojciech Głowacki, Kierownik Działu Obsługi Klienta OPONEO.​PL S.A. – Jednak w przypadku aut o większej mocy, lepszym przyspieszeniu i takich, które uzyskują wyż­sze prędkości maksymalne, przyjmuje się bardziej restrykcyjny wskaźnik zużycia bieżnika na po­ziomie 3-4 mm. Trzeba pamiętać, że obok dobrych hamulców i oświetlenia, opony to podstawa bezpiecznej jazdy – dodaje.

Drugą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę, są wszystkie zniekształcenia i nieregularno­ści, jakie pojawiają się na ogumieniu wraz z upływem czasu. Jeśli podczas oględzin zauważymy wybrzuszenia, pęcherze, rozwarstwienia lub poprzeczne pęknięcia na ścianach bocznych albo na bieżniku, powinniśmy pojechać do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego, żeby stan naszej opony ocenił specjalista.

Jakie czynniki całkowicie bezwzględnie dyskwalifikują oponę? Na pewno osiągnięcie minimalnego poziomu wskaźnika zużycia w kilku miejscach na obwodzie opony. To również uszkodzenia, uniemożliwiające dalszą eksploatację, np. w odklejający się bieżnik, zdeformowanie lub odkrycie drutówki (elementu opony, na którym montowana jest ona na feldze), a także plamy i od­parzenia wewnątrz opony. Dyskwalifikacją dla naszej opony będą również wszelkie, nawet powierzchowne, przecięcia i roz­darcia gumy boków opony, które mogą doprowadzić do uszko­dzenia nitek osnowy opony.

Innym kryterium, według którego można ocenić stan opon jest po prostu ich wiek. Przyjmuje się, że okres użytkowania opony nie powinien być dłuższy niż 10 lat od daty produkcji, nawet jeśli głębokość bieżnika nie osiągnęła jeszcze poziomu wskaźnika zużycia i opona nie ma wyraź­nych oznak zużycia, jak pęknięcia, czy rozwarstwienia.

Choć przepisy nie ograniczają czasu użytkowania opon do 10 lat i po upływie tego czasu formal­nie wciąż możemy na nich jeździć, to trzeba mieć na uwadze, że wiąże się to ze spadkiem bez­pieczeństwa. Wraz z upływem czasu zarówno opona, jak i mieszanka gazów, tracą swoje właści­wości, przez co nie zapewniają już tak dobrego poziomu przyczepności i hamowania, jak nowa.

Myśląc o wymianie opon, warto również zastanowić się, ile kilometrów przejechaliśmy na sta­rych gumach. Przy umiarkowanym typie jazdy, opony powinny bez problemu przejechać 25 000 km do 50 000 km. Jednak jeśli cechuje nas dynamiczny styl jazdy lub często poruszamy się po trudnym, wyboistym terenie, nasze opony zestarzeją się szybciej.

Zużycie opon a bezpieczeństwo

Zużycie opon ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, czyli m.​in. na przyczepność oraz drogę hamowania. Płytki bieżnik to większe prawdopodobieństwo kłopotów z opanowaniem samo­chodu. Ma to znaczenie zwłaszcza przy mokrej nawierzchni, gdzie zużycie opon może mieć wpływ na wystąpienie zjawisko aquaplaningu, czyli sytuacji, w której bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność i zaczyna „płynąć”.

Zużyta opona to również większe prawdopodobieństwo wystąpienia pęknięcia lub odklejenia się bieżnika, zejścia opony z felgi i innych mało przyjemnych zdarzeń, które mogą nas zaskoczyć na drodze. Jeśli więc nie chcemy narażać siebie i swojego auta na takie przygody, wystarczy regu­larnie kontrolować stan ogumienia.

Motrofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


09.05.2012, 21:07
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL