Teraz jest 05.05.2024, 20:35



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Jak wybrać felgi aluminiowe? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Jak wybrać felgi aluminiowe?
Felgi aluminiowe niewątpliwie dodają samochodowi uroku i podkreślają jego indywidual­ny charakter. Ich dobór do konkretnego auta nie jest jednak wyłącznie kwestią estetyki – to także kwestia bezpieczeństwa. Jak dobrać odpowiednie obręcze, aby długo cieszyć się ich używaniem – radzi ekspert Motoricus
Kierowcy, którzy decydują się na zakup felg aluminiowych do swojego samochodu stają obecnie przed nie lada wyzwaniem. Wielorakość modeli, wzorów i marek jest na rynku bardzo duża i może przywrócić o za­wrót głowy. Do tego dochodzi niezwykle istotna kwestia precyzyjnego doboru do konkretnego modelu samochodu, aby spełniały wszelkie normy bezpieczeństwa. Nie mniej ważna jest również poprawna eksploatacja obręczy, co przekłada się na ich żywotność.

Prawidłowy dobór – bezpieczeństwo przede wszyst­kim
„Koła samochodu, to jedyny element pojazdu mający bez­pośredni kontakt z drogą i odpowiadają za szereg istot­nych parametrów jezdnych wpływających na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Felgi kół mają w tym duży swój udział, dlatego podczas zakupu kluczowy jest prawidłowy ich dobór” – mówi Adam Klimek z Motoricus.​com.

Wielu kierowców kupuje nowe felgi aluminiowe na aukcjach internetowych, czy w sklepach wy­syłkowych biorą pod uwagę jedynie dwa parametry: średnicę i rozstaw otworów montażowych. To duży błąd! Konieczne jest uwzględnienie kilku innych, równie istotnych wytycznych: szero­kość wyrażoną w calach, odsadzenie zwane inaczej ET lub offsetem oraz średnicę osadzenia felgi na piaście, czyli dopasowanie otworu centralnego do średnicy piasty np.: Ø 65 mm. Ponad­to felgi mają określoną nośność oraz moc silnika pojazdu, z którym przyjdzie im współpracować. Parametry te są ściśle określone dla danej marki i modelu samochodu i możemy je znaleźć mi. in. w katalogach danego producenta obręczy. Gwarancję jakości felg dają przyznane jej certyfika­ty. Otrzymują je te produkty, które przeszły rygorystyczne badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej. Powinniśmy jednak wykazać dużą czujność, ponieważ ostatnio na polskim rynku pojawiło się wiele tanich obręczy z Dalekiego Wschodu, które owszem mają certyfikat, ale przyznany wyłącznie fabryce a nie konkretnej feldze. Są one niebezpieczne w eksploatacji, ponieważ często nie spełniają nominalnej nośności określonej przez producenta pojazdu. Na bezpieczeństwie i zdrowiu nie opłaca się oszczędzać i warto zatem wybierać felgi uznanych marek, które dbają o wysoką jakość popartą szeregiem testów.

Gdzie kupić dobre felgi aluminiowe?
Najlepiej jest kupić felgi w sklepie wyspecjalizowanym w ich sprzedaży, gdzie przeszkolony per­sonel dysponuje katalogami producentów i w profesjonalny sposób jest w stanie zaoferować naj­odpowiedniejszy produkt do konkretnego modelu auta z uwzględnieniem jego certyfikacji. Ide­ałem jest, gdy taki sklep posiada również zaplecze techniczne umożliwiające montaż nowych ob­ręczy. Wówczas sprzedawca odpowiedzialny jest za całokształt odpowiedniego doboru i bez­piecznej eksploatacji. Podczas zakupu dowiedzmy się także, czy ich producent jest obecny na polskim rynku, aby w przypadku uszkodzenia jednej felgi będzie można dokupić nową „od ręki”. Sprowadzanie z zagranicy może być niemożliwe lub czasochłonne, co skutecznie unieruchomi nasz pojazd.

Konsekwencje źle dobranych felg
Przypadkowe, niezgodne z uwarunkowaniami technicznymi pojazdu dobranie obręczy niesie za sobą ryzyko uszkodzeń mechanicznych zarówno koła jak i elementów samochodu. Najczęściej spotykane konsekwencje, to ocieranie opony o elementy karoserii lub zawieszenia pojazdu. Może ono występować w określonych sytuacjach; przy znacznym obciążeniu pojazdu, nagłych przechyłach związanych z pokonywaniem zakrętów lub nierówności drogowych. Ze względów bezpieczeństwa jest to niedopuszczalne, nawet jeśli występuje sporadycznie! Źle dobrana felga może również uniemożliwić poprawne jej osadzenie na piaście i co za tym idzie odpowiednie wy­centrowanie. W efekcie koło będzie wibrować znacznie obniżając komfort jazdy oraz bezpieczeń­stwo. Niemniej ważne jest również samo zamontowanie felg do auta. Trzeba pamiętać, że ko­nieczne jest użycie wyłącznie tych śrub i nakrętek, które dedykowane są konkretnemu modelo­wi obręczy i ściśle związane z określonym modelem samochodu. Złe elementy montażowe mogą doprowadzić do samoistnego ich odkręcenia w czasie eksploatacji.

Zadbajmy o felgi aluminiowe
Dobra jakość felg aluminiowych, to także łatwiejsza ich eksploatacja i pewność, że nie stracą swojego blasku po dwóch, trzech latach. Powłoka lakiernicza nałożona na obręcze niczym się nie różni od tej na karoserii dlatego powinniśmy dbać o to, aby zawsze była czysta. Umyte felgi powinno się dokładnie osuszyć ponieważ krople wody działają jak soczewki skupiające promienie słońca, co może doprowadzić do przebarwień lakieru. Wskazane jest również nanoszenie prepa­ratów ograniczających osadzanie się piasku czy ciernych drobin z klocków i tarcz hamulcowych. Najpopularniejsze są woski lub teflony, które dodatkowo efektownie nabłyszczają powierzchnię. Przy tej okazji należy pamiętać o ścisłym przestrzeganiu instrukcji stosowania środków czyszczą­cych, aby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru i warstwy antykorozyjnej. Ci kierowcy, którzy nie przywiązują dbałości do czystości felg powinni wybierać wzory pozbawione zakamarków i przewężeń w których osadzał się będzie brud.​Istotną zasadą eksploatacyjną jest również dba­nie o dokładne wyważanie kół, które powinno być przeprowadzane co 10 tysięcy kilometrów przebiegu.

Naprawa uszkodzeń mechanicznych – czy to możliwe?
„Obręcze aluminiowe są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż tradycyjne stalowe. Jednak przy ich uszkodzeniu naprawa jest bardzo złożonym procesem, a w niektórych przypad­kach wręcz niemożliwym” – mówi Adam Klimek. Zagniecenia rantów felg stalowych da się napra­wić najczęściej bez utraty jej własności, natomiast przy aluminiowych taki zabieg może zakoń­czyć się jej pęknięciem i w konsekwencji koniecznością spawania. Niestety nie zawsze takie roz­wiązanie jest skuteczne i efektywne i może wyeliminować felgę z dalszej eksploatacji. Często kierowcy decydują się na zmianę koloru felg lub ich odnowienie. Przy takim zabiegu należy ko­niecznie zwrócić uwagę na to, aby powierzchnie otworu centralnego oraz otworów montażo­wych pozostały niepolakierowane! Uchroni to przed samoczynnym odkręceniem śrub i odpadnię­ciem koła podczas jazdy.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


10.04.2012, 22:42
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL