Teraz jest 11.05.2024, 20:43



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Benzyna, Diesel, czy LPG? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Benzyna, Diesel, czy LPG?
Jaki silnik powinien mieć kupowany samochód? Które paliwo jest najbardziej opłacalne dzisiaj, a które będzie za rok? Oto dylematy, przed którymi stoją nabywcy aut.

Sytuacja na rynku paliw zmienia się dosłownie z miesiąca na miesiąc. Ceny zależą nie tylko od bieżącego zapotrzebowania, ale również od sytuacji w światowych finansach, konfliktów zbrojnych, politycznych deklaracji ważnych przywódców. Nikt już nie potrafi precyzyjnie przewidzieć, kiedy olej napędowy znowu będzie sporo tańszy od benzyny i czy w ogóle jeszcze kiedykolwiek tak się stanie. Trudno prognozować rozwój sytuacji także w sektorze gazowym. Dzisiaj LPG jest atrakcyjne dla portfeli, ale niebawem możemy być świadkami poważnej podwyżki akcyzy, a wraz z nią podniesienia ceny detalicznej. Jak zatem dokonać wyboru samochodu, by zapewnić sobie możliwie ekonomiczną eksploatację? Jaki rodzaj silnika wybrać, na jakie postawić paliwo? Przede wszystkim trzeba dokonać kalkulacji opartej na aktualnych cenach. Ale warto śledzić też wszelkie zapowiedzi i brać pod uwagę wypowiedzi analityków.

Średnie notowania cen paliw w 47 tygodniu 2011 r. wyniosły 5,39 zł za litr benzyny bezołowiowej 95-oktanowej, 5,53 zł dla oleju napędowego i 2,84 zł dla autogazu. Już na pierwszy rzut oka widać, jak niekorzystnie wygląda obecnie zakup samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Olej napędowy jest droższy od benzyny, co trudno zrekompensować sobie niższym zużyciem paliwa w turbodieslu. Nowoczesne auta tego typu nie są już tak oszczędne jak kiedyś. Mają dobrą dynamikę i pracują w znacznie wyższych zakresach obrotowych. Na dodatek za turbodiesla trzeba zapłacić sporo więcej niż za wersję benzynową, co daje benzynowcom spory handicap. Niezwykle zachęcająco wygląda cena LPG, ale na swój sposób jest ona nieco zwodnicza. By zasilić samochód autogazem, trzeba zamontować specjalną instalację. A to kosztuje. Pozostaje też kwestia znacznie wyższego spalania LPG niż benzyny w tym samym silniku przy zastosowaniu prostych i tanich eksploatacji. By uzyskiwać podobne wyniki jak przy zasilaniu benzyną trzeba inwestować w instalacje droższe. Oto, jak to wszystko wygląda w szczegółach.

Przyjmijmy, że do porównania kosztów eksploatacji wykorzystamy popularny samochód Opel Astra z benzynowym silnikiem 1.6 o mocy 115 KM za 61 950 zł oraz ten sam samochód z turbodieslem o podobnych osiągach 1.7 CDTi o mocy 125 KM za 82 900 zł. Wersja benzynowa przy średnim zużyciu paliwa 6,4 l/100 km potrzebuje na przejechanie każdych 100 km benzyny za 34,50 zł. Kierowca, który jeździ mało pokonuje rocznie ok. 15 000 km, za co zapłaci 5175 zł. Kierowca jeżdżący dużo pokona rocznie ok. 60 000 km, będzie więc musiał kupić paliwa za 20 700 zł. Po zsumowaniu ceny zakupu auta i kosztu paliwa na dystansie 15 000 km otrzymujemy wskaźnik kosztu przejechania 1 km na poziomie 4,47 zł/km. Przy przebiegu rocznym 60 000 km wskaźnik ten wynosi zaledwie 1,38 zł.

Przejeżdżając 100 km turbodieslem spalającym średnio 4,6 l/100 km trzeba zapłacić za paliwo 25,44 zł. Po przejechaniu 15 000 km suma ta wzrasta do 3816 zł, a po przebiegu 60 000 km do 15 264 zł. Do tego momentu wygląda to dużo korzystniej niż w benzynowcu, ale w grę wchodzi dużo wyższa cena samochodu. Wskaźnik kosztu przejechania 1 km, liczony podobnie jak w przypadku wersji benzynowej wynosi 5,78 zł/km dla przebiegu 15 000 km, a przy przebiegu 60 000 km sporo mniej, bo 1,63 zł/km. Wciąż jednak więcej niż w wersji benzynowej. Ile zatem trzeba przejechać kilometrów, by opłacało się kupić turbodiesla? Nietrudno to policzyć. Na każdym 1000 km właściciel wersji wysokoprężnej zyskuje na kosztach paliwa 90,60 zł. Różnica w cenie wynosi 20 950 zł. A zatem droższy w zakupie turbodiesel zamortyzuje się dopiero po 231 000 km. Nawet dla dużo jeżdżącego kierowcy to sześć lat eksploatacji. W praktyce okres ten jednak z pewnością się wydłuży, bowiem koszty serwisowe przy turbodieslu są zazwyczaj wyższe, podobnie jak koszty napraw. Trudno to jednak wyliczyć jednoznacznie. W przypadku paliwa liczby są jednak nieubłagane.

Sprawdźmy zatem, ile kosztuje jazda Oplem Astra 1.6 po założeniu instalacji LPG. Ten model samochodu ma bardzo nowoczesny silnik Twinport, w którym nie powinny być stosowane najtańsze instalacje pierwszej i drugiej generacji. Dobrym rozwiązaniem będzie wtrysk autogazu, a więc instalacja za przynajmniej 3000 zł. Zużycie LPG nie będzie identyczne jak benzyny, lecz wyższe, na poziomie 8 l/100 km. Koszt przejechania 100 km wyniesie zatem 22,72 zł, 15 000 km 3408 zł a 60 000 km 13 632 zł. Wskaźnik kosztu przejechania 1 km Astrą 1.6 z zasilaniem LPG wyniesie dla przebiegu 15 000 km 4,56 zł/km, a więc więcej niż w benzynowcu, ale sporo mniej niż w turbodieslu, i 1,31 zł/km dla przebiegu 60 000 km, a zatem mniej od obu rywali. Warto przy tym wyliczyć przebieg amortyzujący cenę montażu instalacji autogazu. W przypadku Astry 1.6 i zestawu LPG za 3000 zł będzie to około 25 000 km. Wygląda zatem na to, że instalację LPG opłaca się zamontować nawet tym osobom, które jeżdżą stosunkowo mało. Nawet kierowca przejeżdżający rocznie zaledwie 15 000 km jest w stanie zamortyzować ten wydatek w drugim roku eksplotacji. Dla osób jeżdżących dużo instalacja LPG to wręcz idealne rozwiązanie.

Akcyzą w kierowców
Najbliższe prognozy nie zwiastują obniżki cen na olej napędowy, ale nie ma też przesłanek, by to paliwo jeszcze drożało. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z LPG. Unia Europejska tworzy własnie zupełnie nowe cenniki akcyzowe dla nośników energii, uwzględniające emisję dwutlenku węgla. Przyświeca temu idea promowania biopaliw i ograniczenia konsumpcji paliw przyczyniających się do powstawania efektu cieplarnianego. Wedle zaleceń Brukseli akcyza na LPG powinna wzrosnąć o 400 %, i to najpóźniej w 2013 r. Gdyby tak się stało cena litra autogazu może przekroczyć 4 zł, a to bardzo zmniejszy opłacalność stosowana tego paliwa do napędu samochodów. Polski rząd podchodzi do pomysłu sceptycznie i od wiosny bieżącego roku, gdy po raz pierwszy pojawiły się informacje o unijnej podwyżce akcycy na LPG, nie zdecydował się na żadne decyzje w tej kwestii. Jeśli jednak zostanie zmuszony do podjęcia niekorzystnych decyzji podwyżka cen autogazu w przyszłym roku stanie się faktem.

Zdaniem eksperta
Jerzy Pomianowski, Instytut Transportu Samochodowego
Gaz jest dużo tańszy od benzyny i oleju napędowego, co pozwala szybko zamortyzować koszt dodatkowej instalacji zasilającej silnik autogazem. Jeśli dzisiaj dokonamy montażu takiej instalacji i będziemy sporo jeździć, to do przyszłego roku bez trudu ją zamortyzujemy. A wówczas, nawet jeśli autogaz zdrożeje do 4 złotych za litr, i tak będziemy jeździć taniej niż na benzynie. Nieopłacalne w eksploatacji turbodiesle nie powinny być spisywane na straty. W niektórych autach, zwłaszcza dużych albo z napędem 4x4, silniki wysokoprężne spisują się znakomicie. W takich przypadkach porównanie z wersjami benzynowymi pod kątem zużycia paliwa wyglądałoby zupełnie inaczej niż w popularnym kompakcie. Turbodiesel nie dałby paliwożernemu silnikowi benzynowemu żadnych szans.

Finansowe niuanse
Wyliczanie kosztów paliwa dla pokazania opłacalności użytkowania samochodów zasilanych różnymi paliwami może mieć jedynie umowny charakter. Inaczej wygląda bowiem dla samochodów nowych, inaczej zaś dla samochodów używanych. W grę mogą wchodzić tańsze instalacje gazowe starszych generacji, inne będą też różnice w zużyciu paliwa. Pod uwagę trzeba wziąć również to, że w przypadku niektórych aut producenci nie zalecają zakładania instalacji gazowej i grożą utratą gwarancji w razie jej montażu. W przypadku takich modeli dywagacje na temat LPG w ogóle nie mają sensu. Pozostaje jeszcze kwestia kosztów serwisu, których nie można jednoznacznie wycenić ze względu na różnice w cenach usług i części zamiennych. Akurat pod tym względem najgorzej wypadają turbodiesle, co tylko potwierdza słabą opłacalność ich zakupu.

Kalkulacja przebiegów gwarantujących zwrot kosztów zakupu auta

Obrazek


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


18.12.2011, 00:49
Zobacz profil GG
Partner FabiaClub.pl
Partner FabiaClub.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23.01.2011, 08:47
Lokalizacja: Śląsk
Posty: 5157
Zdjęcia: 0
Podziękował: 101
Pomógł: 128

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Octavia III FL 1.0 TSI
Rok prod.: 2018
Województwo: śląskie
Post Re: Benzyna, Diesel, czy LPG?
Sebasuperb kolego nie ważne na jakie paliwo będzie kupione autko. Ważne żeby było ze stajni SKODY :hurra:

_________________
Jest viewtopic.php?f=27&t=24816
Była viewtopic.php?f=27&t=18193


26.12.2011, 17:19
Zobacz profil Album osobisty
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL