Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48 Lokalizacja: [RMI] Posty: 6869 Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127
Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
|
Okulary przeciwsłoneczne - ochrona oczu kierowcy
Wielu kierowców korzysta z okularów przeciwsłonecznych. Jak się okazuje, ich właściwy dobór ma istotny wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas podróży.
Kupując okulary przeciwsłoneczne do prowadzenia samochodu, zwróćmy uwagę na kilka spraw. Po pierwsze, okulary powinny mieć filtry UV chroniące oczy przed niekorzystnym wpływem promieniowania oraz powłokę polaryzacyjną niwelującą refleksy świetlne odbijające się od gładkich powierzchni, np.mokrej szosy. Aby okulary były jeszcze bardziej „wydajne”,możemy wybrać te z dodatkową warstwą np. utwardzającą, która zwiększa odporność na zarysowania,czy antyrefleksyjną – poprawiającą ostrość i kontrast widzenia oraz niwelującą zaparowania.
Ważny jest też kolor soczewek okularów. Te o zabarwieniu czerwonym poprawiają kontrast i ostrość widzenia, ale nie nadają się dla kierowców, ponieważ mogą zniekształcać kolory używane w sygnalizacji świetlnej. Fioletowe i niebieskie zwiększają przejrzystość, ale nie pozwalają odróżnić kolorów w oddali. Zielonych również nie polecam do auta, bo uniemożliwiają prawidłowe odczytywanie kolorów, nadają się raczej na wycieczki i spacery. W pochmurne dni i nocą możemy sięgnąć po okulary z żółtymi soczewkami – wzmagają koncentrację, dostrzegamy więcej szczegółów na drodze; rozjaśniają to, co widzimy. Okulary nie powinny być zbyt ciemne, bo zmieniają widziany obraz, a jakiekolwiek zaburzenie w odbieraniu kolorów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Najlepsze dla kierowców do jazdy w dzień są okulary z soczewkami brązowymi i w odcieniach szarości, które mają zróżnicowane natężenie barwy na powierzchni, tzw. cieniowane. Oprawki okularów powinny być wygodne, lekkie, nie mogą uciskać w skronie. Zwróćmy uwagę na to, czy mają osłonki boczne chroniące oczy przed światłem padającym z boku. Trudniej jeździ się w nocy.Wtedy gorzej widzi się kątem oka, mniej precyzyjnie ocenia odległość i słabiej rozróżnia kolory. Dodatkowo oślepiają nas światła nadjeżdżających samochodów. Unikajmy tego, patrząc na prawą krawędź drogi, używając jej jako punktu odniesienia.
W nocy powinniśmy korzystać z okularów ochronnych o szkłach bezbarwnych z powłoką antyrefleksyjną lub blue blockerem, które eliminują zmęczenie oczu i poprawiają kontrast widzenia w trudnych warunkach, jak np.deszcz. Choć okulary z soczewką „drivewear”, które pojawiły się na rynku, mogą się wydawać idealne do auta (soczewka łączy takie właściwości jak blueblocker, fotochrom, czyli zaciemnianie się soczewki i przeciwsłoneczne z polaryzacją), to w nocy są nieprzydatne. Zaopatrzmy się w dwie pary okularów: na noc i dzień.
Konsultacji udzieliła Dorota Paluch, ekspert z firmy Profi Auto.
Źródło: Gazeta Wrocławska
_________________ KLUBOWE NAKLEJKI
Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM _____________________
FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r. FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.
|