Teraz jest 03.06.2024, 12:47



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Jak dbać o świece zapłonowe? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Jak dbać o świece zapłonowe?
Jak dbać o świece zapłonowe?

Układ zapłonowy to jeden z najważniejszych układów silnika z tzw. zapłonem benzynowym iskrowym. W jego skład wchodzą dwa obwody: niskiego i wysokiego napięcia.

Pierwszego tworzy m.in. akumulator, natomiast do drugiego należą takie elementy, jak cewka zapłonowa, przewody wysokiego napięcia oraz świece zapłonowe. Świece zapłonowe działają w ten sposób, że na ich elektrodach przeskakuje iskra, która inicjuje zapłon sprężonej mieszanki wewnątrz komory spalania, dlatego to w bardzo dużej mierze od świec zależy łatwość rozruchu, równomierność pracy silnika i zużycie paliwa w samochodzie.

Problemy z rozruchem

Świeca zapłonowa pracuje przy wysokim napięciu, dlatego musi zachowywać wysokie właściwości izolacyjne, a dodatkowo być odporna na wahania ciśnienia w komorze spalania i wiele innych czynników, takich jak procesy chemiczne czy ekstremalne różnice temperatur.

Ponadto, świece muszą też odprowadzać nadmiar ciepła na zewnątrz, tak aby ich temperatura w trakcie pracy nie doprowadziła do spalenia. Rodzaje świec samochodowych różnią się ze względu na rozmiar, kształt obudowy, gwintu, standard wykonania, wartość cieplną oraz rodzaj elektrod.

W zależności od marki, modelu i wieku samochodu świece powinno się wymieniać co 30000-45000 przejechanych kilometrów. Samemu bardzo trudno jest dobrać odpowiednie świece zapłonowe i najlepiej, jeśli w tej kwestii zdamy się na pomoc mechanika lub kompetentnego sprzedawcy. Ceny świec zaczynają się już od kilkunastu złotych i średnio wytrzymują przebieg 30 tys. km.

Na rynku są jednak dostępne bardziej trwałe modele, np. wykonane z użyciem stopu irtu, które będą w pełni sprawne nawet przez 60 tys. km. Ponadto, do wyboru mamy droższe (ceny od ok. 40 zł), ale trwalsze świece z elektrodami platynowymi. Zużycie świec zapłonowych przyspiesza przede wszystkim duży przebieg, czyli zużycie silnika. W starych samochodach na świecach zapłonowych szybko gromadzą się osady, które w szczególności utrudniają przeskok iskry.

Stan świec najłatwiej można sprawdzić za pomocą specjalnych tabel, które znajdziemy w sklepach motoryzacyjnych. Dowiemy się z nich, jak na podstawie koloru i rodzaju osadu na świecy można określić stan silnika. Dawniej popularne było czyszczenie zanieczyszczonych i zaolejonych świec drucianymi szczotkami, ponieważ nowe nie były dostępne tak jak dziś, „od zaraz”. Jednak, chociaż często stosowana, nie jest to wcale dobra metoda pielęgnacji świec.

Szorując świece, możemy wręcz uszkodzić ich elektrody, i zamiast ją oczyścić, będziemy musieli kupić nową. Drapanie czymkolwiek po elektrodach świecy może spowodować uszkodzenie porcelitowych izolatorów i efekt przeciwny do zamierzonego. Jeśli nie mamy doświadczenia z samochodem, nie powinniśmy sami podejmować się wymiany świec, a zlecić to zadanie mechanikowi. Warto też zadbać o sprawność przewodów wysokiego napięcia, bo bez nich żadna świeca nie będzie funkcjonować jak należy. Kiedyś popularną metodą czyszczenia przewodów było przecieranie ich denaturatem, dziś można kupić specjalnie przeznaczone do tego celu preparaty.

Konsultacji udzielił Sergiusz Garecki, mechanik samochodowy z Wrocławia.

Źródło: Gazeta Wrocławska





Dbaj o świece!

Niezależnie od rodzaju silnika świece pełnią ważną rolę. Muszą być sprawne, bo ich niewłaściwa eksploatacja może doprowadzić do poważnych awarii.


Świece zapłonowe


Silnik benzynowy nie będzie pracował bez świec zapłonowych. Mieszanka paliwowa zapala się dopiero w momencie przeskoku iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy. Jeśli występują przerwy w zapłonach, niespalona mieszanka trafia do katalizatora i tam spala się powodując jego szybkie zużycie. Najważniejszym parametrem świecy jest wartość cieplna. Jeśli będzie źle dobrana, to świeca nie będzie się oczyszczać z nagarów lub będzie się przegrzewać, co spowoduje zakłócenia w pracy silnika.

Wygląd świecy świadczy o stanie silnika. Zużyta świeca w sprawnej jednostce napędowej powinna być pozbawiona nagaru i mieć jasnobrązowy kolor. Pokryta czarnym nalotem świadczy o zbyt bogatej mieszance lub źle dobranej ciepłocie świecy. Nadtopienie elektrody powstaje w wyniku samozapłonów i spalania zbyt ubogich mieszanek.

Ze względu na trudne warunki, w jakich pracują świece (wysokie ciśnienia i temperatury w komorze spalania, zmienne warunki atmosferyczne) należy pamiętać o regularnej ich wymianie. Powinno się jej dokonywać co 30 do 60 tys. km. Jeśli są to świece np. platynowe trwałość sięga nawet 120 tys. km. W silnikach zasilanych gazem LPG zaleca się częstszą wymianę oraz stosowanie lepszych jakościowo świec, np. irydowych. Wysokie wymagania stwarzają silniki z wtryskiem bezpośrednim. W komorze spalania jest ładunek uwarstwiony i bardzo ważne jest właściwe położenie elektrod. Zastosowanie świec o niewłaściwej długości elektrod spowoduje zaburzenia w pracy silnika, gdyż w innym miejscu będzie pojawiała się iskra

Ceny świec wynoszą średnio 20 zł za sztukę. Świece platynowe lub irydowe są nawet trzykrotnie droższe.



Świece żarowe

Świece żarowe wykorzystywane są w silnikach wysokoprężnych. Służą tylko do uruchomienia jednostki napędowej oraz w początkowej fazie pracy, do momentu wstępnego nagrzania silnika. Czas nagrzewania się świec żarowych jest różny i wynosi od 3 do 30 sek. Większość ze stosowanych w nowoczesnych dieslach po 3 do 5 sekund rozgrzewa się do temperatury 900 stopni Celsjusza. W przypadku świec żarowych trudno wskazać przebieg, po jakim należy dokonać ich wymiany. W starszych autach o uszkodzeniu i konieczności wymiany dadzą znać problemy z uruchamianiem nawet przy dodatnich temperaturach. W nowych konstrukcjach kierowca ma ułatwione zadanie, dzięki wszechobecnej elektronice, która informuje o uszkodzeniu świecy. Mechanicy zalecają wymianę świec nie rzadziej niż co 100 tys. km, chociaż, jak pokazuje praktyka, w wielu przypadkach działają one znacznie dłużej.

Jeśli świeca jest dłuższy czas uszkodzona, to gromadzi się na niej nagar i w efekcie mogą pojawić się problemy z wyjęciem świecy. Aby tego dokonać konieczny jest demontaż głowicy.

Do najpopularniejszych silników diesla świece żarowe kosztują ok. 40 zł za sztukę. Do najnowszych konstrukcji - nawet 80 zł za sztukę. To ceny z serwisów wyspecjalizowanych w obsłudze wysokoprężnych jednostek napędowych, w ASO bywają wielokrotnie wyższe.

motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


19.07.2011, 20:35
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL