FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

[F1-F4] Modyfikowanie silników TDI
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=3&t=16188
Strona 7 z 8

Autor:  Aposa [ 09.09.2012, 17:48 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

kapi napisał(a):
Aposa napisał(a):
Niektorzy forumowicze wstawili tz. flansze w dolocie,czyli wywalili zawor doplywu powietrza,jaki to ma cel ?

koledzy zaślepiali EGR, żeby spaliny ponownie nie trafiały do komory spalania tylko czyste powietrze.
wtedy taki zabieg, tuner uwzględnia w swoim programie.
za to jak jeździsz po europie ( niemcy ) i masz nalepke EURO3 (żółta - dla ATD taką miałem) to norma emisji spada na EURO2 (czerwona )w razie kontroli.


W silnikach tłokowych problemem jest proces spalania paliwa przy nadmiarze tlenu i w szczególnie wysokiej temperaturze, bo to on powoduje reakcje, których rezultatem jest tworzenie znacznych ilości NOx. Jak z kolei wiadomo, wysiłki w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa prowadzą wprost do stosowania ubogich mieszanek, czyli właśnie do nadmiaru tlenu w wysokotemperaturowym procesie spalania paliwa. Dotyczy to zarówno silników wysokoprężnych jak i benzynowych, w obu przypadkach przede wszystkim przy niewielkich obciążeniach jednostki napędowej. W rezultacie powstał dylemat; albo konstruować silnik (przede wszystkim jego układ zasilania) o dużej sprawności, a więc ekonomiczny, albo emitować mniej tlenków azotu.

Redukcja NOx w odpowiednim konwerterze katalitycznym w układzie wydechowym jest co prawda możliwa, ale dość skomplikowana i nie tak skuteczna jak w przypadku katalizatora do redukcji CO i HC. Powstała więc potrzeba zmniejszenia emisji NOx inną drogą. Na szczęście dość szybko wymyślono szczególne rozwiązanie, które stosowane jest już od co najmniej kilkunastu lat. Chodzi o recyrkulację spalin, określaną angielskim skrótem EGR (Exhaust Gas Recirculation). Jej istotą jest zastępowanie części powietrza zasysanego do silnika, niepalnymi gazami pobieranymi z układu po stronie wydechu.

Wbrew powszechnemu przekonaniu nie oznacza to że spaliny są w silniku „dopalane”. Wręcz odwrotnie, służą one jako gaz pozbawiony już tlenu i jakiegokolwiek paliwa, a więc jako pewnego rodzaju wypełniacz przestrzeni w komorze spalania. W określonych warunkach (przy małym obciążeniu silnika) ma pozostać w komorze spalania tylko tyle tlenu, ile potrzeba do spalenia konkretnej dawki paliwa. W ten sposób nadmiar tlenu nie łączy się z cząsteczkami azotu.

Oczywiście, do sprawnego działania EGR potrzebne jest odpowiednie sterowanie. System nie może być aktywny przy pełnych obciążeniach silnika - wtedy potrzebna jest maksymalna dawka czystego powietrza z odpowiednią zawartością tlenu. Z kolei przy bardzo niskich obciążeniach silnika, dawka niepalnych spalin mogłaby być stosunkowo bardzo duża, ale są w tym względzie pewne ograniczenia. We wczesnych układach EGR, gdy spaliny pobierano wprost z kanału wylotowego i kierowano do dolotowego, podnosiło to temperaturę ładunku, gdyż "świeże" spaliny są zawsze dość gorące. A zatem aby uniknąć (w silnikach z zapłonem iskrowym) spalania stukowego po zwiększeniu obciążenia jednostki, maksymalna dawka spalin była bardzo ograniczona.

Nowoczesne układy recyrkulacji spalin zastępują spalinami w pewnych warunkach nawet kilkadziesiąt proc. ładunku w cylindrze. Wymaga to precyzyjnego sterowania, a także wydajnego chłodzenia wykorzystywanych do tego spalin. Obecnie w wielu silnikach spaliny pobierane przez EGR są chłodzone np. w przewodach otoczonych płynem chłodniczym klasycznego układu chłodzenia, a dopiero potem kierowane do kolektora dolotowego. Takie rozwiązanie ma dodatkową zaletę - tuż po uruchomieniu silnika, gdy potrzebne jest jego szybkie nagrzanie, możliwe jest przyspieszenie tego procesu przez częściowe odebranie ciepła spalin.

Znaczny udział spalin w zasysanym ładunku stworzył kolejną możliwość ograniczenia zużycia paliwa silników benzynowych. Jak wiadomo ograniczanie momentu obrotowego silnika z zapłonem iskrowym dokonuje się poprzez przymykanie przepustnicy powietrza w kanale dolotowym. To jednak powoduje istotne straty pompowania czynnika - powstaje wtedy w kolektorze znaczne podciśnienie, które silnik, pompując powietrze, musi pokonać. Okazało się, że doprowadzenie do kanału dolotowego znacznych ilości względnie chłodnych spalin może zmniejszać wydajność (a więc moment obrotowy) silnika mniej więcej tak, jakby chwilowo zmniejszyć jego pojemność skokową. Oczywiście wymaga to takiego skonfigurowania procesów w komorze spalania, aby w ogóle następował zapłon wtryskiwanych małych dawek paliwa. To okazało się jednak możliwe. W rezultacie funkcjonowanie EGR powoduje, że nie tylko wytwarza się mniej tlenków azotu NOx, ale też ograniczenie mocy chwilowej silnika (czyli mówiąc prościej - spokojna jazda bez wykorzystywania pełnej mocy) nie wymaga mocnego dławienia przepustnicą zasysanego ładunku, a więc jest trochę bardziej ekonomiczna.

Co powiesz na to ?
To nie moj tekst.

Autor:  kapi [ 10.09.2012, 16:54 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Aposa udało mi się to przeczytać, i proszę, nie wklejaj takich rzeczy, bo wielu wogóle tego nie przeczyta.
jak pisałem wcześniej - moja wiedza nie obejmuje termodynamiki, a w tych silnikach jest ona bardzo zaawansowana,
:browar:
>klik< to udał omi się znaleźć :)

i napiszę to jeszcze raz : Twój samochód - Twoja decyzja.

Autor:  edraven [ 13.09.2012, 10:10 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

W związku z wycofaniem się jednej osoby z planowanej modyfikacji w promocyjnej cenie 350zł jedno miejsce wciąż pozostaje wolne. Zainteresowane osoby które kontaktowały się ze mną po terminie 01.09.2012 w tej sprawie proszę ponownie o kontakt. Kto pierwszy ten lepszy;)

Autor:  BartiBartas [ 06.12.2012, 12:42 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

POLECAM TEGO PANA !
Z FABII 101KM ZROBIŁ SIĘ BIAŁY POTWOREK :)

Autor:  Voytaz [ 16.01.2013, 11:56 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Byłem u kolegi edraven początkiem września, od tego czasu zrobiłem ok 10 tys. km. po mieście i w trasie, Auto nadal sprawuje się wybornie, brak jakichkolwiek usterek mogących wynikać z modyfikacji mapy.

Autor:  Pawko [ 16.01.2013, 19:49 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

na OCP troszkę o tym pisze :eh:

Autor:  edraven [ 28.05.2013, 17:37 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Witam wszystkich


Od jutra do soboty jestem na pomorzu (Koszalin). Zapraszam zainteresowanych modyfikacją (tuning/dpf off) do skorzystania z usługi.

W promocji dla kolegów z północy, modyfikacja softu w cenie 400zł :)

Kontakt

793 642 574

Możliwość dojazdu!

Autor:  Havier [ 28.05.2013, 21:07 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

no nie denerwuj mnie czlowieku :/ teraz jak ja nie moge byc na pomorzu to Ty, prawie pod moj dom podjezdzasz? to smutne :( ale nic... bede musial Cie odwiedzic w malopolsce xD

Autor:  edraven [ 31.05.2013, 21:21 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Facet, spokojna głowa:D
W lipcu znowu będę bo często mam takie wyjazdy, także ogarniemy temat. No chyba że MŁP. Daj znać...

Autor:  Havier [ 31.05.2013, 21:28 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

w lipcu nie bedzie mnie stac na takie zabawy :) po za tym.. skoro robisz to "na wyjezdzie" to ewnie bez hamowni? a tak to ja bym nie chcial :) ciagle sie zastanawiam czy czekac do konca gwarancji czy juz modzic motorek :) wiec jak oficjalnie podejme decyzje to dam znac :)

Autor:  edraven [ 27.02.2014, 16:53 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Temat na forum trochę ucichł, więc postanowiłem go ożywić:)

UWAGA!!
Promocja do końca miesiąca marca, cena za podniesienie mocy to 400zł
Każda inna modyfikacja (EGR, dawki startowe, DPF/FAP off) 350zł

Każde auto przed modyfikacją jest poddawane diagnostyce co gwarantuje bezpieczeństwo tuningu!!

Zapraszamy

Krzysiek
793 642 574

Autor:  BartiBartas [ 27.02.2014, 18:41 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

Polecam gorąco !!!

Autor:  xtremesystems [ 27.02.2014, 18:48 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

wow havier będziesz robił CAYC bez hamowania i z gotowca. nie szkoda ci auta

Wysłane z mojego GT-I9001 przy użyciu Tapatalka

Autor:  Havier [ 27.02.2014, 21:01 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

poki co nic nie robie :) budzet postanowilem przeznaczyc na cos innego i poki co nie planuje podnoszenia mocy, przynajmniej nie w 2014 roku.

Autor:  edraven [ 28.02.2014, 15:12 ]
Tytuł:  Re: Modyfikowanie silników TDI

xtremesystems napisał(a):
wow havier będziesz robił CAYC bez hamowania i z gotowca. nie szkoda ci auta


nie przypominam sobie bys robił u mnie program, więc polecam się nie wypowiadać o "gotowcach" z mojej ręki. Wszystkie softy robię przy klientach na ich oczach!

Strona 7 z 8 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/