Teraz jest 28.03.2024, 21:06



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 5 ] 
[Manual] Przejście kabla zasilającego przez przegrodę silnik 
Autor Wiadomość

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post [Manual] Przejście kabla zasilającego przez przegrodę silnik
Pamiętaj: Zanim zaczniesz prace przy elektryce swojego auta zdejmij ujemną klemę z akumulatora.

Witam

Dzisiejsze popołudnie spędziłem w garażu, a związku z tym, że rozpocząłem prace nad instalacją audio w mojej Fabii to musiałem znaleźć sposób na przeprowadznie kabla zasilającego od akumulatora do tyłu auta. Czytałem już na ten temat kilka postów i wszyscy pisali, że jedyna możliwość to przejście prawą stroną auta pod schowkiem. Trochę mi się nie chciało wierzć, że nigdzie z lewej strony nie ma dziurki a poza tym przy obecnej cenie miedzi na światowych rynkach dokładanie przeszło 2 metrów kabla to zbytek (nie mówiąc o tym, że mamy daleko gdzieś zasadę, że kabel zasilający powinien być możliwie krótki). No i szukałem, szukałem ..... szukałem.... i szukałem .... i w końcu znalazłem całkiem niegłupi sposób. Opiszę po kolei czynności do wykonania:

1. Demontujemy elementy deski rozdzielczej (mała część nad kierownicą a następnie dolna część po stronie kierowcy - ta z wyłącznikiem od świateł - 5 wkrętów)
2. Demontujemy ramoina wycieraczek - śrubokrętem delikatnie podważamy zaślepki a następnie odkręcamy śruby kluczem "10". Żeby całkowicie zdjąć ramiona z osiek należy je delikatnie "obchlebotać" w pozycji podniesionej. 'edit by kros: forumowicze donoszą, zę rozkołysanie niewiele pomaga i tak naprawdę żeby to zrobić bezstresowo najlepiej wyposażyć się w ściagacz'
3. Demontujemy plastikowy element podszybia. W pierwszej kolejności należy usunąć trzy plastikowe bolce (mi się nie udało bez strat - zniszczyły się, bo są wredne) a następnie delikatnie odchylamy prostopadle do szyby z jednej strony element plastikowy i jedziemy w kierunku drugiej strony (uwaga na rurkę od spryskiwaczy - można ją odłączyć bo jest na zatrzasku).
4. Odkręcamy 2 śruby mechanizmu wycieraczek (kluczem 12) i przesuwamy w takie miejsce, żeby nam nie przeszkadzał czyli w stronę środka samochodu. W okolicach zawiasu maski silnika na ściance od strony kabiny jest gromet (gumowa przelotka), przez który biegnie bowden z linką do otwierania maski - to miejsce musimy sobie odsłonić i w tym celu odkręcamy mechanizm wycieraczek.
5. Wyciągamy gromet i naszym oczom ukazuje się otwór o średnicy około 20 mm - to wystarczy, żeby upchnąć tam kabel do wzmacniacza (21 mm2) i biegnące tamtędy przewody.
6. Wsuwamy przewód (niekoniecznie docelowy - może być jakiś cieńszy ale sztywny "pilocik" - ja użyłem grubej żyłki do kosiarki) a druga osoba oczekuje a niego w kabinie.
7. Kładziemy się pod fotelem kierowcy patrząc w kierunku wiązek elektrycznych umieszczonych pod deską rozdzielczą (na wysokości włącznika świateł). Tam jest takie "rusztowanie" z uchwytami na przekaźniki. Wsuwając przewód od przodu właśnie w tym miejscu (dość wysoko, prawie pod górną częścią deski) powinien się ukazać przewodzik, na którego czekamy.
8. Łapiemy przewód specjalnie uformowanym (w haczyk) kawałkiem cienkiego drutu sprężynującego (musi być twardy) i przyciągamy go do siebie po czym wciągamy tyle, ile nam potrzeba.
9. Wykonanie otworu (lub powiększenie istniejącego, w który wetkniętu jest uchwyt kablowy) w drugiej części ścianki grodziowej (tej z uszczelką) jest jedynie formalnością.
10. Zapewne seryjny gromet, którego wyciągnęliśmy już sie nie przyda, więc proponuję go rozciąć, wszystkie kable można owinąć taśmą izolacyjną a krawę blachy można okleić przeciętym wzdłuż wężykiem gumowym (żeby nie przecięło kabla i nie zrobiło zwarcia).
11. Składamy wszytko w odwrotnej kolejności i dalszą część kabla przeciągamy do bagażnika (niezła zabawa).

A teraz przydatne informacje:
- długość kabla zasilającego od akumulatora do lewej części bagażnika - 5 m
- długość kabla masowego od śruby przy tylnej lampie - 1,5 m
Wymiary te są właściwe tylko wtedy, gdy wzmacniacz będzie po lewej stronie bagażnika i kable będą szły lewym progiem auta.

Myślę, że ten opis przyda się osobom, które chcą pokombinować z dźwiękiem w Fabii, nie chcą wydawać niepotrzebnie na kabelzasilający o 50 - 60 zł więcej a na różnych forach przeczytały, że w Fabii to "da się tylko prawą stroną".

Nie mam fotek ponieważ dzisiejsza robota była jedynie dokładnym rozpoznaniem terenu w celu dokonania pomiaru długości kabla i możliwości przejścia lewą stroną, ale jak będę przeciągał ten kabel, to obiecuję, że zdjęcia będą.

Oczywiście jak zawsze służę pomocą w przypadku pytań i wątpliwości.


edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum użytkowników ON przejście kabla z kabiny do komory silnika


Ostatnio edytowano 11.01.2009, 19:48 przez 2New, łącznie edytowano 2 razy



27.10.2006, 21:47

Dołączył(a): 19.10.2005, 22:55
Lokalizacja: Rybnik , Gliwice
Posty: 1042
Podziękował: 0
Pomógł: 5

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: VW Touran
Rok prod.: 2006
Województwo: śląskie
Post 
mozna tez przeprowadzic w troche dziwny sposob ale skuteczny - wykrecic jedna srube mocujaca blotnik do nadwozia - jej brak nie spowoduje odpadniecia blotnika :) , powtaly otwor mozna delikatnie powiekszyc - do przeprowadzenia przewodu 21mm2 (jakies 5,5mm srednicy) wystarcza w zupelnosci , wystarczy zdemontowac tylko nadkole i polke pod kierownica - moze to sposob troche partyzancki ale bardzo skuteczny :)

_________________
touran Obrazek


28.10.2006, 01:55
Zobacz profil GG

Dołączył(a): 22.01.2006, 22:16
Lokalizacja: Wawa/Łomianki
Posty: 193
Podziękował: 1
Pomógł: 1

Silnik: AQV-1.0 8V 50KM
Rok prod.: 2003
Województwo: mazowieckie
Post 
Wszystko fajnie chej, tylko Twoja robota była zbędna :)
Pod kolumną kierowniczą jest taka mała czarna skrzyneczka. Otwierasz ją i masz 3 czerwone kable, które prowadzą zasilanie bezpośrednio od akumulatora.
A przejście lewą stroną było możliwe, bo u moich rodziców w fabii jest (...) tamtedy puszczony.

_________________
-
kamery CCTV, rejestratory, systemy alarmowe, instalacje - www.tamro.pl
-


Ostatnio edytowano 22.11.2006, 12:15 przez dafi, łącznie edytowano 1 raz



28.10.2006, 16:44
Zobacz profil WWW GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10.03.2005, 22:03
Lokalizacja: BYTOM
Posty: 376
Podziękował: 2
Pomógł: 3

Województwo: śląskie
Post 
z tego co czytam to kolega 2New przygotowywuje sie do profesjonalnej instalacji Car Audio dlatego proponuje jeszcze przeciągniety przewód "+" doprowadzić do 1 skrzynki bezpiecznikowej tej na akumulatorze i zastosować bezpiecznik sa tam wolne miejsca

każda dokładana instalacja powinna byc przez bezpiecznik wtedy unikniemy problemów ze coś sie spaliło cos nie działa po nasze robocie

podłanczanie dodatkowego odbiornika pod grube czerwone kable raczej jest nie wskazane dla mnie to zła praktyka :nono: ale na codzień stosowana
a pózniej sie zastanawiamy czemu polecia bezpiecznik czemu cos nie działa albo działa jakoś inaczej ???


28.10.2006, 18:28
Zobacz profil GG

Podziękował: 0
Pomógł: 78
Post 
MŁODY napisał(a):
z tego co czytam to kolega 2New przygotowywuje sie do profesjonalnej instalacji Car Audio dlatego proponuje jeszcze przeciągniety przewód "+" doprowadzić do 1 skrzynki bezpiecznikowej tej na akumulatorze i zastosować bezpiecznik sa tam wolne miejsca


Zgadza się, ale ciiiiiiii... żeby nie zapeszyć :eh: A co do samego bezpiecznika - jest ujęty w kosztorysie - będzie to zwykły bezpiecznik AGU w szklanej obudowie a zasilanie bezpośrednio z klemy. Nie chcę się podłączać do bezpieczników na obudowie akumulatora, bo nie chcę ich odpalić - niech sobie tam są i ładnie błyszczą.

MŁODY napisał(a):
każda dokładana instalacja powinna byc przez bezpiecznik wtedy unikniemy problemów ze coś sie spaliło cos nie działa po nasze robocie


Święte słowa. Kolega miał w Favoritce podłączone radio bezpośrednio z akumulatora (przewód instalował wcześniejszy właściciel) a dyskoteka zaczęła się, jak przewód został przecięty przez jakąś blachę i auto się zjarało ...... :sciana: Po wyremontowaniu autka na przewodzie od razu znalazł się bezpiecznik.

MŁODY napisał(a):
podłanczanie dodatkowego odbiornika pod grube czerwone kable raczej jest nie wskazane dla mnie to zła praktyka :nono: ale na codzień stosowana
a pózniej sie zastanawiamy czemu polecia bezpiecznik czemu cos nie działa albo działa jakoś inaczej ???


Zgadza się - również święte słowa. Te kable nie idą bezpośrednio z akumulatora ponieważ są po drodze bezpieczniki (te na obudowie akumulatora). One mają określone wartości przystosowane do prądów pobieranych przez odbiorniki, które zostały fabrycznie włączone w dany obwód. Jeśli nawet włączymy się w obwód zabezpieczony bezpiecznikiem 100A to nie bez znaczenia pozostanie podłączenie odbiornika (wzmacniacza), który sam jest zabezpieczony bezpiecznikami 2 x 30A - to nie będzie pomijalna wartość prądu (dla przykładu słuchamy muzyki i odpalamy w tym samym czasie auto i może się zdażyć, że przeciążymy obwód i po bezpieczniku). To wyjaśnienie kierowane jest raczej w stronę dafi'ego. Poza tym nie pisałbym tego wszystkiego, gdybym uzyskał na forum informację odnośnie przeciągnięcia kabla lewą stroną.


28.10.2006, 22:04
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 5 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL