Teraz jest 28.03.2024, 16:14



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 2 ] 
[F1/F2] Wymiana wiatraka klimatyzacji 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 05.08.2014, 19:36
Posty: 2
Podziękował: 0
Pomógł: 0

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Fabia 2
Rok prod.: 2009
Województwo: mazowieckie
Post Wymiana wiatraka klimatyzacji
Witam
Dzisiaj wymieniłem wiatrak klimatyzacji i chciałbym napisać trochę o tym jak to zrobić.

Moje auto to Fabia II 1,9 TDI 2009r.

Objawy: po uruchomieniu silnika a następnie klimatyzacji (przycisk AC) wiatrak załączał się tylko na drugim biegu w cyklach 5 sek. włączony 5 sek. wyłączony.
Zakupiłem zamiennik wiatraka firmy NRF w sklepie http://www.Wajbex.pl w Warszawie (wysyłają też kurierem) za 300 zł

Potrzebne narzędzia:
- Torx T25 do dolnej osłony silnika
- Torx T30 do uchwytów mocowania wiatraka (dobrze mieć torxy długie i krótkie)
- Klucz nasadowy M10
- Śrubokręt płaski mały (ja użyłem próbnika prądowego)

Aby upewnić się czy przyczyną awarii jest na pewno wiatrak można zrobić dwie rzeczy:
1. Sprawdzić bezpiecznik w kabinie pod kierownicą (chyba 30A)
2. Aby zrobić drugi test niestety trzeba wejść pod samochód. Zdejmujemy osłonę silnika, mocowana jest na kilka śrub T25, po ich odkręceniu wysuwamy osłonę przesuwając ją w tył samochodu, ostrożnie bo po odkręceniu wszystkich śrub osłona może wam spaść na głowę. :wink:
Pod spodem niedaleko mocowanie jednego z ramion wiatraka znajduje się kostka. Zamocowana jest ona w plastikowym zaczepie. Aby ją wysunąć delikatnie rozchylamy zaczem i wysuwamy kostkę do góry. Na jednej z szerszych stron kostki znajduje się otwór, jest tam zapadka, bierzemy śrubokręt i z wyczuciem wciskamy go w otwór jednocześnie próbując rozpiąć kostkę. Po rozpięciu kostki w części damskiej znajdziemy trzy gniazda, jeden minus i dwa plusy. Chyba środkowy jest od pierwszego biegu. Na sucho szukamy minusa, powinien jako jedyny zaświeć się pod próbnikiem. Do dalszej części potrzeba kogoś do pomocy. kiedy uruchomimy silnik a następnie klimatyzacje powinien od razu zaświecić się próbnik na pierwszym biegu, po około 5 sek. (po przełożeniu próbnika) bieg drugi. Jeśli się tak stało to na pewno trzeba wymienić wiatrak. Do tego testu potrzebna jest druga osoba gdyż trzeba to zrobić w miarę szybko bo skraplacz klimatyzacji nie jest chłodzony w żaden sposób i można uszkodzić klimę.

Wymiana wiatrak klimatyzacji:
Po zdjęciu osłony silnika, rozpinamy kostkę wiatraka. Ramiona wiatraka są zamocowane na 3 śruby T30. Jedna u dołu i dwie u góry. Najlepiej odkręcić wpierw te u góry gdyż wiatrak wyjmujemy dołem i po odkręceniu wszystkich śrub może nam spaść. Odkręcamy 3 nakrętki M10 i wymieniamy wiatrak. Montujemy w odwrotnej kolejności i cieszymy się wymienionym wiatrakiem :hurra:

Cała wymiana zajęła mi około godziny, ale miałem kanał wiec miałem troszkę łatwiej.

Załączam 2 zdjęcia wyjętego wiatraka.
http://zapodaj.net/a28442a6337c5.jpg.html
http://zapodaj.net/315c0d6ce8bd7.jpg.html

Mam nadzieje że komuś pomogłem
Pozdrawiam

edit:
manual przeniesiony - rozmowa na jego temat została w dziale technicznym [F2] Zwracajcie uwagę na sprawność wentylatora chłodnicy


05.08.2014, 21:10
Zobacz profil

Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Posty: 856
Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14

Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
Post Re: Zwracajcie uwagę na sprawność wentylatora chłodnicy
Tym razem będzie nie tlyko o wymianie, ale i o regeneracji wiatraka, bo widzę, że kolega Dark_hell stworzył manual.
Mój pacjent to fabia 1,9TDI wyposażona w dwa wiatraki. Objawy: mały wentylator totalnie martwy, duży odpalał się na maksymalnych obrotach przedmuchiwał skraplacz i chłodnicę, wyłączenie znów włączenie i tak w kółko. Po przeczytaniu tego wątku oraz przeprowadzeniu testu z użyciem VAG 08 HVAC -> Output tests stanełą mały wentylator na 100% do wymiany weryfikacji.
Potrzebne narzędzia:
Kanał lub jakiś niewielki podjazd
śrubokręt/torx do odkręcenia śrub osłony:
Torx do odkręcenia wentylatora T30 albo T35 (najpierw użyłem mniejszego, dopiero przy wybudowaniu większego okazało sie, że klucz jest większy)
odrobina przewodów najlepiej z żabkami np. od prostownika (jeśli mamy możliwosć ich demontaży
Do regeneracji wentylatora:
duży płaski śrubokręt
młotek
przecinak
lutownica
ewentualnie dawca części
Procedura tak jak opisał Dark_hell rozpoczyna się od zanurkowania pod samochód i zdjęcia osłony. Po rozłączeniu kostki można wykonać następujące testy:
Podłączenie wentylatora na krótko brązowy skrajny przewód (wyraźnie grubszy) to masa, środkowy (chyba czerwono czarny) odpowiada za 1 Bieg, skrajny (chyba czerwony) za II bieg. Podpinamy długie przewody bezpośrednio do akumulatora (tu uważać by przez przypadek nie zewrzeć ich razem, bo gwarantowane oparzenia) schodzimy pod samochód do kostki brązowy przewód do masy, a plus do środkowego pinu (nie bójmy się iskrzenia w momencie przykładania kabelków do kostki), jeśli wentylator zakręci, to I bieg jest sprawny, powtarzamy to samo na skrajnych przewodach, jeśli wentylator kręci to znaczy, ze przyczyny trzeba szukać w bezpieczniku lub przekaźniku. Ten sam test można wykonać multimetrem sprawdzając przejście pomiędzy przewodami.
Test napięcia w kostce tak jak opisał Dark_hell. Jeśli mamy chociaż jeden sprawny wentylator możemy go wykonać sami, odpalamy auto, włączamy klimę i pod samochód do odpiętej kostki z miernikiem, bądź zwykłą żarówką na przewodach - napięcie powinno być przynajmniej pomiędzy skrajnym a środkowym pinem (I bieg) ewentualnie (w zależnosci od warunków w jakich testujemy) jeśli skraplacz jest bardzo gorący pomiędzy skrajnymi również (IIbieg)
Jeśli wiemy, że to wentylator odkręcamy 3 torxy i bierzemy go na warsztat, gdzie odkręcamy 3 nakrętki na klucz 10 i zabieramy się za rozbiórkę na pozór nierozbieralnego wentylatora. Płaskim śrubokrętem podważamy tylną pokrywę:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fce ... a7c03.html
spokojnie i powoli dookoła, może przydać się drugi śrubokręt, jak już pokrywa wyskoczy z obudowy (uważamy na podkładkę na łożysku, by jej nie zgubić) ukazuje nam się kompletny szczotkotrzymacz, oglądamy czy szczotki dobrze przylegają do komutatora (można np poprzesuwać je śrubokrętem powinny wrócić i dolegać do lamelek). Następnie wyciągamy szczotkotrzymac do góry, ta jak pokrywę. Kolejny etap diagnozy to weryfikacja wirnika:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/b50 ... be43a.html
U mnie jak widać uzwojenia zostały przerwane i przetarte, jeśli to tylko pojedynczy kabelek można próbować łatać lutownicą, ja odpuściłem, próba wybudowania wirnika zakończyła się połamaniem wentylatora (użyłem ściągacza do bębnów), ale wątpiłem by ktoś to chciał przewijać więc odpuściłem i spisałem wentylator na straty przezornie zachowując kompletny szczotkotrzymacz.
Przyczyną spustoszenia był odlutowany opornik I biegu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7dc ... 4b2a4.html
musiał odpaść na pracującym wentylatorze i stąd to spustoszenie wirnika. Jeśli jednak mamy cały wirnik i tylko tzw. zimny lut na oporniku bierzemy lutownicę do ręki poprawiamy lut i składamy wszystko do kupy. Do testów opornika wystarczy multimetr lub żarówka i prostownik/akumulator/zasilacz tu już testy pozostawiam własnej inwencji. Generalnie przejście powinno być od środkowego pinu przez opornik do szczotki.
W dużym wentylatorze (weryfikacja przy stwierdzeniu awarii I biegu w zamienniku małego) przyczyną awarii był pęknięty i przepalony opornik:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/759 ... 17579.html
Jeśli mamy dawcę przy użyciu lutownicy przekładamy opornik (nie ma tu znaczenia, czy to mały czy duży, bo oba wentylatory na I biegu mają 60 Wat) sprawdzamy, czy szczotki chodzą płynnie i składamy wszystko do kupy. Problem może sprawić upchniecie pokrywy na miejscu. Tu przydaje się młotek tak by poszerzyć wycięcia w obudowie (ostrożnie z wyczuciem) lub płaskie cążki by podgiąć krawędzie dekielka, które potem odegniemy młotkiem. ja po wstawieniu pokrywy na miejsce delikatnie stuknąłem przecinakiem w oryginalne rozprasowania obudowy by pokrywa siedziała na miejscu.
jeśli nie mamy opornika dawcy możemy próbować połączyć ten przerwany lub w jego miejscu wstawić tzw zworę z drutu, a inny opornik np coś takiego http://www.tme.eu/pl/Document/0ff7219a5 ... /QH_QL.pdf (wartość oryginału chyba oscyluje ok 5ohm jutro zmierzę) wstawić w szereg z środkowym drutem, ale jak już wspomniałem będzie się na nim wydzielać ok 60 wat (i minimum takiej mocy musi być opornik, bo inaczej się spali) ciepła więc trzeba by go gdzieś dobrze umocować.
Wnioski: warto rozgrzebać stary wentylator, bo jak pokazuje mój przykład naprawiłem duży wentylator nie ponosząc żadnych kosztów oprócz własnego czasu, a mając zepsute oba mamy dawcę części :)
dla zainteresowanych nr dużego wentylatora:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eb9 ... a1da1.html


13.08.2014, 23:41
Zobacz profil GG Album osobisty
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL