Teraz jest 28.03.2024, 10:34



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] [Manual] Wymiana sworznia wahacza 
Autor Wiadomość

Dołączył(a): 12.12.2007, 21:20
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Posty: 856
Zdjęcia: 2
Podziękował: 22
Pomógł: 14

Silnik: ATD-1.9 TDI 101KM
Skrzynia: GGU - 5b.
Samochód: Elegance
Rok prod.: 2003
Województwo: śląskie
Post [Manual] Wymiana sworznia wahacza
Zanim przystąpimy do wymiany sworznia potrzebujemy:
- klucze 13mm i 18mm jeśli mamy sworzeń oryginalny w samochodzie;
- klucz 19mm lub inny w zależności od tego jaki sworzeń kupiliśmy, aby go dokręcić
- WD-40 czy jakiś podobny penetrator
- impulsator kinetyczny z naprowadzaniem trzonkowym zwany potocznie młotkiem
- brecha (potocznie łom, pręt itp.) Chyba, że ktoś posiada ściągacz do sworzni, o którym mówił kapusso w wątku dotyczącym wymiany tulei wahacza
- lewarek, jakieś klocki, koziołki do podłożenia auta w ramach bhp
- rękawiczki żeby nie usyfić i nie pokaleczyć rąk
- około godziny wolnego czasu
1) Ustawiając samochód do wymiany sworznia lewego skręcamy kierownicą maksymalnie w prawo - daje to lepsze dojście (analogicznie sworzeń prawy, kierownica maksymalnie w lewo),
2) Zaczynamy od standardowego zdjęcia koła (zaciągamy ręczny, luzujemy śruby, lewarujemy samochód do góry, odkręcamy śruby i zdejmujemy koło
3) psikamy naszego delikwenta WD-40
Obrazek
I luzujemy śruby:
górna mocująca sworzeń do zwrotnicy dla oryginału to klucz 18, kilka stuknięć młotkiem w stronę silnika, a potem już idzie z górki zaczynałem od oczkowego, potem przydaje się klucz płaski, bo brakuje miejsca, by przekładać tradycyjny oczkowy. Jeśli braknie miejsca aby wyjąć nakrętkę nie przemyjemy się zrobimy to potem.
Dolne śruby, to klucz 13 mm, analogicznie pobudzamy młotkiem i możemy je wykręcić już do samego końca będzie miejsce dla brechy.
4) uwolnienie sworznia ze zwrotnicy, tu przydaje się długa i konkretna brecha
Obrazek
przykładamy ją w następujący sposób:
Obrazek
górą zapieramy się o zwrotnicę a dołem naciskamy na sworzeń i wahacz jedno solidne naciśniecie i sworzeń wyskakuje z hukiem/strzałem zwał jak zwał wyskakuje i koniec. Jeśli mamy płaski klucz odkręcamy tą śrubę jak najbardziej, albo i całą jak się da. Ja połamałem przy wymianie belki płaską 18, a nie pamiętam jak robiłem prawą ile tam jest miejsca.
5) sworzeń zaczął się kręcić przy próbie odkręcenia nakrętki, więc wykorzystujemy lewarek by go ponownie wcisnąć:
Obrazek
jako ze brakowało mi tego miejsca wystarczyło go docisnąć płaskim kluczem:
Obrazek
Wyjmujemy stary sworzeń, trochę trzeba nacisnąć na wahacz, poruszać kolumną i sworzeń lekko wychodzi
6) Czyścimy miejsce po starym sworzniu 9 przez otwór w zwrotnicy przeciągnąłem szmatkę
Obrazek
7)Sworzeń pokryłem smarem miedziowym, żeby nie skorodował i łatwiej było go wyjąć przy kolejnej wymianie (nie smarujemy gwintu śruby!)
Obrazek
8) wkładamy nowy sworzeń na miejsce łapiemy śruby mocujące do wahacza i dociskamy lewarkiem, żeby go dokręcić do zwrotnicy
Obrazek
mój sworzeń jak i stary miały w śrubie otwór na TORX, ale jest tam tak mało miejsca, że nie wiem jaka końcówka tam dojdzie, no chyba ze ktoś wykręci przegub. Dociśniecie lewarkiem zapewnia wystarczające tarcie by dokręcić wstępnie, potem już można dopierniczyć bez obaw że coś się kręci.
Na koniec wystające gwinty śrub oblepiłem smarem łożyskowym tak by nie rdzewiały ;)
9) Sprawdzamy dokręcenie wszystkich śrub, zakładamy koło, przykręcamy je, opuszczamy samochód dokręcamy koło do końca, sprzątamy narzędzia.
Czas pracy z fotorelacją to jakieś 40 minut, poziom trudności: zadanie łatwe.

Uwagi techniczne: nie odkręcałem łącznika stabilizatora, ani końcówki drążka.


11.01.2014, 16:22
Zobacz profil GG Album osobisty
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL