Teraz jest 29.03.2024, 10:37



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] [Manual] Wymiana Tylnej Tulei Wahacza Przedniego 
Autor Wiadomość
Partner FabiaClub.pl
Partner FabiaClub.pl
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26.02.2013, 07:10
Lokalizacja: Ostrowiec Świętokrzyski
Posty: 354
Podziękował: 8
Pomógł: 14

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: Astra H
Rok prod.: 2004
Województwo: świętokrzyskie
Post [Manual] Wymiana Tylnej Tulei Wahacza Przedniego
Jako, że ostatnio wymieniałem ową tuleję, a na forum nie ma manuala, postaram się przedstawić dla kolejnych chcących zrobić to samodzielnie, instrukcję krok po kroku. Niestety nie robiłem zdjęć ale wspomagam się ogólnymi fotkami podglądowymi, w których oznaczyłem newralgiczne elementy :)

Co nam będzie potrzebne:
- klucz 18 płaski/oczkowy oraz taka sama nasadka = grzechotka
- klucz do kół, lewarek, coś do podparcia auta (kobyłki, koło + deski, etc.)
- porządna brecha
- młotek
- zestaw do wciśnięcia tulei w konsolę wahacza/wspornik aluminiowy (opiszę później jak go wykonać domowym sposobem :))
- smar
- papier ścierny (ja użyłem 360 i 1500)
- śrubokręt

Widok ogólny wahacza:
Obrazek

1. Lewarujemy samochód, odkręcamy koło, podpieramy samochód pod progiem tak, by zabrać lewarek, który nam się przyda.
2. Odkręcanie wahacza zaczynamy od punktu oznaczonego na zdjęciu głównym jako A, czyli odkręcamy sworzeń od zwrotnicy.
I teraz mała uwaga:
Odkręcamy górną nakrętkę na sworzniu, a nie trzy dolne śruby pod spodem!
Obrazek
Na powyższym zdjęciu ktoś odkręcił odwrotnie ale my zajmujemy się nakrętką wskazaną czerwoną strzałką. Najlepiej w tym miejscu sprawdza się klucz oczkowy ze względu na słaby dostęp. Gdy ją odkręcimy dobrze byłoby podstawić lewarek pod zacisk hamulcowy (najlepsze miejsce by niczego nie pokrzywić), tak, by nie przeszkadzał w wyjęciu wahacza i lewarujemy kilka cm do góry. Ułatwi nam to wybicie sworznia z wahaczem ze zwrotnicy. By się za to zabrać wkładamy brechę między wahacz, a drążek (uwaga na osłonę przegubu by za blisko nie przycisnąć i nie rozwalić) i szarpiemy w dół, jednocześnie obijając młotkiem miejsce na zwrotnicy zaznaczone na zdjęciu zieloną strzałką (nie bijemy w sworzeń ani wahacz!). Gdy popuści, skręcamy lewarek i wahacz ze zwrotnicy wychodzi lekko.
3. Zajmujemy się odkręceniem śruby trzymającej wahacz poprzez tuleję metalowo gumową z przodu oznaczoną na pierwszym zdjęciu jako B. Tutaj mamy doskonały dostęp, więc grzechotka w dłoń, nasadka 18 i po wyjęciu śruby ruszamy całym wahaczem, aż wyjmiemy go z tego miejsca.
4. Pozostaje nam wyjęcie wahacza z tulei, która jest gwiazdą tego wątku. Wciśnięty jest on do niej miejscem oznaczonym na pierwszym obrazku jako C. Tutaj zapieramy się brechą przez największy otwór wahacza o aluminiowy korpus znajdujący się nad otworem i wahacz powinien bez problemu z tulei się wydostać.
5. Wybijamy starą tuleję z korpusu. Jako, że wymieniamy tuleje, gdy stare nadają się do wyrzucenia, nie oszczędzamy jej i rozwalając ją śrubokrętem i młotkiem wywalamy ją siłą (nie przesadzajmy jednak, by nie poniszczyć korpusu, który jest aluminiowy)
6. Po wyjęciu tulei czyścimy otwór korpusu papierem ściernym, następnie go smarujemy.
7. Teraz sposób na wciśnięcie tulei. Bierzemy długą śrubę, której długość jest min. 2x większa od długości tulei, a średnica mniejsza od średnicy głównego otworu w tulei (w który będziemy wkładać wahacz). Docinamy sobie dwie małe deseczki wielkości ~ średnicy tulei i wiercimy w nich otwory na śrubę. Teraz od tylnej strony otworu w korpusie dokładamy deseczkę z włożoną śrubą, na śrubę zakładamy tuleję od przodu tak jak ma wchodzić, druga deseczka, na koniec nakrętka i skręcamy całość dotąd, aż tuleja znajdzie się na swoim miejscu. Warto od czasu do czasu popuścić śrubę i zobaczyć czy tuleja wchodzi nam równo. Aha - pamiętajcie przy wyjmowaniu starej tulei by zobaczyć jak jest założona, by nową wstawić w ten sam sposób (u mnie szeroka gumowa wypustka była akurat na godzinie 9:45 w przypadku wahacza od strony kierowcy i godzinie 15:15 w przypadku wahacza od strony pasażera).
8. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności do rozbierania (wahacz w tuleję, wahacz z tuleją metalowo gumową, sworzeń w zwrotnicę)

Nie jest to jakaś pracochłonna i męcząca wymiana (choć ja umęczyłem się próbując wyciągnąć sworzeń z wahaczem ze zwrotnicy, zanim wpadłem na pomysł jej podlewarowania), a satysfakcja z wykonanej samodzielnie naprawy pozostaje, tak jak i pieniądze w kieszeni :)


edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne [F1] [Manual] Wymiana Tylnej Tulei Wahacza Przedniego

_________________
https://malawielkaprzygoda.wordpress.com/


Niżej podpisany użytkownik dziękuje zmstr za ten post:
KAJAK111
06.01.2014, 21:16
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL