Teraz jest 27.04.2024, 14:04



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] [Manual] Remont silnika 1.4 16V przyczyna, naprawa, cena 
Autor Wiadomość
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny

Dołączył(a): 28.08.2012, 20:19
Lokalizacja: SPS
Posty: 1542
Podziękował: 36
Pomógł: 110

Silnik: AUA-1.4 16V 75KM
Skrzynia: FDL - 5b.
Samochód: F1 AUA 2001 + corsa E 2017 B14XEL
Rok prod.: 2001
Województwo: śląskie
Post [Manual] Remont silnika 1.4 16V przyczyna, naprawa, cena
Witam Panie i Panowie przyszedł czas na moją skodzinę, a raczej mojej lubej. W dniu dzisiejszym zabrałem się za rozbieranie. Będę zdawał po kolei relację z przebiegu naprawy. Jako, że klekotało coraz bardziej, oleju zjadało coraz więcej musiało to nastąpić.

Cel naprawy to wyeliminowanie stukania w silniku i spalania oleju.

Temat dotyczy silników o oznaczeniach AFH, AFK,AHW, AKG,APE, AUA,AUB, AXP,BBY, BBZ,BCA gdyż w nich były montowane te same tłoki.

Dzień 1: Rozbieranie silnika
Podczas rozbierania silnika zero niespodzianek. Tylko EGR był przykręcony 2 różnymi śrubami co zwróciło troszkę moją uwagę. No trudno. Rozbieram dalej. Wszystko OK tylko 3 popychacze znowu miękkie a były wymienione parę miesięcy temu. Kolejna rzecz zauważona to krótki pasek rozrządu (między wałkami) wygląda na zużyty. Zrzucam głowicę, tłoki wyglądają z góry w miarę ok. Gniazda zaworowe wyglądają OK. I teraz zaczyna się szukanie. Chwytam tłok palcami z góry i ruszam, a on lata na boki. Zaciekawia mnie to. Teraz palcami okręcam go na boki a on również ma luz hmm "okrężny". No to mówię sobie ładnie. Wchodzę pod spód i wujek rusza tłokiem i widzę jak korbowód na wale ma luzy na boki. No to mówię sobie, że panewki do wymiany. Odkręcam korbowód, wyciągam tłok i teraz tak. Pierścień olejowy zdejmuję i wkładam luźno do cylindra. Brakuje 3mm na obwodzie, żeby się złączył !! Masakra. Do tego cały zarośnięty w środku. Więc pierwszy winowajca zjadania oleju jest widoczny. Teraz chwytam tłok w jedną rękę i korbowód w drugą i ruszam a on ma luzy na sworzniu, że masakra i na boki i góra dół. No to wyciągam sworzeń z tłoka i mierzę po bokach i w środku. Różnica 0,4mm !!! Zrobię wkrótce zdjęcie i dam tutaj. Ale przygód nie koniec. Dwa tłoki były odwrotnie założone !! Gratis jedna panewka zrysowana przez środek na głębokość prawie milimetra i szerokość ponad milimetr. Na szczęście wał nie ucierpiał. No to co dalej. Trzeba głowicę na kompletny remont tj prowadnice+uszczelniacze+planowanie. Najlepsze miejsce to papla szlif w bielsku białej. Dzwonię i pytam o koszt. Wstępnie głowica ok 900zł na gotowo z uszczelniaczami itd. No trudno. Tłoki po 170zł za sztukę za kompletny tłok z pierścieniami i sworzniami również u nich z GETZa. Jutro jadę zawieźć i potarguje się troszkę. Zanim zrobią głowicę, wymienię panewki, tłoki, simeringi na wale i wyczyszczę EGR gdyż po wyciągnięciu EGRa oczywiście ukazał się nagar. Włożyłem do niego drut i otwierałem go ręcznie. Okazał się, że był chwycony przez nagar. Co do kolejnych kosztów i postępach będę powoli pisał. O efekcie końcowym również napiszę.

Dzień 2 wizyta w papla szlif Bielsko-Biała

Tłoki z pierścieniami po poradach pana w papli będą NPR. Do wymiany doszły tulejki w korbowodach, bo również wybite. Dzisiaj przyszła również uszczelka pod głowicę i wszystkie inne uszczelki tj ssący, przepustnica itd.

Z nudów na wieczór przy :browar: postanowiłem pobawić się EGRem i przepustnicą. I tak mnie to czekało. Niżej filmik z EGRem jak pstrykam sobie nim pod 12V także są szanse na jego poprawne działanie (kiepska jakość, ale musiałem nagrać na format do MMSa żeby udowodnić komuś).

https://www.dropbox.com/sc/3ewffmubz12he0m/uPcZw5zoUT

a tutaj przepustnica

Obrazek
Obrazek


Dzień 3 odbiór tłoków i korbowodów niestety po południu

Dzisiaj odebrałem tłoki, sworznie i panewki, ale niestety nie będzie dzisiaj montażu. Dopiero w piątek od rana. Koszt tłoków z prostowaniem jednego korbowodu i nowymi tulejami to 835zł. Teraz sworzeń w ogóle ciężko jest wsadzić do tulei. Różnica jest KOSMICZNA. Tłoki jak zaznaczyłem na zdjęciu różnią się od oryginałów na korzyść nowych. Tzn na korzyść jak chodzi o wytrzymałość, bo mogą być cięższe, ale przy naszym bolidzie 75km nie odczuje się tego :) Pierścienie olejowe CAŁKOWICIE inne niż oryginalne. Oryginały są rozcięte na pół tak jak zwykłe i tam przepuszczają olej. Te są z 2 pierścionków górny i dolny, które są przesunięte względem siebie o kilka cm także nie będzie nieszczelności na obwodzie. Na kolejnym zdjęciu dałem fotkę oryginalnych olejowych. Całkowicie są zarośnięte także jak one miały olej zgarniać ? Ostatnia fotka to będzie jedna z panewek. Pan w papli powiedział, że te głowice z 1.4 16V oraz z 1.2 12V to najgorsze głowice jakie można mieć w swoim samochodzie. Mówi, że miał rekordzistę z wypalonymi gniazdami i prowadnicami z przebiegiem 30tyś km. W piątek dalszy ciąg.

tłoki nowe. Pasują do AFH, AFK,AHW, AKG,APE, AUA,AUB, AXP,BBY, BBZ,BCA
Obrazek
Obrazek
Obrazek

tłoki stare
Obrazek
Obrazek

nowy sworzeń
Obrazek

a tak jedna panewka wyglądała
Obrazek

Dzień 4 montaż spodu silnika oraz tłoków + odbiór głowicy

W dniu dzisiejszym udało się nam poskładać dół tj tłoki, korbowody, miska olejowa. Teraz byłem odebrać głowicę. Nadzień dzisiejszy koszta są 1745zł w tym głowica na gotowo, tłoki kompletne, panewki i proszczenie korbowodu. Zostało kupić parę pierdołek tylko. W głowicy zmienione jeszcze są zawory wydechowe. Ogólnie głowica była wrakiem i podobno wszystko co do nich trafia z VW wygląda tak samo. Niżej fotki włożonych tłoków i jak wygląda głowica po planowaniu. Splanowana 0,1mm także była ponoć idealna prosta (tylko tyle w niej dobrego)

Obrazek

Obrazek

Dzień 5 Montaż góry silnika tj głowica + pokrywa + rozrząd

Dzisiaj troszkę pociągęliśmy z pracą. Głowica założona, pokrywa zaworów założona, paski rozrządu założone. Obudowa rozrządu i koło pasowe. Zostało nalać olej, płyn chłodniczy, przykręcić cewkę, śiece i przewody zapłonowe, ale to na poniedziałek bo sobota dziś.

Dzień 6 KONIEEEEC i pierwsze odpalenie samochodu.

No więc sprawa wygląda następująco. Pierwsze odpalenie samochodu wyglądało następująco. Przekręciłem kluczyk i po 1 obrocie auto już pracowało na wszystkie cylindry. Bez problemu najmniejszego. Zaraz po zapaleniu silnika słysze MEGA stukanie tak jak było wcześniej a nawet mocniej. Mówię sobie O KU...A. Z silnika wszędzie się kopci. Straszny widok. Czekamy i czekamy i silnik zaczyna powoli cichnąć. No to jak troszkę ucichło dodałem gazu na 2tys rpm i po ponad minucie nastała CISZA ! :mrgreen: Silnik zalany jest póki co mobilem 2000 (10w40) i tak na nim będę jeździł z 3000km aż silnik się dotrze. Później wymiana oleju na valvoline również 10w40 już na kolejne 10 000km. Jak się silnik dotrze to pewnie będą opiłki różne i syf po montażu także wolę pierwszą wymianę zrobić wcześniej.

Obserwacje: Wcześniej z rury z odmy walił dym pod ciśnieniem na odległość 20cm. Gęsty i śmierdzący palonym olejem. Teraz z rury z odmy ANI GRAMA POWIETRZA. Można by zatkać korkiem bo nic nie leci z niej. Czy odkręcę korek oleju czy zakręcę na pracującym silniku NIE MA RÓŻNICY w pracy silnika. Także CHECK ENGINE przy odkręcaniu korka jest spowodowane zużytymi pierścieniami olejowymi. Teraz silnik pracuje CICHUTKO. Jedyne co słychać to słychać hydrauliczne popychacze jak delikatnie stukają. Są nowe stosunkowo także obstawiam, że to ich cykanie to wina oleju i wiem też, że wszystkie japończyki mają tak samo także to nie szkodliwe jest a jako, że delikatnie cykają wszystkie to na pewno wina oleju (mobil nie spełnia normy VW dedykowanego do skody). EGR oraz przepustnica zaadaptowały się bez problemu. Błędy wykasowałem i posłałem moją lubą do domu (65km). Jak wróci pod koniec tygodnia to dam znać czy czyszczenie EGRa powiodło się. Autko jest MEGA dynamiczne. Od 2tys do 3tys rpm z gazem do połowy wciśniętym (w celach przyspieszenia bo dociera się w końcu) ma tyle mocy co przed remontem od 3,5tyś rpm wzwyż !!!
W skrócie mówiąc TO NIE JEST TO SAMO AUTO.

Reasumując. Stukanie jest spowodowane wybijającymi się sworzniami tłokowymi i tulejami w korbowodach. Przy okazji tego warto wymienić panewki korbowodowe. Koszta tego tj wyeliminowanie bezpośrednio przyczyny stukania to niecały 1000zł robiąc samemu.

Niestety nie jest tak kolorowo gdyż zapewne macie również głowice do roboty i przy okazji warto zrobić rozrząd. Tutaj dokładamy kolejny tysiąc.

Ceny:

Tłoki kompletne NPR 4x 150zł = 600zł
Panewki korbowodowe Kolben Schmidt 85zł
Tuleje korbowodowe i prostowanie jednego korbowodu 150zł
Zrobienie głowicy tj: planowanie 0,1mm, nowe uszczelniacze, nowe prowadnice zaworów, nowe zawory wydechowe, docieranie jej koszt 907zł

Paski rozrządu CONTITECH 90zł
Uszczelka REINZ 80zł
Śruby głowicy GETZ 70zł
Zimering na wał chyba 20zł
Uszczelki na ssący i pod termostat chyba 20zł
Olej mobil 70zł
Filtr oleju i powietrza (nie pamietam)

Robota 350zł (z wujkiem w jego warsztacie) + paliwo na 2 kursy do Bielska Białej (90km łącznie)

Mój koszt całkowity za części bez roboty to troszkę ponad 2000zł.

Wasza głowica niekoniecznie jest w takim kiepskim stanie jak moja także można dać na samo planowanie jej i gumki i koszt spada o 500zł także w 1500zł można się zmieścić.

Warto ? Drogo czy nie drogo ?
Na alledrogo można kupić kadłubek silnika kompletny za 1800zł bez osprzętu. Czy jest dobry ? Nie wiemy. Jak długo pojeździ ? Nie wiemy. Tłoki pewnie te same wadliwe co my mieliśmy. Czy warto kupować używany ? Moim zdaniem NIE gdyż za 2000zł mamy praktycznie NOWĄ głowicę, nowe tłoki i nowe panewki lepsze niż oryginały. Także mam nadzieję, że w miarę wyszła mi naprawa.

edit:
manual przeniesiony - rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne Głośna praca silnika 1.4 16V

_________________
Obrazek


Niżej podpisany użytkownik dziękuje witek_77 za ten post:
Gość
03.06.2013, 22:55
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL