Teraz jest 27.04.2024, 12:31



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F1] [Manual] Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI ASY 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16.08.2010, 16:07
Lokalizacja: Jaworzno
Posty: 4711
Zdjęcia: 14
Podziękował: 15
Pomógł: 137

Silnik: CGGB-1.4 16V 86KM
Skrzynia: LVE - 5b.
Samochód: Skoda Fabia II fl Ambition
Rok prod.: 2012
Województwo: śląskie
Post [Manual] Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI ASY
Manual by ryczi

Cytuj:
Witam. Jest to mój pierwszy temat na forum. Jestem posiadaczem Skody Fabii kombi 1.9 SDI ASY w wersji Classic. Auto zostało kupione w salonie w 2004 r. Przebieg auta po 8 latach użytkowania (100% oryginalny):

Obrazek

Obrazek

Komplet rozrządu Ruville (5549173) + pompa wody (Graf nr PA875):

Obrazek

Zestaw blokad :

Obrazek

Blokada po lewej została wykonana z kątownika i naspawanego kawałka płaskownika co utworzyło klin do zablokowania wałka rozrządu po stronie pompy vacum. Klucz do napięcia napinacza został zrobiony z klucza do szlifierki kątowej. Kolejna jest szpilka do blokowania koła pasowego pompy wtryskowej. Blokada po prawej służy do blokowania koła pasowego wału korbowego. Wymiary blokady:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Komora silnika:

Obrazek

Unosimy auto (wystarczy podnieść prawy przód):

Obrazek

Następnie demontujemy rurę wlotu powietrza do obudowy filtra powietrza:

Obrazek

Ustawiamy tłok pierwszego cylindra w górnym martwym punkcie (GMP). W tym celu zdejmujemy gumową zaślepkę ze skrzyni biegów w miejscu jej połączenia z silnikiem:

Obrazek

Obracamy prawym kołem (zgodnie z kierunkiem jazdy) przy zapiętym piątym biegu do momentu gdy znak na kole zamachowym pokryje się ze strzałką w otworze kontrolnym:

Obrazek

Odkręcamy trzy śruby mocujące pompę vacum (klucz 13mm - moment dokręcania - 20 Nm):

Obrazek

Delikatnie zdejmujemy pompę (uwaga na oring):

Obrazek

Zakładamy blokadę wałka rozrządu:

Obrazek

Obrazek

Podczas umieszczania blokady warto sprawdzić położenie frezu napędzającego pompę vacum (blokada powinna łatwo dać się umieścić we właściwym położeniu względem wałka rozrządu). Jeżeli wystąpi z tym problem należy skorygować ustawienie GMP. Śruby dokręcamy z czuciem:

Obrazek

Następnie zdejmujemy osłonę górną rozrządu:

Obrazek

Obrazek

Sprawdzamy czy widoczny jest otwór na szpilkę blokującą koła pompy wtryskowej (można pomóc sobie lusterkiem):

Obrazek

Blokujemy pompę wtryskową:

Obrazek

Następnie zdejmujemy prawe przednie koło:

Obrazek

Odkręcamy nadkole:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przykręcone łącznie taką ilością wkrętów:

Obrazek

Zdejmujemy pasek wielorowkowy. Napinacz luzujemy przy pomocy klucza płaskiego 16mm lub nasadki 18mm:

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy dolną osłonę silnika i spuszczamy płyn chłodniczy przy pomocy zaworu umieszczonego na dole chłodnicy:

Obrazek

Demontujemy zbiornik wyrównawczy (odpinamy wtyczki i przewody):

Obrazek

Podpieramy silnik na podnośniku (dla bezpieczeństwa miski olejowej warto użyć drewnianego klocka lub kawałka gumy):

Obrazek

Odkręcamy śruby mocujące łapę silnika (klucz 16mm, moment dokręcania 30 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Odkręcamy poduszkę silnika od karoserii (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Wyjmujemy zespół zawieszenia silnika:

Obrazek

Odkręcamy wspornik łapy silnika (3 śruby , moment dokręcenia 45 Nm ):

Obrazek

Obrazek

Aby wyjąć wspornik należy delikatnie poruszać silnikiem (w kierunku szyby przedniej):

Obrazek

Zdejmujemy dolną osłonę paska rozrządu (klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):

Obrazek

Odkręcamy koło pasowe wału korbowego (klucz ampulowy 6 mm, moment dokręcania 10 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Obrazek

Oraz osłonę koła zębatego wału korbowego(klucz 10mm , moment dokręcenia 10 Nm):

Obrazek

Obrazek

Warto zaznaczyć położenie koła zębatego wału korbowego (przed założeniem blokady):

Obrazek

Odkręcamy małą rolkę prowadzącą (klucz 13mm) :

Obrazek

Luzujemy śrubę napinacza paska rozrządu (klucz 13mm):

Obrazek

Zdejmujemy pasek rozrządu i wyjmujemy napinacz:

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy rolkę odwracającą dużą (klucz 16mm):

Obrazek

Obrazek

Odkręcamy i wyjmujemy pompę wody (3 śruby, klucz 10mm):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy nową pompę wody (uwaga na oring) i przykręcamy (moment dokręcania 15 Nm):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy i przykręcamy nową rolkę odwracającą dużą (moment dokręcania 40 Nm + 90 stopni):

Obrazek

Obrazek

Luzujemy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (klucz 18mm, max dwa obroty) i zrywamy je przy pomocy ściągacza:

Obrazek

Zakładamy nowy napinacz paska rozrządu ustawiając go we właściwej pozycji (nakrętkę dokręcamy w palcach do lekkiego oporu):

Obrazek

Obrazek

Zakładamy pasek rozrządu zaczynając od dołu (koło zębate wału korbowego):

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przykręcamy nową rolkę prowadzącą małą (klucz 13mm, moment dokręcania 20 Nm):

Obrazek

Napinamy pasek rozrządu (uwaga: kolo zębate wałka rozrządu musi być luźne):

Obrazek

Link do instrukcji montażu napinacza:
http://www.swiatmotoryzacji.com.pl/drukuj.php?co=1&id=391

Po prawidłowym napięciu paska rozrządu dokręcamy śrubę koła zębatego wałka rozrządu (moment dokręcania 45 Nm). Zdejmujemy wszystkie blokady (należy przykręcić pompę vacum) i wykonujemy dwa pełne obroty wału korbowego (zakładając koło i kręcąc na zapiętym piątym biegu w kierunku jazdy lub przy pomocy śruby koła zębatego wału korbowego - nasadka 19mm spline). Jeżeli wszystko jest OK przystępujemy do montażu w odwrotnej kolejności.

Uruchomiony silnik:

Obrazek

Mam nadzieję, że fotorelacja pomoże komuś we własnoręcznej wymianie kompletu rozrządu w silniku SDI. Muszę podkreślić, że nie jestem mechanikiem samochodowym a wiedza którą posiadam zdobywałem przy okazji wielu mniejszych i większych napraw. Komentarze mile widziane.


edit:
manual przeniesiony - rozmowa na jego temat została w dziale Forum użytkowników ON Wymiana rozrządu Fabia 1.9 SDI ASY

_________________
Nim założysz nowy TEMAT użyj funkcji SZUKAJ
Moja Red Corrida
Obrazek


01.06.2013, 21:35
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL