Teraz jest 28.04.2024, 00:59



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F2] Wymiana sprzęgła Fabia II / Roomster 
Autor Wiadomość
Ekspert Techniczny
Ekspert Techniczny
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19.11.2009, 21:35
Lokalizacja: Brzeg, Ruda Śląska, Oława, Wrocław
Posty: 2122
Podziękował: 7
Pomógł: 154

Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: KFK - 5b.
Samochód: Fabia II Monte Carlo 133 KM/336Nm
Rok prod.: 2011
Województwo: opolskie
Post Wymiana sprzęgła Fabia II / Roomster
Jako że roomster/ fabia 2 przynajmniej przód są prawie że identyczne to

Demontaż skrzyni biegów należy zacząć od zlania oleju. Korek spustowy znajduje się w dolnej części skrzyni koło kielicha półosi lewej. Potrzebny będzie klucz imbus 17.
Można też podwieśić silnik na belce. To będzie najbezpieczniejsza opcja. Mi wystarczył lewarek typu żaba podstawiony pod silnik.
Oczywiście samochód po zlaniu płynów musi zostać podniesiony i postawiony na kozłach. Koła zdejmujemy.
Ja zdjąłem jeszcze nadkole z lewej strony.

Obrazek

Kolejna sprawa to zlanie płynu chłodzącego (niekonieczna opcja, zdejmując skrzynię drugi raz dostałem sie do śrub bez zdejmowania przewodów chłodzących). Odkręcamy korek na zbiorniku wyrównawczym i na samej chłodnicy z lewej strony odkręcamy kranik.
Przyda się to bo trzeba ściągnąć dwa przewody przy silniku.
Rozpinamy kostki przy skrzyni biegów (operacja niekonieczna, Wystarczy łapkę mocującą te wtyczki odkręcić)
Obrazek

Demontujemy akumulator. Klemy wpierw masową później plus. Zdejmujemy osłonę aku z bezpiecznikami. Sam aku jest przykręcony do podstawy śrubą M8 na klucz 13.

Obrazek


Podstawa jest przykręcona dwoma nakrętkami i śrubą M8 na klucz 13.

Obrazek


W ten sposób ukazuje nam się poduszka skrzyni biegów. Śruby to M10 klucz 16.

Obrazek

Zdejmujemy dwa grube przewody płynu chłodzącego. Przydadzą się tu szczypce by zdjąć opaski samo zaciskowe. (operacja niekonieczna, ale można zdjąc po uprzednim zlaniu płynu)
Pod przewodami widać śruby które trzeba odkręcić. Zdejmujemy zabezpieczenie z wybieraka skrzyni biegów i zdejmujemy jedeą z linek.
Druga z linek jesst nasadzona na trzpień i wystarczy tylko mocniej pociągnąć. Odkręcami też mocowanie przez które przechodzą linki wybieraka. Trzy śruby M8 klucz 13.
Odkręcamy też wysprzeglnik. dwie śruby M8. Na jeden ze śrub jest jeszcze uchwyt do przewodu wysprzęglnika. Odciągamy go tylko na bok.
To góra prawie uwolniona. Schodzimy do kanału. I tam zaczynamy od odkręcenia półosi. Na każdej półosi jest 6 śrub m8x50 i klucz to spline 8.
Tu można odkręcić kielich prawej półosi gdyż przeszkadza on w zdjęciu i w późniejszym montażu skrzyni biegów. Kielich jest przykręcony śrubą M8 z łbem na klucz imbus 6.


Obrazek

Niestety nie miałem klucza nasadowego by odkręcić nakrętkę na piaście od półosi, dlatego musiałem zdjąć całą zwrotnicę. Wyjełem ją razem z krótszą półosią.

Jak już półosie są wolne to odkręcamy Sruby mocujące skrzynię biegów.
Dwie na klucz 16 na samym dole skrzynie biegów. Niestety trzeba też odkręcić rurę wydechu. Inaczej nieda rady ich wyjąć.
Są dość długie i skutenie przeszkadza element elastyczny wydechu.
Dolna łapa skrzyni biegów dwie śruby klucz 16 i jedna na belce klucz 18.

Obrazek

Teraz pozostaje odkręcić nakrętki od przewodów masowego na śrubach rozrusznika i plusowego na bendixie, zdjąć przewody i odłączyć przewód wzbudzenia.Kostka.
Rozrusznik jeśt przykręcony na dwóch śrubach. Klucz 18. By wyjąć rozrusznik należy zdjąć alement plastikowy z którego wcześniej sćiągaliśmy linki wybieraka.
Uważać by nie zgubić plastikowego suwaka.
Pod zdjętymi przewodami na obwodzie skrzyni biegów są trzy śruby klucz 18. Jedna jest jeszcze ukryta nad prawym kielichem półosi. Wkręcona od strony prawej samochodu.
Mając podstawiony lewarek tudzież podwieszony silnik możemy odkręcić śruby z poduszki skrzyni od góry.

Obrazek

Pamiętajmy że skrzynia biegów waży około 25 kg. można opuścić cały zestaw w dół i odkręcić trzeba samą łapę skrzyni która jest przykręcona do poduszki. Przeszkadza
w zdjęciu skrzyni. Dwie śruby klucz 16, dojście od strony lewego koła.(przydaje się zdjęte nadkole.
Skrzynię po odciągnięciu od silnika należy delikatnie obrócić strona półosi w górę i zdjąć z wałka sprzęgłowego.
Skrzynia biegów na wierzchu.

Obrazek

Widok z góry na komorę silnika.

Obrazek

I od dołu

Obrazek




edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne Fabia szarpanie przy odpuszczaniu lub/i dodawaniu gazu. oraz Sprzęgło - wymiana

_________________
Chcesz doposażyć swój samochód od strony elektrycznej? Zapraszam do mnie. Doświetlanie statyczne, dynamiczne, ESP, TMP, tempomat, PDC, OPS i inne cuda. Montaż oraz kodowanie. Pisz a na pewno pomogę. Robię mechanikę jak i elektrykę.
.


Niżej podpisany użytkownik dziękuje Angel za ten post:
sebasuperb
21.04.2013, 19:03
Zobacz profil WWW GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL