[F2] [R] Montaż halogenów
Witam
Graty zebrane, ciepło za oknem, więc zabrałem się za montaż halogenów. W cztery godziny założyłem halogeny, od podstaw zrobiłem wiązki, założyłem bezpiecznik, przekaźniki wszytko przetestowałem.
Poniżej krótki opis instalacji, może Komuś się przyda.Do założenia halogenów niezbędne będą
Halogeny (ja wybrałem okrągłe) .
Kratki (do okrągłych halogenów).
Przekaźnik samochodowy 12V 30A.
Gniazdo bezpiecznika samochodowego na przewodzie i bezpiecznik 15A.
Przewody elektryczne samochodowe po 4 metry w kolorach czarny i czerwony.
Wsówki / Konektory samochodowe 12V (męskie i damskie po 15 szt, miedziane).
Wsówki / Konektory głośnikowe (damskie małe jak do głośników samochodowych).
Styki „oczko na śrubę” i nakrętki „dziesiątki”. 4 szt.
Taśma izolująca czarna, czerwona, koszulki termokurczliwe (na konektory) czerwone i czarne.
„Rurka” na przewody.
Zapalniczka.
Opaski zaciskowe (małe).
Koszt całości to max 210 zł.
Narzędzia
Śrubokręty, Kombinerki, Szczypce płaskie, Szczypce tnące boczne, Lutownica (30-50W), Cyna, Kalafonia, Pistolet z klejem na gorąco, Kartka, Ołówek, Metrówka
Zasady
Styki dodatnie – przewody, izolacje, koszulki termokurczliwe w kolorze czerwonym
Styki ujemne (masa) – przewody, izolacje, koszulki termokurczliwe w kolorze czarnym
Wszystkie styki zagniatamy i lutujemy a następnie zakładamy koszulki termokurczliwe.
Wszystkie przewody idące „parami” okręcamy czarną izolacja lub zakładamy specjalną czarną rurkę i podwieszamy za pomocą opasek wykorzystując otwory techniczne.
Zaczynamy
Jako pierwszą czynność proponuje rozpisać połączenie przewodów do przekaźnika.
Ja zastosowałem zwykły przekaźnik 12V 30A ze złączami:
85 – tym przewodem sterujemy włączenie świateł, przewód od tego styku prowadzimy do kabiny, szeregowo podłączmy włącznik a następnie plus z bezpiecznika od świateł postojowych. (takie rozwiązanie uchroni nas od pozostawienia włączonych halogenów)
86 – masa (karoseria lub minus akumulatora)
87 - poprzez bezpiecznik 15A podłączmy „plus” najlepiej prosto z akumulatora.
30 – tu podłączmy równolegle „plusy” halogenów, natomiast „ minusy” do masy (karoseria lub minus akumulatora)
Następnie należy zastanowić się gdzie chcemy umieścić przekaźnik oraz bezpiecznik, ja wybrałem miejsce pomiędzy obudową filtru powietrza a akumulatorem.
Po umiejscowieniu przekaźnika docinamy przewody do styków 86 czarny i 87 czerwony.
Na docięte przewody od strony przekaźnika zakładamy damskie konektory.
Na drugi koniec przewodu 86 lutujemy styk „oczko na śrubę” i przykręcamy na ujemny biegun akumulatora (na klemie mamy śruby na które zakładamy oczko i nakręcamy nakrętkę)
Przewód 87 rozcinamy, zakładamy na nim gniazdo bezpiecznika, a na końcu przewodu za bezpiecznikiem lutujemy „oczko na śrubę” i przykręcamy na dodatni biegun akumulatora (na klemie mamy śruby na które zakładamy oczko i nakręcamy nakrętkę)
Do styku 85 docinamy przewód o długości około 1,5m (czerwony) na którego jeden z końców zakładamy damski konektor i izolujemy go, a drugi z koniec przeciągamy do wnętrza kabiny.
Do styku 30 podłączmy plusy halogenów ale o tym później.
Halogeny.
W każdym z halogenów mamy po dwa wyjścia, i jeśli nie dysponujemy oryginalna wiązką i wtykami to proponuję uciąć po dwa czarne i dwa czerwone przewody o długości 15 cm. Na każdy z przewodów zakładamy konektory „głośnikowe” z jednej strony natomiast z drugiej na przewody czerwone konektory męskie a czarne żeńskie.
Do każdego z halogenów na styki zakładamy po jednym przewodzie czerwonym i czarnym, oczywiście konektorami głośnikowymi.
Całość zalewamy klejem na gorąco i czekamy aż wystygnie (warto za pomocą prostownika przed zastygnięciem kleju sprawdzić czy jest przepływ prądu a w razie jego braku należy śrubokrętem docisnąć konektory).
Teraz docinamy czarny przewód o długości około 2m. Na jeden z końcy zakładamy konektor męski następnie w odległości 1,5 m zakładamy drugi męski konektor (odcinamy kawałek izolacji i bez przecinania kabla zakładamy konektor) a na drugim końcu zakładamy oczko. Konektory męskie wpinamy do „minusów” halogenów a oczko na „minus” akumulatora lub do masy.
Podobnie postępujemy z przewodem plusowym. Czyli 2m przewodu czerwonego i zakładamy trzy konektory żeńskie, pierwszy i drugi to plusy do halogenów zaś trzeci to styk 30 przekaźnika
Zasada działania.
Podając plus na styk 85 (proponuje plus poprzez włącznik z bezpiecznika świateł postojowych) zamykamy obwód przekaźnika, który poprzez bezpiecznik zamyka obwód halogenów.
Tak byłoTak jesti tak A tak pod maską.edit:
rozmowa na jego temat została w dziale Forum techniczne Halogeny