Teraz jest 27.06.2019, 12:39



Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.  [ Posty: 1 ] 
[F2] Wymiana EGR Fabia F2FL silnik 1.6TDI- manual 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07.11.2015, 11:08
Lokalizacja: Łódź
Posty: 77
Podziękował: 2
Pomógł: 27

Silnik: CAYB-1.6 TDI 90KM
Skrzynia: JQM - 5b.
Samochód: Fabia 2 FL HB
Rok prod.: 2011
Województwo: łódzkie
Post Wymiana EGR Fabia F2FL silnik 1.6TDI- manual
Hejka załoga FCPL :)

Ostatnio przy przebiegu 250 tys. km zapaliła mi się kontrolka silnika i odczyt VCDSem nie pozostawił wątpliwości że padł był EGR :/ Ponieważ jazda z błędem w sterowniku silnika grozi szybkim zapchaniem DPFa bo procedura wypalania tegowoż nie uruchomi się więc chcąc nie chcąc musiałem na biegu EGR wymienić. Oczywiście nie zapomniałem do czego służy aparat fotograficzny i dla potomnych krótki manual jak to można zrobić lub jak ja to zrobiłem (bo w sumie to nie to samo ;) )

Manual dotyczy wymiany zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation) w silniku 1.6 TDI w Fabii 2 FL.

W zasadzie będzie pasował 1:1 do VW Polo, Seat Ibiza i Audi A1, a można się nim wspomóc przy innych autach z silnikiem 1.6 TDI typu Octavia, Golf, Altea etc.

Po czym poznać że EGR "klęknął"? Zazwyczaj zacznie migać sprężynka od świec żarowych a niedługo potem zapali się kontrolka silnika tzw. "check engine", jak mamy takie objawy to powinniśmy jak najszybciej podłączyć skaner diagnostyczny np. VCDS, Vag Can Pro, VAS, Odis cy inny który zadziała. U mnie pokazał się w sterowniku silnika następujący błąd:

Address 01: Engine Labels: 03L-906-023-CAY.clb
Component and/or Version: 1,6l R4 CR td H13 7502

7461 - EGR Valve (N18)
P0403 00 [167] - Malfunction
Mileage: 252970 km

Specjalnie nie wnikałem co to za błąd (różne podobnież mogą się pojawić), przy przebiegu 250 tys. km to raczej EGR jest tak czy siak do gruntownego czyszczenia lub wymiany. Krótki rzut oka do ETKI i mój miał nr części 03L131512AS z ceną w ASO detal 1486,70zł brutto.

Obrazek

Widzimy także że następowały zmiany nr części z 03L131512AS na 03L131512BH następnie na 03L131512CE i w końcu na 03L131512DP. Jednak klikając w numer części najnowszym wskazanym zamiennikiem jest CE i takiego poszukałem (bardzo prawdopodobne że ten DP też by pasował jednak jakieś ryzyko niekompatybilności było więc nie zaryzykowałem, sprzedawca gdzie kupowałem mówił że on DP daje klientom jako zamiennik starszych i nikt nie wraca). Jego cena znacząco się zmieniła bo na 2069,25zł co sugerowało że nastąpiła jakaś zmiana konstrukcyjna. Z zasłyszanych informacji wynikało że starsze EGRy padały dość masowo aż do zmiany konstrukcyjnej więc to jakoś mi pasowało i szybciutko przeszukałem zasoby internetowe by odkryć taki EGR w sklepie kilka kilometrów ode mnie w cenie 250zł brutto, oczywiście używka ale w stanie tip-top według słów sprzedającego. Podjechałem i faktycznie wyglądał bardzo ładnie, rok produkcji miał 2013 nabity, po zdjęciu plastikowej osłony i ruszaniu ręką dźwignią zaworu zawór chodził płynnie i lekko bez zacięć. Zatem wypłacone i jazda do garażu :)

Tu taka uwaga, w moim garażu nie mam kanału ani tym bardziej podnośnika kolumnowego czy innego podobnego więc całość robót robiłem na podniesionym aucie na zwykłym podnośniku i podpartym na zwykłych kobyłkach. Ponieważ to zrobiłem to można powiedzieć że da się, ale od razu zaznaczam że DUŻO łatwiej będzie jeśli znajdziecie sobie kanał albo podnośnik, wymiana w moich warunkach to naprawdę ekstremalne działania, no chyba że ktoś jest malutkich wymiarów to wtedy w przestrzeni pod autem będzie się czuł jak ryba. Ja się nie czułem :)

Jak mamy EGR na wymianę (oczywiście jak masz nadzieję że tylko do czyszczenia to nie musisz go mieć) i kapkę narzędzi to możemy zabrać się za robotę.

1. Podnieś auto przodem i podeprzyj na solidnych kobyłkach.
2. Zdejmij przednie koła.
3. Zdemontuj dolną osłonę silnika, trzyma się na kilku wkrętach Torx 25.
4. Zrób zdjęcie lub zapamiętaj układ wtyczek od czujników na wydechu, pod maską po stronie pasażera.

Obrazek

5. Porozłączaj wtyczki od czujników które trzeba rozłączyć, poznasz je po tym że przewody od nich będą szły na silnik i w dół za DPFem.
6. Zdemontuj i rozłącz czujnik G505 znajdujący się na obudowie filtra paliwa.

Obrazek

Obrazek

7. Wykręć sondę lambda kluczem 22 i imbusem rozkręć połączenie przedniego wydechu z turbiną, rozkręconą opaskę rozegnij na siłę np. płaskim wkrętakiem i ją zdejmij. Moja sonda była bardzo mocno zapieczona, klucz płaski nie dawał rady z odkręceniem, poradziłem sobie w ten sposób że rozpinowałem wtyczkę od sondy i przełożyłem przez kable klucz oczkowy + rurka i odkręciło się bez problemu :)

Obrazek

Ze względu na straszliwie mało miejsca później przy wyjmowaniu DPFa ja również odkręciłem sobie i zdemontowałem osłonę termiczną DPFa aby jej nie uszkodzić i żeby mi łatwiej DPF wyszedł, śruba od osłony zaznaczona na niebiesko.

8. Odkręć śrubę od DPFa bodajże rozmiar 13, od góry za rozrządem.

Obrazek

9. Pod autem rozkręć łącznik przedniego i tylnego odcinka rury wydechowej, u mnie śruby były dość zniszczone i się poukręcały, za jakieś 15zł kupiłem nowy łącznik. Nr części oryginalnej 1K0253141L, wymiar 50mmx95mm.

Obrazek

Obrazek

10. Teraz zajmiemy się płytą wzmocnienia zawieszenia popularnie zwaną sankami, radzę od razu przy okazji naszykować sobie szczotkę do czyszczenia z korozji i jakąś farbę, płyta najczęściej jest podkorodowana od dołu i od góry i jak już ją zdejmiemy to będzie idealny moment żeby sobie korozję oczyścić i płytę pomalować, na zdjęciach już widać po pomalowaniu.

Obrazek

11. Odkręć po 3 nakrętki z każdej strony zawieszenia od wachaczy.

Obrazek

12. Odkręć łącznik stabilizatora. Do tej czynności naszykuj sobie dobrej jakości TORX 30 do blokowania śruby, nakrętka najczęściej jest dość mocno zakleszczona i słabszym TORXem łatwo wyrobisz gniazdo w śrubie i wtedy to już kaplica, ja musiałem jedną końcówkę wymienić bo tak się stało i trzeba było nakrętkę odciąć szlifierką :/ Doszedł mi zatem koszt nowego łącznika około 40zł.

Obrazek

13. Odkręć 4 śruby maglownicy.

Obrazek

Przy tym punkcie tak uwaga, z niewiadomych przyczyn dwie z tych śrub są w bardzo dobrym stanie a dwie w opłakanym, z rozmowy ze znajomym mechanikiem najczęściej właśnie tak jest. W związku z tym przed taką wymianą EGR czy maglownicy zaopatrzyłbym się w 2 szt. nowych takich śrub. Nr części to N10492102 rozmiar to M10x84 a koszt na tę chwilę w ASO to 7,91zł. Poniżej zdjęcia tych gorszych śrub i nowych.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

14. Odkręć dwie tylne śruby płyty wzmocnienia zawieszenia. Rozpoznasz je po trójkątnych blaszanych elementach które dodatkowo są do nich przykręcone.

Obrazek

Obrazek

15. Trójkątne wzmocnienia: jedną śrubę poluzuj, drugą wykręć, następnie wzmocnienie odwróć do tyłu i wykręconą śrubę wkręć w otwór, wzmocnienie już nie będzie przeszkadzać a śruby nie poginą.

Obrazek

Obrazek

16. Wykręc dwie śruby z tłumika drgań.

Obrazek

17. Wykręć ostatnie dwie śruby z sanek, przednie mocowanie do nadwozia, płyta opadnie ale nie całkiem bo zwiesi się na wygiętych częściach drążka stabilizatora.

Obrazek

18. Zdejmij gumowe zawiesie rury wydechowej z sanek.

Obrazek

Obrazek

19. Zdejmij sanki z nadwozia.

20. Jeśli masz czas i sanki tego wymagają oczyść je z korozji i pomaluj, jak będą schły po pierwszej warstwie będziesz dalej działał, w ten sposób dobrze rozplanujesz sobie czas działania i rozprostujesz kości (moje z racji braku kanału mocno się tego domagały :) )

21. Po zdjęciu płyty mamy mniej więcej taki widok jak poniżej. Odkręć metalową osłonę wałka półosi prawej.

Obrazek

Obrazek

22. Odkręć mocowanie przedniej części wydechu z DPFem, jeśli dobrze pamiętam to odkręciłem i dolne nakrętki i górne śruby żeby blaszany uchwyt nie przeszkadzał przy wyciąganiu wydechu. Jest tam naprawdę ciasno i ciężko się go wyciąga tym bardziej bez kanału, jeśli masz kanał to być może będziesz mógł tak manewrować rurą wydechową że wystarczy odkręcić tylko dwie dolne nakrętki i jakoś się uda.

Obrazek

23. Wyjmij delikatnie przedni wydech, zwróć uwagę na przewody od czujników na wydechu, powypinaj je wcześniej z uchwytów na silniku, uważaj aby nie uszkodzić czujników które wystają z wydechu, uważaj też aby nie zginać za bardzo metalowej siatki na wydechu bo może ulec uszkodzeniu.

Obrazek

Obrazek


24. Odepnij wtyczkę elektryczną EGRa. Jeśli nie masz wprawy i wiedy jak to zrobić prawidłowo to krótki instruktaż, najpierw dociśnij wtyczkę mocno w kierunku przeciwnym jak do zdejmowania i utrzymuj ten nacisk, dopiero wtedy naciśnij i trzymaj naciśnięty mały cupideusz w kierunku jak pokazuje strzałka celem zwolnienia blokady, teraz trzymając wciśnięty cupideusz zacznij wyciągać wtyczkę, jak wszystko zrobisz dobrze to dość lekko wtyczka zejdzie, siłowanie się z nią bez zwolnienia blokady najczęściej kończy się zerwaniem blokady i uszkodzeniem wtyczki.

Obrazek

Obrazek

25. Ściągnij osłonę termiczną gruszki siłownika EGR i odepnij gumową końcówkę podciśnienia.

Obrazek

26. Zdemontuj kolanko z wydechu do EGR, jest przykręcone na dwie nakrętki do wydechu i dwie śruby do EGR, na zdjęciach widać tylko dwie, pozostałe dwie musisz się domyśleć gdzie są, szukaj po strzałkach :)

Obrazek

Obrazek

27. Rozkręć magistralę olejową cienką z grubą oraz okręć cienką magistralę olejową na dole. Pocieknie troszkę oleju, przygotuj sobie szmatkę lub papier.

Obrazek

28. Wykręć i zdemontuj magistralę olejową grubą, jedna śruba do uchwytu na silniku, jedna duża śruba na dole (uwaga z niej pocieknie olej), dwie śruby u góry.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

29. Ściągnij opaski i zdejmij węże chłodziwa, poleci trochę płynu.

Obrazek

30. Odkręć drugie metalowe kolanko z EGR do silnika. Tu mała dygresja, ja odkręciłem śruby na EGR i nie bardzo mi się udało dojść a nawet podejrzeć śrub na silniku od tego kolanka. Pewnie jakoś bym je na czuja znalazł i wykręcił ale jak pomyślałem co będzie przy wkręcaniu to spróbowałem czy da się wyjąć EGR bez odkręcania tego kolanka na silniku, i udało się :) Jeśli zatem dasz radę wykręcić śruby na silniku to możesz odpuścić sobie dalszą część punktu 30, jeśli tak jak ja będziesz miał z tym kłopot to przeczytaj jak ja sobie z tym poradziłem.

Obrazek

Aby wyjąć EGR bez demontażu kolanka lewego zdemontowałem dolną rurkę wodną która trzyma się na jednej śrubie po lewo i po prawo w zatrzasku przyciśnięta jedną z czterech śrub mocujących korpus EGR do silnika. Po odkręceniu tych śrub mocujących udało mi się wyciągnąć EGR spod kolanka bez jego odginania, odginanie tego kolanka jest NIEWSKAZANE, dość łatwo pęka i mamy nieszczelność gotową. Dodatkowo przed wyjęciem i włożeniem EGRa w ten sposób że wysuwałem i wsuwałem go pod kolanko zabezpieczyłem sobie powierzchnię styczną tego kolanka z EGRem blaszką wyciętą z puszki. Bez tej blaszki istniało ryzyko że przy wysuwaniu czy wsuwaniu EGRa ta powierchnia się porysuje i też by mogły się spaliny taką rysą wydostawać.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niestety blaszka wylądowała już w koszu i nie mogę zrobić jej zdjęcia, naszkicowałem ją mniej więcej na poniższym zdjęciu, zrobiłem w niej otworki i przykręciłem ją do starego EGR przed wyjęciem i do nowego przed włożeniem, sprawdziła się bardzo dobrze.

Obrazek

31. Pozostały jeszcze tylko śruby mocujące korpus do silnika, jest ich cztery, wykręć wszystkie.

Obrazek

32. Wyciągnij EGR, rozłóż go i wyczyść lub wymień na nowy lub inny sprawny. Mój się okazał uszkodzony w sposób ciężki do naprawy, wytarły się plastikowe zębatki na łączeniu silnika zaworu z napędem zaworu.

33. Poskładaj wszystko w odwrotnej kolejności.

34. Radzę zrób pomiar i ewentualne ustawienie geometrii zawieszenia.

Całkowity koszt wyniósł mnie około:
250zł prawie nowy EGR
40zł nowy łącznik stabilizatora
10zł nowy łącznik tłumika
15zł dwie nowe śruby maglownicy
100zł geometria zawieszenia

razem - 415zł


24.05.2017, 13:59
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Ten temat jest zablokowany. Nie możesz w nim pisać ani edytować postów.   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL