Montaż tempomatu SKODA Fabia
Tempomat SKODA BEA 400 002
Tempomaty można montować do wszystkich do wszystkich pojazdów skoda Fabia, Fabia Combi, Fabia Sedan z jednostką sterującą 6Q1… lub 6Q0… W pojazdach z jednostką 6Q2… konieczna jest jej wymiana.
TEMPOMATU nie można użyć w pojazdach z silnikiem 1,2l/40kW. ( z forum wiadomo że się da)
Tempomatu nie zaleca się montować w pojazdach z silnikiem 1,0l/37kW, 1,4l/44kW.
W pojazdach z silnikami 1,4l/55kW i 1,4l/74/kW nie można stosować tempomatu w kombinacji z jednostką sterująca silnika 036 906 034T i 036 906 034R. Prawidłowe funkcjonowanie tempomatu można w przypadku tych silników gwarantować tylko w kombinacji z jednostką sterującą silnika 036 906 034AE, 036 906 034BL i 036 906 034BK od 14.12.2000r
W pojazdach z silnikami 1,4l/44kW i 1,4l/50kW może dojśc do wyjątkowych przerw w działaniu tempomatu przy „skokach napięcia” spowodowanych np. przez włączenie wycieraczek.
Komplet tempomatu zawiera: przełącznik pod kierownice, wiązka kabli , oraz pomocnicza kostka 1 biegunowa.
Narzędzi potrzebne do montażu tempomatu to Wkrętak z końcówkami Torx, płaski śrubokręt (nie za długi).
Zaczynamy demontaż od odłączania klemy (-) z akumulatora następnie demontujemy w kanbinie lewą pólkę z małym schowkiem, trzeba otworzyć klapke z bezpiecznikami i tam znajduję się 1 śrubka, oraz pociagnąc do siebie osłonke pod zegarami zdecydowanym ruchem do siebie ważne aby równa ciągnąc znajduje się tam 1 śrubka pozostałe 4 znajdziemy pod spodem, półkę należy lekko podnieść i poćiągnąć do siebie nie za mocno bo trzeba będzie odłączyć kostke z przełącznika świateł i regulacji wysokości ,oraz rurkę gumową od chłodzenia schowka z klimatyzacji(jeżeli takowa jest w naszym samochodzie)
Z lewej strony pod bezpiecznikami ukaże nam się jednostka sterująca sprawdzamy czy nasza się nadaje, jeśli tak to działamy dalej.
A dokładnie to rozbieramy teraz prawą stronę schowek, wyciągamy klapkę analogicznie jak po lewej stronie z bezpiecznikami, potem otwieramy schowek ukazują nam się 2 zawiasy bierzemy plaski śrubokręt i przesuwamy je do środka pokrywy pokrywa będzie luźna można ja wyciągnąć, następnie odkręcamy śruby pokazane na rysunku i mamy schowek w ręku trzeba uważać, aby nie spadł, bo jest do niego podłączona wtyczka do podświetlenia schowka oraz rurka z klimatyzacji.
Teraz demontujemy konsole środkową, zaczynamy od półeczki poprzez zaślepki na około radia lekko podważyć wypadną oraz samo radio i nie zapomnijmy o zaślepkach włączników i samym przełączniku ogrzewania tylnej szyby
Następnie demontujemy panel klimatyzacji płytkę z opisem temperatury wystarczy pociągnąć do siebie jest na zatrzaskach delikatnie z wyczuciem nie powinno się nic stać jest trwała następnie są 2 śrubki pod panelem z klimatyzacji.
W dalszej części odkręcamy śrubki z konsoli środkowej pamiętajmy, że 2 są pod spodem oraz 2 z tyłu w konsoli, chociaż u mnie oryginalnie była 1 w konsoli z tyłu potem trzeba panel lekko podnieść i zostanie nam w rękach
Teraz zabieramy się za kierownice, przekręcamy ją o 90 stopni ukazuje nam się dziurka z tyłu kierownicy wkładamy do niej płaski śrubokręt nie za długi jak ktoś nie ma innego to musi najpierw zdemontować liczniki wyczuwamy metalowy pręcik naciskamy na niego i z 1 strony poduszka nam odskakuje potem analogicznie to samo z 2 strony i mamy poduszkę w ręce, tak wyglądają zaczepy może pozwolą wam lepiej zrozumieć zasadę działania tego zatrzasku
A tak wygląda na schemacie
I poduszka po odczepieniu zatrzasków
Następnie odłączamy kabelek od poduszki, który jest włożony do kierownicy żółta wtyczka i odkręcamy 4 śruby
Tak to wygląda w praktyce
Później bierzemy Torx o rozmiarze 55 i odkręcamy już samą kierownice zostaje nam w rękach, nie zapomnijcie zaznaczyć cech, aby potem włożyć ją tak samo
Widzimy coś takiego odkręcamy 4 śrubki krzyżakowe, którymi przykręcona jest obudowa kolumny kierownicy dwie od czoła i 2 od spodu zdejmujemy osłony kolumny.
I mamy taki widok
Krążek ma 3 zaczepy odpinamy je delikatnie nie odłączamy kabelka nie ma takiej potrzeby po zdemontowaniu krążka z tyłu na kolumnie kierownicy widać metalową opaskę skręconą jedna śrubka luzujemy śrubkę i ściągamy manetki kierunkowskazów razem z manetką wycieraczek odłączamy od nich wszystkie kostki z kabelkami.
Mamy taki widok mniej więcej, bo tutaj nie została zdemontowana jeszcze konsola środkowa
Podmieniamy manetkę kierunkowskazów z manetką z tempomatem nie trzeba nic rozkręcać jest tam tylko zatrzask w środku koła jak go wciśniemy wyciągniemy manetkę z wycieraczek szyby i dokładamy ja do manetki tempomatu.
Zabieramy się teraz za demontaż deski rozdzielczej nie bójcie się tego deska jest przykręcona zaledwie 8 śrubami i dodatkowo trzeba pod schowkiem pasażera odkręcić 4 śrubki, którymi jest przykręcona poduszka pasażera do uchwytów w samochodzie.
Zaczynamy od wyciagnięcia zegarów odkręcamy dwie śruby pod zegarami potem wypychamy je od tyłu można delikatnie nagiąć daszek nad zegarami gdyby nie chciały się wysunąć następnie odkręcamy i zdejmujemy nie wiem jak to nazwać po prostu kawałek plastiku pod zegarami widać na obrazku poniżej.
Następnie zabieramy się za 8 śrub z deski rozdzielczej
Teraz 4 śruby pod schowkiem pasażera od poduszki powietrznej odłączamy również kabelek przyłączony do poduszki, i mamy uwolnioną całą deskę rozdzielczą, zastajemy taki oto widok.
Bierzemy się teraz za podłączenie białego przewodu z wiązki tempomatu do białej kostki widocznej na zdjęciu, jeśli mamy kostki po prawej i lewej to podłączamy się do białej kostki z lewej strony T11A/Pin 10 (u samej góry środkowe wolne miejsc, trzeba wysunąć taką fioletową wsuwkę w kostce, aby móc włożyć kabelek a aby wyciągnąć cała kostkę z instalacji trzeba przesunąć blaszkę znajdująca się pod kostkami inaczej nie będziemy jej mogli wyciągnąć z instalacji), jeśli kostko połączeniowe są tylko z prawej strony to podłączamy się do kostki T11b/pin 6 (u mnie czerwona na zdjęciu), układamy również już kabelek z Wtyczką do tempomatu w okolice kierownicy trzeba ten kabelek tam ładnie ułożyć i najlepiej opaskami samozaciskowymi przymocować u mnie takowe były w komplecie.
Teraz montujemy wszystko z powrotem oprócz konsoli z lewej strony tej z przełącznikami świateł, nie zapominamy, że pozostałą część wiązki tempomatu trzeba wyprowadzić sobie w okolice pedału hamulca i jeszcze jedno jakbyście mieli problem z włożeniem panelu klimatyzacji to polecam z prawej strony odkręcić plastikowa rurkę nawiewu na nogi jest w niej jedna śrubka a potem wyciągamy ten plastikowy nawiew jest na zatrzaskach wiec ciągniemy mocno w bok nie urwą się na pewno, i z tyłu widać podłączoną stalowa Linke ona idzie aż do panelu klimatyzacji jest krótka wiec, dlatego może być problem z prawidłowym ułożeniem panelu klimatyzacji, wystarczy ja Z tyłu odłączyć a później po zamontowaniu panelu klimatyzacji włożyć z powrotem.
Wyjmujemy wtyczkę, która jest na pedale hamulca otwieramy ją jest zatrzask z jednej strony i wyciągamy z niej niebiesko/czerwony kabelek PIN2 I wkładamy go do 1 biegunowej kostki C
Do zwolnionej pozycji wkładamy niebiesko/czerwony przewód instalacji elektrycznej tempomatu, aby wyciągnąć kabelek z kostki polecam dużą igłę powinno pomóc zajęło mi to około 5 minut, aby wyciągnąć ten kabelek bez uszkodzenia lub obcięcia kabelka.
Brązową 6 biegunową listwę zaciskową, czyli kostkę(T6y) wkładamy do listwy zaciskowej XS3 w naszej jednostce sterującej pojazdu a kostkę (T10g) do odpowiedniej listwy zaciskowej na przełączniku tempomatu, składamy wszystko w całość.
Teraz pozostaje nam aktywacja, tempomatu za pomocą V.A.G.
Uruchamiamy V.A.G
Przekręcamy stacyjkę
Wybieramy sterownik Elektronika Silnika
Następnie logowanie
Wpisujemy kod 11463
Klikamy OK.
Wyłączamy zapłon i sprawdzamy działanie tempomatu.
Ps.
Inny sposób podłączenia kabelka do zacisku T11a/pin 10 lub T11b/Pin 6 pochodzi od kolegi XTeK z naszego forum a mianowicie demontujemy pas przedni pod wycieraczkami są tam 3 plastikowe zaczepy trzeba się w nie zaopatrzyć przed rozebraniem, bo są jednorazowego użytku, następnie demontujemy ramiona wycieraczek zdejmujemy wszystko i demontujemy cały mechanizm wycieraczek wyciągamy na zewnątrz i mamy 2 pokrywy od złączek w kabinie ściągamy tą, która potrzebujemy a wygląda to mniej więcej tak.
Zielone zaślepki można delikatnie wyciągnąć igłą wpuścić przez nie twardy drut wyciągnąć w środku przepuścić przez nie kabel no i połączyć ze sobą biały kabelek z białym w środku, wybór sposobu zależy od Was i chęci do pracy mnie demontaż i montaż deski rozdzielczej zajął 1 godz. i 40 minut używałem śrubokręta elektrycznego, ale jak na 1 raz powinno wam to zająć max do 3 godzin.
Materiały tutaj zgromadzone są wynikiem mojej pracy oraz informacji zdobytych z forum i Internecie część zdjęć pochodzi od kolegi XTeK który dokumentował swoją wymianę oraz pomógł i zmobilizował mnie do wymiany I montażu tempomatu.
PROJEKT I WYKONANIE ARCZI. POZDRAWIAM
RSNB@POCZTA.ONET.PL
[shadow=blue]Dodatek instrukcja obsługi Tempomatu[/shadow]
Tempomat (regulacja prędkości jazdy)
Tempomat umożliwia utrzymywanie stałej prędkości jazdy (powyżej 30 km/h) bez naciskania na pedał gazu.
UWAGA!
Nie używać tempomatu w warunkach silnego ruchu ani na śliskiej nawierzchni (lód, śnieg, deszcz, żwir itp.). Nigdy nie zmieniać biegów bez użycia sprzęgła. Gdy
Tempomat jest włączony, silnik mógłby osiągnąć bardzo dużą prędkość obrotową i uszkodzić się.
Wskazówka
W samochodach z automatyczną skrzynia biegów
Tempomat działa tylko w położeniach dźwigni sterującej D, 3 i 2. W położeniach P, N, R i 1
Tempomat nie działa.
Tempomat obsługuje się suwakiem (nazwijmy go A) oraz przyciskiem SET z boku (nazwijmy go B), umieszczonymi w dźwigni przełącznika wielofunkcyjnego.
Włączenie tempomatu
Suwak A przesunąć do pozycji ON(włączony)
Zapamiętywanie prędkości
Włączyć
Tempomat, osiągnąć żądaną prędkość jazdy i nacisnąć krótko przycisk B (SET). Samochód będzie samoczynnie utrzymywał nastawioną prędkość, bez konieczności naciskania pedału gazu. Prędkość jazdy można nadal zwiększyć, naciskając pedał gazu. Po zwolnieniu pedału prędkość spadnie do zapamiętanej uprzednio wartości. Jeżeli jednak zapamiętana prędkość jazdy zostanie w ten sposób przekroczona na dłużej niż 5 minut i o więcej niż 10 km/h, trzeba będzie ją ponownie zapamiętać.(Nastawić) Prędkość jazdy można zmniejszać w zwykły sposób. Naciśniecie pedału hamulca lub sprzęgła przerywa działanie tempomatu.
UWAGA!!!
Zapamiętaną prędkość jazdy wolno wywołać tylko wtedy, gdy nie będzie ona zbyt duża w panujących warunkach drogowych.
Zmienianie zapamiętanej wartości.
Zwalnianie
Zapamiętaną prędkość jazdy można zmniejszać przez naciskanie przycisku B. Krótkie naciskanie przycisku zmniejsza stopniowo prędkość jazdy. Trzymanie naciśnietego przycisku powoduje natomiast płynne zwalnianie samochodu. Po osiągnięciu żądanej prędkości jazdy należy zwolnic przycisk, a zostanie ona zapamiętana. Jeżeli przycisk zostanie zwolniony przy prędkości jazdy poniżej 30 km/h, prędkość nie zostanie zapamiętana, a pamięć prędkości zostanie wyzerowana. Nową prędkość można będzie zapamiętać przyciskiem B dopiero po ponownym przyspieszeniu powyżej 30 km/h.
Przyspieszanie
Zapamiętaną prędkość jazdy można zwiększyć bez naciskania na pedał gazu. Wystarczy przesunąć suwak A do pozycji RES( wywołanie).
Krótkie naciskanie suwaka zwiększa stopniowo prędkość jazdy. Naciśniecie i przytrzymanie suwaka w tej pozycji spowoduje natomiast płynne przyspieszenie samochodu. PO osiągnięciu żądanej prędkości jazdy należy zwolnic suwak, a zostanie ona zapamiętana.
Tymczasowe wyłączenie tempomatu
Układ się tymczasowo wyłącza po naciśnięciu pedału hamulca, sprzęgła lub gazu.
Tempomat zostanie także wyłączony przez przesuniecie wyłącznika A w prawo, w położenie pośrednie przed położeniem OFF (Wył.). Włącznik powraca sam w położenie ON (Wł.) . Zapamiętana prędkość jazdy pozostaje zachowana w pamięci stałej. Wywołanie zapamiętanej prędkości następuje po puszczeniu pedału hamulca, pedału sprzęgła lub gazu i krótkim przesunięciu włącznika A do oporu w lewo, w położenie RES(zapamiętywanie)
Całkowite wyłączenie tempomatu
Tempomat zostanie całkowicie wyłączony przez przesunięcie włącznika A do oporu w prawo, w położenie OFF (Wył.)
Tekst pochodzi z oryginalnej instrukcji SKODA AUTO i jest jej własnością nie ponoszę odpowiedzialności za złe użytkowanie tempomatu nie zgodnie z instrukcją itp., jak i również za źle przeprowadzony montaż, zgodnie z instrukcją manetki tempomatu nie wolno sprzedawać użytkownikom końcowym, a montaż należy przeprowadzić w autoryzowanej stacji obsługi.