Nowa Škoda Superb: pierwsza jazda drugą generacją!
Škoda Auto po raz pierwszy zorganizowała dla niewielkiej grupy dziennikarzy jazdy prototypem, który w wersji seryjnej zaprezentowany zostanie dopiero za kilka miesięcy.
Nowy Superb mogliśmy poznać i praktycznie sprawdzić podczas programy testowego prototypu, który odbywa się w kalifornijskim Death Valley.
Nasza wizyta odbywała się w wyjątkowych warunkach. Nie mogliśmy fotografować wnętrza, a samochody, którymi jeździliśmy miały dokładnie zamaskowaną przednią i tylną część nadwozia.
Już po paru minutach jazdy nowym Superbem odczuliśmy jego znakomity komfort, którego nie można porównywać nawet z najnowszym wcieleniem Octavii. Przyznać trzeba, ze ten komfort idzie w parze z własnościami jezdnymi.
Pod maską testowanego przez nas egzemplarza mieliśmy do dyspozycji czterocylindrowy silnik benzynowy 1,8 TFSI o mocy 110 kW z sześciostopniową przekładnią.
Wygospodarowano więcej miejsca nad głowami pasażerów jadących na tylnych siedzeniach, co stanowi poważny plus dla tej reprezentacyjnej limuzyny. Nowy Superb tradycyjnie posiada w sobie komponenty niemieckiego koncernu, ale w odróżnieniu od "passata pierwszej generacji" (jak go określano) będzie miał tym razem swoją tożsamość.
Dokładnych wymiarów nowego modelu producent jeszcze nie ujawnił, ale z naszego spotkania z tym autem wynika, ze jest szerszy i niższy, co wyraźnie wpłynęło na jego bardziej dynamiczny wygląd.
Nie mieliśmy dostępu do bagażnika, ale z naszych informacji wynika, ze rewolucyjny system podwójnego otwierania bagażnika a´ la liftback i sedan producent zamierza dopiero ujawnić podczas oficjalnej premiery.
Nowy Superb ma poprzecznie ułożony silnik, a hardwarem staną sie komponenty zmodyfikowanej platformy koncernu Volkswagen PQ35, na której powstała m.in. Octavia. Potwierdzona została konstrukcja nadwozia sedan/Liftback, która chroniona jest patentem. Należy zatem spodziewać się, że 500 l bagażnik będzie znacznie lepiej dostępny niż to miało miejsce w obecnej wersji tego modelu.
Paleta jednostek napędowych, to znane już atuty koncernu. Silniki 1,4 TSI i 1,8 TSI jako pierwszy otrzymał Passat, ale także znajdą sie pod maską Superba. nie zabraknie 2,0 TFSI znanego z Octavii RS. Dojedzie również sześciocylindrowy 3,6 FSI, który montuje się do Touarega i Passata R36. W Superbie będzie on napędzał wszystkie cztery koła korzystając z pośrednictwa systemu Haldex.
Jednostki wysokoprężne poza podstawową 1,9 TDI PD, zaoferują już nowa generację z bezpośrednim wtryskiem Common-Rail.
Oficjalna premiera światowa nowej Škody Superb zaplanowana została na początek marca podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie. Wcześniej należy spodziewać się jeszcze oficjalnych zdjęć, które producent zwyczajowo udostępnia tydzień przed oficjalnym odsłonięciem nowego modelu. wiadomo także, że w późniejszym okresie pojawi się Superb Combi, co stanowi już zupełną nowość w palecie producenta z Mlada Boleslaw.
Vítězslav Kodym, Death Halley, Kalifornia, USA
[roadlook]