Małe kombi z rekordową pojemnością bagażnika zaprezentowało się dzisiaj we Frankfurcie. Wszystkie zasadnicze informacje już mamy.
Silniki, rozmiary, masa
Oferta silnikowa obejmie trzy jednostki benzynowe 1,2 12V HTP (51 kW/69 KM), 1,4 16V (63 kW/86 KM) i 1,6 16V (77 kW/105 KM) oraz trzy jednostki wysokoprężne 1,4 TDI PD (51 kW/69 KM), 1,4 TDI PD (59 kW/80 KM) i 1,9 TDI PD (77 kW/105 KM). Brakuje najsłabszego silnika z Fabii hatchback 1,2 HTP (44 kW/60 KM). Wszystkie silniki współpracują z 5-biegową manualną skrzynią biegów. Na życzenie wersja 1,6 16V (77 kW/105 KM) może otrzymać 6-biegowy automat Tiptronic. Dla obu mocniejszych jednostek wysokoprężnych - 80-konnego 1,4 TDI PD oraz jednostki 1,9 TDI PD – dostępny jest także filtr cząstek stałych. Osiągi i zużycie paliwa poszczególnych wersji nieznacznie się pogorszyło.
Škoda Fabia Combi – silniki benzynowe
Silnik 1,2 12V HTP 1,4 16V 1,6 16V (A)
Pojemność skokowa [cm3] 1198 1390 1598
Cylindry/zawory 3/4 4/4 4/4
Moc [kW (KM)/obr/min] 51 (69 KM)/5400 63 (86)/5000 77 (105/5600
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 112/3000 132/3800 153/3800
Prędkość maksymalna [km/h] 164 175 192 (186)
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 15,1 12,7 10,4 (11,8)
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km] 5,9 6,5 6,9 (7,5)
Nowa Škoda Fabia Combi w porównaniu do poprzedniczki jest o 7 mm dłuższa, o 4 mm węższa i o 46 mm wyższa. Długość wynosi 4239 mm, szerokość 1642 mm, a wysokość 1498. Poszczególne wersje silnikowe Fabii Combi są o ok. 20 kg cięższe od swojego „krótkiego” odpowiednika.
Škoda Fabia Combi – silniki wysokoprężne
Silnik 1,4 TDI PD (51kW) 1,4 TDI PD (59kW) 1,9 TDI PD
Pojemność skokowa [cm3] 1422 1422 1896
Cylindrów/zaworów 3/2 3/2 4/2
Moc [kW (KM)/obr./min] 51 (69)/4000 59 (80)/4000 77 (105)/4000
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 155/1600-2800 195/2200 240/1800
Prędkość maksymalna [km/h] 164 173 191
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 15,4 13,7 11
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km] 4,8 4,6 4,9
Podstawowa przestrzeń bagażowa zwiększyła się o 54 litrów do 480 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik powiększa się do 1460 litrów, co oznacza o 235 l więcej od poprzedniej generacji. Przestrzeń bagażowa w dodatku jest najdłuższa w swojej kategorii – odległość między klapą bagażnika i oparciami przednich foteli wynosi 959 mm.
Właściwości praktyczne
Oprócz nowej stylistyki, która nawiązuje do hatchbacku, nowy model oferuje także kilka praktycznych i komfortowych elementów. Do jego mocnych stron należy przede wszystkim przestrzeń dla podróżujących z tyłu, większy bagażnik (480/1460 l), wiele schowków i kieszeni oraz materiały użyte do wykończenia wnętrza.
Przestrzeń bagażowa ukryta jest pod półautomatyczną roletą, którą znajdziemy także w większym modelu Octavia Combi. Przez lekki dotyk łokciem dochodzi do automatycznego zwinięcia rolety do schowka, co jest bardzo praktyczne podczas załadowywania bagaży. Oprócz tego firma oferuje kilka akcesoriów, które dalej poprawiają praktyczność bagażnika, m. in. system uchwytów, które pomagają utrzymać ładunek w wybranym miejscu i chronią go przed uszkodzeniem, czy wodoodporne dywaniki podłogowe, które umożliwiają np. przewożenie rowerów górskich bez obaw o ubrudzenie wnętrza. Rękojeść po wewnętrznej stronie klapy bagażnika ułatwia dzięki swojemu ergonomicznemu kształtowi jej zamykanie, chroni nadgarstek i zapobiega przymknięciu ręki. Płaska konstrukcja tylnego zawieszenia z belką skrętną umożliwiła uzyskać niską i równą podłogę przestrzeni bagażowej. Przy układaniu ładunku w bagażniku nie przeszkadzają żadne zbędne krawędzie czy przełamania, a niski próg bagażnika na wysokości 637 mm ułatwia załadunek. Podłoga bagażnika jest kilka centymetrów pod progiem, a po złożeniu tylnej kanapy nie powstaje równa podłoga.
Škoda: pochłaniacz bagaży
Rozpoczęło się od pierwszej Octavii, od tego czasu właściwie wszystkie modele marki mają ponadprzeciętną pojemność bagażnika. Nowe „małe” kombi jest znacznie dłuższe od modelu Roomster, który czerpie jednak ze swojej wysokości. Podstawowa pojemność bagażnika Fabii Combi jest większa niż u Roomstera, jednak tylko w wypadku kiedy tylna kanapa przesunięta jest maksymalnie do tyłu, oferując więcej przestrzeni na nogi podróżnych. Po złożeniu tylnej kanapy w Fabii Combi otrzymujemy co prawda ponadprzeciętną pojemność, ale i tak w tej kategorii króluje Roomster.
Bagażniki samochodów marki Škoda
Model Długość auta [mm] Bagażnik [l]
Fabia 3992 300/1163
Fabia Combi 4239 480/1460
Roomster 4205 450-530/1780
Octavia Combi Tour 4513 548/1512
Octavia Combi 4581 580/1620
Ceny: niewielki wzrost
Škoda opublikowała już pierwsze informacje o cenach nowego kombi. Na czeskim rynku cena podstawowa wzrośnie o 5 tys. koron (ok. 700 zł) w stosunku do poprzedniej generacji. Jednak wyższy poziom wyposażenia nowej Škody Fabii Combi powoduje, że cena realna auta jest w zasadzie niższa.
Podstawowy model z silnikiem 1,2 12V HTP (51 kW/69 KM) będzie kosztował w Czechach 285 900 koron (ok. 38,6 tys. zł), podczas gdy cena Fabii Combi pierwszej generacji w wersji podstawowej z silnikiem 1,2 HTP (40 kW/54 KM) wynosi 280 900 koron (ok. 37,9 tys. zł). Poprawiły się również osiągi nowego auta – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 15,1 s (poprzedni model podstawowy 18,7 s) i prędkość maksymalna 164 km/h (w porównaniu do 153 km/h).
Również poziom wyposażenia jest lepszy, ponieważ w standardzie montowane są dwa airbagi przednie i dwa boczne, podczas gdy w pierwszej generacji airbag pasażera wymagał dopłaty w wysokości 7 500 koron (ok. 1 000 zł), a airbagi boczne były dostępne za 8 900 koron (1 200 zł). Na dokładne porównania przyjdzie jednak czas, kiedy Škoda opublikuje szczegółowe specyfikacje poszczególnych wersji.
Škoda Fabia Combi I kontra Fabia Combi II Fabia Combi I Fabia Combi II Różnica
Długość [mm] 4232 4239 +7
Szerokość [mm] 1646 1642 -4
Wysokość [mm] 1452 1498 +46
Rozstaw osi [mm] 2462 2462 0
Bagażnik [l] 426/1225 480/1460 +54/+235
Pierwsza generacja modelu Škoda Fabia Combi dotychczas sprzedała się w liczbie 630 tys. sztuk. Produkcja auta będzie trwać co najmniej do końca bieżącego roku, tak więc można oczekiwać, że ostateczny wynik jeszcze wzrośnie.
-----------------------------------------------------------------
"Rękojeść po wewnętrznej stronie klapy bagażnika ułatwia dzięki swojemu ergonomicznemu kształtowi jej zamykanie, chroni nadgarstek i zapobiega przymknięciu ręki"
Normalnie za ten wynalazlek skoda powinna chyba dostac nobla
Takim gownem sie szczyca
Reszta to no comment
Dla mnie jedyny plus nowej combi to srebne relingi