Teraz jest 26.04.2024, 13:30



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Forda C-Max zasilany bioetanolem 
Autor Wiadomość
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 22.04.2005, 06:34
Lokalizacja: WD
Posty: 1806
Podziękował: 0
Pomógł: 26

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2005
Województwo: mazowieckie
Post Forda C-Max zasilany bioetanolem
Źródło: Ford Polska

Warszawa, 11 czerwca 2007 roku – Firma Ford Polska Sp. z o.o. jako pierwsza wprowadza do sprzedaży samochody napędzane bioetanolem. Wraz z premierą odnowionego Forda C-MAX na rynku debiutuje także jego wersja Flexifuel.

Ford C-MAX, 5-miejscowy kompaktowy minivan, w swoim nowym wcieleniu na rok 2007 otrzymuje odświeżone, bardziej dynamiczne oblicze, któremu towarzyszy długa lista modyfikacji, udoskonaleń i nowego wyposażenia, zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz nadwozia. Pod nieco zmienioną nazwą, po prostu jako Ford C-MAX, ten kompaktowy rodzinny minivan należy obok Forda S-MAX, do rodziny modeli Forda noszącej nazwę „MAX” – stylowych, uniwersalnych minivanów o wyraźnie sportowych inklinacjach, plasujących się w czołówce swoich segmentów pod względem własności jezdnych.

Dodatkowo, po raz pierwszy w Polsce, Ford oferuje Forda C-MAX napędzanego silnikiem o pojemności 1.8 l (moc 125KM), który może być napędzany paliwem E85. Modele Ford zasilane paliwem z dodatkiem etanolu przystosowane są do spalania benzyny ze znaczną domieszką bioetanolu (do 85%, oznaczone jako E85), ale również do spalania tylko benzyny lub obydwu rodzajów paliwa w dowolnej kombinacji, co czyni je wyjątkowo elastycznymi.

1. STRATEGIA FORDA W EUROPIE

Ford jest europejskim liderem i pionierem w dziedzinie projektowania i budowy samochodów napędzanych biopaliwami. Samochody gamy FFV są ważnym elementem proponowanego przez Forda pakietu nowoczesnych rozwiązań i technologii ekologicznych, mających przede wszystkim zmniejszyć emisję CO2, które Ford oferuje swoim klientom po umiarkowanych cenach. Wspomniana gama rozwiązań i technologii

obejmuje także zdecydowanie unowocześnione konwencjonalne jednostki napędowe (zarówno ekologiczne silniki wysokoprężne, jak i bardzo nowoczesne ekologiczne silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa), pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi (w tym także z silnikami FFV), rozwiązania wykorzystujące napęd hybrydowy (w tym także prowadzone w Europie badania nad mikrohybrydowymi układami napędowymi korzystającymi z silników diesla oraz dowolnie załączanymi hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in), a także – w dłuższej perspektywie czasowej – silniki spalinowe napędzane wodorem oraz ogniwa paliwowe. Niektóre z tych rozwiązań i technologii już dziś są dostępne na rynku (w tym samochody serii FFV zasilane biopaliwem); inne pojawią się w ofercie Forda już niedługo, a jeszcze inne są w stadium intensywnych prac badawczo-rozwojowych.

W połowie maja br. Europejskie Stowarzyszenie Przemysłu Biomasy (European Biomass Industry Association - EUBIA) przyznało firmie Ford nagrodę "EUBIA 2007" jako wyraz uznania za pionierskie osiągnięcia w Europie w dziedzinie tworzenia pojazdów zasilanych bioetanolem (FFV). Nagrodę wręczono na zakończenie 15. konferencji EUBIA na temat biomasy w Berlinie. W trakcie konferencji około 1400 specjalistów z ponad 80 państw omawiało przyszły potencjał i wyzwania stojące przed wykorzystywaniem energii biomasy.

2. MODELE Z SILNIKAMI flexifuel I Technologia

Obecnie Ford oferuje dwa modele w wersjach napędzanych biopaliwem: Ford Focus i Ford C-MAX.
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2007, Ford of Europe potwierdził zamiar rozszerzenia oferty modeli napędzanych biopaliwami przez wprowadzenie na rynek na początku 2008 roku wersji FFV Forda S-MAX, Galaxy oraz nowego Forda Mondeo.
Po zrealizowaniu tego zamiaru Ford będzie dysponował jedną z najszerszych ofert samochodów napędzanych biopaliwami na rynku europejskim.
Silniki FFV mogą pracować na mieszance E85 (zawierającej 85% bioetanolu i 15% benzyny), są też przystosowane do spalania samej benzyny lub dowolnej innej mieszanki tych paliw (zapewniając tym samym użytkownikowi daleko idącą swobodę w wyborze rodzaju paliwa i sposobu użytkowania)
Aby umożliwić pracę normalnego silnika benzynowego na mieszance E85 w konstrukcji silników dokonano trzech zasadniczych modyfikacji:
Wykonanie specjalnie utwardzonych gniazd zaworów (bioetanol ma silne właściwości korodujące).
Zastosowanie płynnej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, dzięki której charakterystyka pracy silnika jest automatycznie dostosowywana do rodzaju mieszanki bioetanolu i benzyny znajdującej się w danej chwili w zbiorniku.
Zastosowanie wstępnego podgrzewania kadłuba silnika przy temperaturach niższych niż –15° C (ponieważ bioetanol ma inną niż benzyna charakterystykę podczas rozruchu zimnego silnika).

3. dostępność samochodów ford napędzanych ffv na rynku europejskim i dane dotyczące sprzedaży (FORD FOCUS I FORD C-MAX flexifuel)


Ford Focus i Ford C-MAX w wersji Flexifuel są obecnie oferowane w 11 krajach Europy. Są to: Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja i Wielka Brytania.
Niedługo oferta zostanie rozszerzona na inne rynki i obejmie np. Polskę i Włochy.
Dogodna cena: wersje FFV poszczególnych modeli na konkretnych rynkach są oferowane w tych samych przedziałach cenowych (lub tylko nieco wyższych) co wersje z silnikami benzynowymi.
Szwecja jest pierwszym krajem, w którym w 2001 roku Ford zaczął oferować wersje FFV swoich modeli napędzane biopaliwami. Dziś ponad 80% wszystkich egzemplarzy Forda Focus i Forda C-MAX na tamtejszym rynku to wersje FFV. Ponad 50% wszystkich samochodów sprzedawanych dziś w Szwecji przez Forda to samochody mogące spalać biopaliwa (dane z 2006 roku).
Od chwili wprowadzenia na szwedzki rynek wersji napędzanych biopaliwami w 2001 roku Ford sprzedał w całej Europie ponad 30.000 pojazdów z silnikami FFV (w tym około 26 tys. pojazdów sprzedanych w samej Szwecji).
Na przestrzeni minionych 10 lat Ford sprzedał na całym świecie ponad 2 mln samochodów napędzanych biopaliwami (FFV). Patrz także punkt 10, „Zaangażowanie Forda w biopaliwa na świecie".

4. PROJEKTY PILOTAŻOWE W EUROPIE

Projekty pilotażowe (BEST; PROCURA) wykorzystujące pojazdy Ford FFV i realizowane z udziałem innych partnerów są realizowane obecnie w skali europejskiej i mają na celu zbadanie możliwości produkcji na dużą skalę biopaliwa E85 oraz samochodów napędzanych tym paliwem.
Projekt BEST (Bioetanol for Sustainable Transport czyli „bioetanol w ekologicznym transporcie”) jest inicjatywą zmierzającą do coraz szerszego wykorzystania bioetanolu. Obecnie projekt jest realizowany w Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Projekt PROCURA z kolei ma na celu zwiększenie popularności bioetanolu, paliwa bio-diesel oraz gazu ziemnego. Obecnie realizowane są programy prób na terenie Hiszpanii, Holandii, Portugalii, Polsce i Włoch.

5. ROLA RZĄDÓW I KONIECZNOŚĆ ZORGANIZOWANYCH DZIAŁAŃ CAŁYCH SPOŁECZEŃSTW

Niestety, ani społeczeństwa, ani sektor transportu nie dysponuje jednym środkiem zaradczym, który pomógłby przeciwdziałać niekorzystnym zmianom klimatycznym. Można im przeciwdziałać jedynie w sposób zorganizowany i kompleksowy, poprzez cały szereg zorganizowanych działań, w które zaangażowane są wszystkie grupy i środowiska społeczne. W przypadku sektora motoryzacyjnego działania takie muszą być podejmowane zgodnie przez producentów pojazdów, przemysł produkcji paliw, a także rządy państw oraz użytkowników samochodów.
W sektorze motoryzacyjnym zastosowanie biopaliw, takich jak oparta na bioetanolu mieszanka E85, oraz szerokie wprowadzenie samochodów przystosowanych do ich spalania może przyczynić się do znaczącego ograniczenia ilości CO2 emitowanego przez pojazdy.
Pomoc rządowa, w tym przede wszystkim odpowiednie ulgi podatkowe, ma podstawowe znaczenie dla tworzenia warunków dla zwiększenia sprzedaży pojazdów zasilanym biopaliwami oraz do przyspieszenia rozwoju infrastruktury dla zmotoryzowanych chcących korzystać z biopaliw. Ulgi podatkowe mogą przyczynić się do utrzymania kosztów użytkowania samochodów napędzanych biopaliwami na konkurencyjnym poziomie w porównaniu z pojazdami z tradycyjnymi silnikami. Pamiętajmy, że ze względu na niższą wartość energetyczną bioetanolu (około 30% niższą w porównaniu z benzyną), zużycie paliwa samochodu FFV spalającego mieszankę E85 jest o około 30% wyższe.

6. PRZYKŁAD SZWECJI

Ogromna popularność, jaką w Szwecji zdobyło paliwo bioetanolowe E85 oraz sukces rynkowy modeli FFV Forda napędzanych tym paliwem, jest wspaniałym przykładem tego, jak wiele można osiągnąć dzięki partnerstwie i współpracy wielu firm reprezentujących różne sektory gospodarki, w tym także producentów pojazdów i firmy zajmujące się dystrybucją paliw. W tym przypadku Ford odegrał wiodącą rolę, również jako podmiot dążący do wdrożenia pionierskich rozwiązań, we współpracy z rządem szwedzkim i organizacjami pozarządowymi.
Różnego rodzaju ulgi i udogodnienia dla właścicieli ekologicznych pojazdów w Szwecji obejmują między innymi: ulgę w podatku dla samochodów firmowych, zwolnienie z opłat parkingowych w niektórych miastach, niższe stawki za ubezpieczenie pojazdów, zwolnienie z opłat za wjazd do centrum Sztokholmu oraz niższe roczne opłaty rejestracyjne. Oprócz tego, paliwo na bazie bioetanolu jest zwolnione z podatku od paliw ropopochodnych.
Rząd Szwecji wydał także rozporządzenie, zgodnie z którym 75% pojazdów kupowanych przez administrację rządową i organy państwowe (z wyjątkiem samochodów dla policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego) musi być przystosowanych do zasilania paliwami alternatywnymi. Oprócz tego, wszystkie stacje paliw notujące roczną sprzedaż na poziomie przewyższającym 1000m3 jest zobowiązanych do uruchomienia do 31 grudnia 2009 roku dystrybutorów z paliwem alternatywnym. Również wszystkie nowo otwierane stacje paliw muszą mieć w ofercie ekologiczne paliwa alternatywne.

7. PRZYKŁAD FRANCJI

Kolejnym przykładem wskazującym na konieczność podjęcia przemyślanych, kompleksowych działań, i zarazem dowodzącym ogromnego potencjału jaki one niosą, jest tzw. „karta na rzecz biopaliw” podpisana przez wiele podmiotów z różnych sektorów, wśród których znalazła się także firma Ford.
Francuskie porozumienie „karta na rzecz biopaliw” przewiduje daleko idące ulgi zarówno związane z zakupem paliwa, jak i użytkowaniem pojazdów napędzanych biopaliwami. Przewiduje także zainstalowanie do końca 2007 roku ponad 600 dystrybutorów z paliwem E85 (85% etanolu i 15% benzyny) i 1500 kolejnych dystrybutorów do końca 2008 roku. Jednocześnie rząd francuski zobowiązał się do tego, że 15% kupowanych w 2007 roku samochodów dla administracji rządowej będzie napędzanych biopaliwami. W 2008 roku odsetek ten ma wzrosnąć do 30%.

8. ROSNĄCA LICZBA STACJI Z BIOPALIWAMI W CAŁEJ EUROPIE

Ze względu na rosnącą popularność samochodów napędzanych biopaliwami coraz więcej stacji w całej Europie zaczyna oferować paliwo E85. W Szwecji od 2001 roku liczba stacji oferujących biopaliwa wzrosła od zera do ponad 600. Przewiduje się, że do 2009 roku niemal 60% z 4000 stacji paliw w Szwecji będzie sprzedawać biopaliwo E85 obok tradycyjnych paliw.
Poza Szwecją w Europie jest co najmniej 138 stacji, gdzie można zatankować biopaliwo E85. (Niemcy mają 86 takich stacji , Francja – 15, Wielka Brytania – 13, Irlandia – 13, Szwajcaria – 5, Holandia – 3 oraz Norwegia, Węgry i Hiszpania po 1 – wszystkie dane ze stycznia 2007 r.)
Przykładowe ceny biopaliwa E85 (styczeń 2007 r.): Niemcy: 0,89–0,99 € (dla porównania benzyna RON 95 kosztowała 1,22-1,26 €); Francja: 0,78-0,80 € (benzyna RON 95 kosztowała 1,13-1,20 €) – patrz także ostatni podpunkt w punkcie 5 (zużycie paliwa E85 w pojazdach FFV), oraz punkty 6 i 7

9. korzyści dla środowiska

Najważniejszą korzyścią dla środowiska jest możliwość znaczącego ograniczenia emisji CO2 (mierzonej w cyklu od wydobycia paliwa do spalenia podczas eksploatacji pojazdu). Przypomnijmy, że dwutlenek węgla jest najpowszechniej spotykanym gazem tzw. „cieplarnianym”, który jest odpowiedzialny za globalne ocieplenie.
Bioetanol jest paliwem odnawialnym, wytwarzanym z materiału roślinnego (np. buraków cukrowych) lub z biomasy (np. szczątek i odpadów drewna). Z kolei CO2 emitowany przez pojazdy samochodowe jest wychwytywany z atmosfery przez rośliny w czasie wzrostu, w wyniku procesu fotosyntezy. Rośliny z kolei są używane do produkcji bioetanolu i dzięki temu obiegu CO2 w naturze w dużym stopniu się zamyka.
Prowadzone badania porównawcze (ostatnie testy zostały przeprowadzone na zlecenie rządu Hiszpanii[1]) wykazały, że zastosowanie bioetanolu w połączeniu z technologią FFV może przynieść zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o 80% (mierzonej w cyklu od wydobycia paliwa do spalenia podczas eksploatacji pojazdu; w porównaniu z benzyną spalaną przez pojazdy korzystające z rozwiązań konwencjonalnych).
Szersze stosowanie bioetanolu może także pomóc w zmniejszeniu zależności krajów Unii Europejskiej od ropy naftowej i przyczynić do stworzenia nowych miejsc pracy w rolnictwie.

10. zaangażowanie forda w biopaliwa na świecie

Poszerzanie oferty ekologicznych samochodów napędzanych silnikami wielopaliwowymi jest ważnym elementem strategii Forda na całym świecie. Na przykład w programie Forda na rok 2006 na rynek północnoamerykański cztery nowe modele są przystosowane głównie do spalania etanolu. W Tajlandii na rynek trafiła specjalna wersja Forda Focus zasilanego zwykłą etyliną lub szczególnym rodzajem mieszanki bioetanolu i benzyny spotykanej na tamtejszym rynku. W Brazylii, samochody napędzane biopaliwami mają chyba najdłuższą tradycję i dziś mają bardzo mocną pozycję na rynku jako popularna alternatywa dla konwencjonalnych silników. Na przestrzeni minionych 10 lat Ford sprzedał na całym świecie ponad 2 mln samochodów napędzanych etanolem (FFV).
W 2006 roku Ford Motor Company zapowiedziała program inwestycji rzędu 1,5 mld euro (ok. 1 mln funtów szterlingów), którego celem jest opracowanie szeregu technologii i rozwiązań ekologicznych dla samochodów marki Ford, Jaguar, Land Rover oraz Volvo. W ciągu kolejnych pięciu lat na rynku pojawi się ponad 100 nowych modeli i wersji o zdecydowanie ograniczonej toksyczności spalin lub znacząco zmniejszonym zużyciu paliwa. Wśród nich znajdzie się między innymi seryjny Ford Focus spalający poniżej 4 l paliwa na 100 km i emitujący mniej niż 100 g CO2 na 1 kilometr (przy pomiarze na końcówce układu wydechowego).

_________________
If everything seems under control – you are just not going fast enough

Koni Sport+Vogtland-40
PerfectService by DobryGrześWawa


13.06.2007, 17:09
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL