Eletroniczna rewolucja w hamulcach
Siemens, niemiecki gigant z branży elektronicznej, przygotowuje rewolucję w układach hamulcowych. Firma chce zastąpić klasyczne hydrauliczne układy hamulcowe systemami, w których pedał hamulca z zaciskami łączyć będzie wyłącznie elektronika, a rolę klocków hamulcowych mają pełnić kliny.
Podstawową zaletą nowego rozwiązania ma być znaczne skrócenie drogi hamowania. W zacisku umieszczona jest duża ilość trójkątnych elementów, który po dociśnięciu do tarczy rozpoczynają proces hamowania. Na skutek klinowania się tych nowatorskich klocków, siła hamowania wzrasta - tym bardziej, im wyższa jest prędkość jazdy. Całość jest znacznie bardziej wydajna niż aktualnie stosowane rozwiązania.
Kliny są dociskane i odsuwane z bardzo dużą częstotliwością - zapobiega to blokowaniu się kół i eliminuje konieczność stosowania dodatkowego ABSu. Każdy z hamulców działa niezależnie od pozostałych - to oznacza, że możliwe będzie również zaprogramowanie systemu kontroli stabilności.
Pomysł zaczerpnięty z rozwiązań stosowanych jeszcze w XVIII wieku w powozach. Został on jednak oczywiście znacznie rozwinięty, a zamiast dźwigni kontrolę sprawuje elektronika. Układ jest znacznie lżejszy od aktualnie stosowanych, hydraulicznych systemów. Jak zapewnia producent, w czasie testów osiągane są rewelacyjne wyniki - nawet dwukrotnie większa skuteczność!
Magazyn Autoweek ujawnia, że nowe systemy hamulcowe mogą być montowane już w 2008 roku. Pierwszymi klientami mają być Audi, BMW, Mercedes i Porsche/p>