Teraz jest 28.03.2024, 14:19



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Polska: Komisja Europejska powstrzymuje rozwój FSO 
Autor Wiadomość
Honorowy Klubowicz
Honorowy Klubowicz

Dołączył(a): 22.04.2005, 06:34
Lokalizacja: WD
Posty: 1806
Podziękował: 0
Pomógł: 26

Silnik: BZG-1.2 12V 70KM
Rok prod.: 2005
Województwo: mazowieckie
Post Polska: Komisja Europejska powstrzymuje rozwój FSO
Jak się dowiedziała Gazeta Wyborcza, urzędnicy Komisji Europejskiej niepokoją się o to, czy pomoc publiczna dla inwestycji GM nie zaburzy konkurencji na coraz ważniejszych rynkach wschodnich.
Wiadomo, że rozmowy w sprawie uruchomienia produkcji nowych samochodów na Żeraniu są bardzo zaawansowane. Chociaż prezes FSO - Janusz Woźniak - nie chce oficjalnie ujawnić, o jaką markę samochodu chodzi, od dłuższego czasu mówi się o aucie na licencji Chevroleta należącego do koncernu General Motors. Firma ta zobowiązała się do produkcji nowych modeli aut na Żeraniu w zeszłym roku, przejmując od rządu kontrolę nad FSO. W zamian państwo obiecało pomoc publiczną na wsparcie inwestycji. Chodzi o gwarancje spłaty 60-proc. kredytu w wysokości ok. 100 mln dol. na uruchomienie nowej produkcji oraz o umorzenie lub rozłożenie na raty blisko 13 mln dol. podatków.

Jak podaje Gazeta Wyborcza, na pomoc publiczną dla FSO musi się zgodzić Komisja Europejska, ale np. rząd Wielkiej Brytanii po upadku MG Rover, przyznał jej 220 mln euro pomocy bez wcześniejszych konsultacji z Brukselą. Jej urzędnicy zajmują się tym od wielu miesięcy, ale w połowie roku nieoczekiwanie zaczęli piętrzyć trudności. Najpierw sugerowali, że zgoda na pomoc stoi pod znakiem zapytania, bo nie dostali umów licencyjnych na produkcję nowych aut w FSO. Pod koniec czerwca wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz zawiózł do Brukseli wiarygodne dokumenty gwarantujące żerańskiej fabryce produkcję co najmniej do 2011 r. Wtedy urzędnicy Komisji zażądali informacji o planach FSO po 2011 r. Do Brukseli wysłano więc nowe kwity, a ostatnio wznowiono rozmowy. Inwestor zobowiązał się, że do 2008 r. FSO nie będzie produkować więcej niż 150 tys. samochodów rocznie. Urzędnicy Komisji chcą, by ten termin przesunąć do 2011 r., na cały okres licencji noweog modelu.

Od dawna wiadomo, że na zachodnich rynkach motoryzacyjnych panuje stagnacja i koncerny jak pszczoły do miodu ciągną na Wschód, który wzbogacił się na petrodolarach. Umowy o budowie fabryk samochodów w Rosji w ciągu ostatniego roku podpisały już m.in. Ford, GM, Toyota, Nissan i Volkswagen. Renault zapowiada zwiększenie w Moskwie montażu aut marki Dacia z zestawów sprowadzanych z Rumunii. Jak grzyby po deszczu wyrastają też montownie na Ukrainie. Największą z nich w połowie roku uruchomił Volkswagen, by produkować na wielką skalę Skody. Moskwa i Kijów kuszą inwestorów wielkimi ulgami celnymi i podatkowymi.

Lanos jest najpopularniejszym modelem na rynku ukraińskim, gdzie do lipca sprzedaż marek zagranicznych wzrosła o 68%. Większość zachodnich inwestycji na Wschodzie ma się rozkręcić do końca dekady. Przyjmując limity produkcyjne, FSO do tego czasu oddałaby walkowerem walkę o rynek z dużo bardziej zasobnymi koncernami z Zachodu.

[GW]

_________________
If everything seems under control – you are just not going fast enough

Koni Sport+Vogtland-40
PerfectService by DobryGrześWawa


13.09.2006, 17:01
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL