FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

Policja wyszła z krzaków
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=24&t=2348
Strona 1 z 1

Autor:  wolf [ 31.08.2006, 13:33 ]
Tytuł:  Policja wyszła z krzaków

Przyczyną blisko 40 proc. wypadków, w których giną ludzie jest nadmierna prędkość. Ten stan rzeczy zmienią nowe metody pracy policji ruchu drogowego, której dzialania skoncentrują się na aktywnych i dynamicznych kontrolach z wykorzystaniem wideorejestratorów oraz kontrolach prędkości w miejscach widocznych i najbardziej zagrożonych wypadkami.

Rocznie na polskich drogach ginie około 5,5 tysiąca osób, a ponad 60 tysięcy zostaje rannych. Przyczyną blisko 40 proc. wypadków, w których giną ludzie jest nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków jazdy. Do 1/3 wszystkich wypadków dochodzi z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierujących.

W każdych 100 wypadkach ginie w Polsce 9 osób. W krajach Europy Zachodniej około 2-3. Eksperci tłumacząc tę różnicę wskazują na stan dróg. W Europie Zachodniej dzięki rozwiniętej sieci autostrad, dominacji w wielu miastach jezdni z ruchem jednokierunkowym oraz bezkolizyjnym skrzyżowaniom (ronda, wiadukty, „ślimaki”) podstawowym typem wypadku jest tzw. najechanie na pojazd znajdujący się przed kierującym. Natomiast w Polsce dominują wypadki niebezpieczne dla życia i zdrowia kierowcy i pasażerów - zderzenia czołowe oraz uderzenia w bok pojazdu.

Czekając na inwestycje drogowe należy wyeliminować podstawowe przyczyny wypadków: nietrzeźwych kierowców oraz tych, którzy przekraczając dozwoloną prędkość, stwarzają niebezpieczne sytuacje na drodze. Skutecznym, sprawdzonym w wielu krajach, sposobem wymuszania bezpiecznej prędkości są stacjonarne fotoradary, które można umieszczać w najbardziej niebezpiecznych miejscach oraz nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami.

Polska policja dysponuje 60 fotoradami i 300 słupami, gdzie mogą one zostać umieszczone. Właśnie został sfinalizowany zakup na kolejne 50 fotoradarów oraz kolejne 250 słupów, gdzie będą lokowane – już są przekazywane jednostkom Policji, następne 17 fotoradarów (+ 100 słupów) trafi jeszcze w tym roku do komend i komisariatów. Tym samym każdego dnia pomiar prędkości będzie realizowany przez 120 policyjnych fotoradarów, które mogą zostać rozmieszczane w ponad 600 różnych, najbardziej niebezpiecznych miejscach. Oprócz fotoradarów należących do Policji w ponad 200 punktach mogą być usytuowane fotoradary straży miejskich z różnych miast.

Na podstawie analizy dokonanej na terenie całego kraju w roku 2005, widać zdecydowany spadek wypadków, w miejscach w których zainstalowane były maszty fotoradarów niezależnie od częstotliwości umieszczania w nich urządzeń.

W roku 2005 wydarzyło się w pobliżu tych miejsc (analizowano 1 kilometrowy odcinek) 455 wypadków, w których zginęło 61 osób, a rannych zostało 566. Porównując te dane do roku 2004 w którym rozpoczęło się skuteczne oddziaływanie fotoradarów (instalowanych pod koniec roku 2003 lub w ciągu roku 2004) na kierujących, należy jednoznacznie wskazać na sukces jakim jest uzyskanie spadku liczby wypadków o 355, rannych o 486 osób, ale to co najważniejsze zdecydowanej redukcji osób zabitych o 43 osoby, czyli o 41,3 % spośród wszystkich osób, które zginęły w roku 2004 w tych właśnie miejscach, przed zainstalowaniem fotoradarów.

Najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na kierowców łamiących prawo będą jednak radiowozy nieoznakowane z wideorejestratorami (110 pojazdów w całym kraju). Każdego dnia, wszystkie tego typu radiowozy ruszą do patrolowania 200 kilometrowego odcinka. W każdym województwie codziennie w ten sposób będzie monitorowanych kilka (3-4) najniebezpieczniejsze trasy ( łącznie w kraju każdego dnia ponad 20 tysięcy km !). Trasy te będą zmieniane. Tym samym oprócz zarejestrowania przekroczenia prędkości policjanci z drogówki mogą udokumentować inne wykroczenia (np. nieprawidłowe wyprzedzanie, przekroczenie linii ciągłej itp.).

Niezależnie od instalowania fotoradarów, intensywnego używania radiowozów z wideorejestratorami (pieniądze na paliwo wyłoży KGP), na drogach w wyraźnie widocznych dla kierowców miejscach (ich spis zostanie umieszczony na policyjnych stronach internetowych – miejsca te mogą w zależności od stanu zagrożenia ulegać zmianom, ale zawsze będą podawane na internetowych stronach Policji) staną policjanci z tradycyjnymi , ręcznymi radarami (ok.1400 sztuk). Ich główne zadaniem będzie jednak kontrola trzeźwość uczestników ruchu oraz sprawdzanie stanu technicznego pojazdów. Tym samym ulega likwidacji tzw. policja „krzakowa” – jest to decyzja podyktowana innym, skuteczniejszym sposobem pomiaru prędkości (fotoradary, wideorejestratory), innymi zadaniami prewencyjnymi i represyjnymi dla policjantów z drogówki (kontrola trzeźwości). Jest to także jeden z elementów antykorupcyjnej strategii wewnątrz Policji.

[Komenda Główna Policji]

Dorn: na polskich drogach będzie więcej fotoradarów i wideorejestratorów

Zwiększenie liczby fotoradarów i wideorejestratorów w radiowozach, rozmieszczenie w widocznych miejscach patroli na drogach i kontrole oznakowania dróg zapowiada wicepremier i szef MSWiA Ludwik Dorn.
Podczas czwartkowej konferencji prasowej w Komendzie Głównej Policji Dorn poinformował, że założenia takie zawarte są w programie poprawy bezpieczeństwa na drogach przygotowanym przez policję. Wicepremier podkreślił, że obecnie na polskich drogach w ciągu roku ginie w wypadkach ok. 4 tys. osób i ten stan rzeczy trzeba zmienić.

Dodał, że policja drogowa "zostanie wyprowadzona z krzaków", patrole będą w miejscach widocznych, ale tak dobranych, by działały prewencyjnie. Celem policji jest zmniejszenie liczby wypadków, osób zabitych i rannych, a nie wystawianie jak największej liczby mandatów, bo to jest tylko narzędziem - zaznaczył Dorn.

[gazeta.pl]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/