FABIACLUB.PL
http://fabiaclub.pl/forum-pl/

10% aut kupionych u polskiego dealera trafia za granicę
http://fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?f=24&t=21730
Strona 1 z 1

Autor:  sebasuperb [ 24.01.2015, 12:53 ]
Tytuł:  10% aut kupionych u polskiego dealera trafia za granicę

Od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, w kraju rozwija się reeksport samochodów. Dealerzy rejestrują auta w Polsce, a potem wywożą je za granicę. Korzystny kurs złotego wobec euro i możliwość zwrotu podatku VAT sprawia, że dealerom opłaca się stosowanie takich praktyk. Cierpi na tym jednak obraz rynku.

W ostatnich latach pojawiło się niezwykłe zjawisko, polegające na tym, że część nowych samochodów rejestrowanych jako sprzedaż w Polsce wyjeżdża za granicę, co wprowadza dosyć duże zamieszanie na rynku – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Pawlak, prezes zarządu Toyota Motor Poland.

Ministerstwo Gospodarki szacuje, że około 10 proc. nowych samochodów rejestrowanych w Polsce jest reeksportowanych. W 2013 r. zarejestrowano (i sprzedano) 323 tys. aut, ale jak podaje MG, faktyczna chłonność rynku to 294 tys. samochodów (o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony).

Zdaniem Pawlaka pierwszym skutkiem takich praktyk jest zaburzony obraz popularności konkretnych modeli samochodów, która może nie wynikać ze sprzedaży aut polskim konsumentom, lecz ze zjawiska reeksportu.

– Po drugie, bardzo często są to samochody eksportowane tylko przez niektórych dealerów i wtedy dealerzy innych marek mają dużo wyższe cele sprzedażowe, których nie mogą osiągnąć, przez co nie otrzymują bonusów czy premii. Podobna sytuacja dotyczy sprzedawców – zaznacza prezes zarządu Toyota Motor Poland. – Zamieszanie z tego powodu jest widoczne głównie w ujęciu regionalnym. Nagle w jakimś regionie dealer sprzedaje 300, 400 czy 500 samochodów, co nie ma nic wspólnego z lokalnym popytem na samochody na danym rynku.

Jak podkreśla resort gospodarki, reeksport może być wartością dodaną dla sieci dealerskiej, pozwalającą na zrekompensowanie spadku zakupów na rynku polskim.

Jacek Pawlak przekonuje, że problem powinien być jak najszybciej rozwiązany. W jego ocenie zmiany powinny polegać na tym, że tymczasowo rejestrowane i wywożone za granicę samochody powinny być potem w Polsce wyrejestrowywane, co miałoby swoje odzwierciedlenie w danych.

– Nie sądzę, żeby cokolwiek się zmieniło w 2015 roku. Nie słyszałem o tym, żeby Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców czy jakakolwiek agencja rządowa miała się tym zająć. Mamy jednak nadzieję, że ktoś się tym zajmie i wyeliminuje takie praktyki, ponieważ nie ma to nic wspólnego ze sprzedażą w Polsce. Często cieszymy się, że rynek rośnie, niestety, często to mylne wrażenie, bo rośnie tylko reeksport – podsumowuje Jacek Pawlak.

Na popularność wywozu aut za granicę wpływa polityka cenowa ich producentów, sytuacja gospodarcza w kraju importera, a przede wszystkim aktualny kurs złotego do euro.

motofakty

Autor:  przemobiker [ 26.01.2015, 21:22 ]
Tytuł:  Re: 10% aut kupionych u polskiego dealera trafia za granicę

Dobry ubaw to będzie dopiero za 3-5 lat, gdy auta reeksportowane będą importowane jako wyeksploatowany szrot. Teraz przynajmniej wiadomo, że coś jest z importu i zwykle to nie jest nic dobrego, ale za pewien czas jak handlarzyk ściągnie, zarejestruje ponownie i bum, będzie wciskał, że auto krajowe, w dokumentach kraj pochodzenia polska. Wtedy dopiero będzie zamieszanie... i problem z dobrym zakupem na rynku wtórnym

Autor:  kapi [ 27.01.2015, 09:27 ]
Tytuł:  Re: 10% aut kupionych u polskiego dealera trafia za granicę

Wtedy pozostają do weryfikacji wpisy w karcie wozu, ale zamieszanie i tak będzie.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/