Teraz jest 26.04.2024, 12:43



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Gdzie naprawiać samochód? 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Gdzie naprawiać samochód?
Powszechnie znany zmotoryzowanym skrót – ASO, czyli Autoryzowana Stacja Obsługi – budzi mieszane uczucia, bo najczęściej kojarzy się z wysokimi cenami usług, co jednak nie zawsze jest prawdą.

W zasadzie powinniśmy być pewni, że autoryzowany zakład dysponuje odpowiednim wyposażeniem (w tym specjalistycznymi narzędziami i sprzętem diagnostycznym) oraz wiedzą i wyszkoleniem pracowników, być może niedostępnymi nawet dla dobrych mechaników z warsztatów niezależnych. Nie bez znaczenia jest też dobry dostęp ASO do właściwych części zamiennych, szczególnie tych, które są dedykowane akurat do samochodów tej konkretnej marki. A więc Fordy naprawiamy w ASO Forda, Volkswageny w ASO VW, a Renault w ASO tej firmy. Zresztą producenci aut mają swoje sposoby, by nas do tego jeszcze bardziej przekonać. Czy powinniśmy im uwierzyć?

W okresie gwarancyjnym wiadomo – jeżeli opuścimy odpowiedni przegląd lub wykonamy nieautoryzowaną naprawę, najprawdopodobniej stracimy gwarancję i to czasami na całe auto. Po gwarancji owo dotrzymywanie terminów i procedur płatnych napraw w ASO może umożliwić nam ewentualnie dochodzenie swoich praw, gdyby powstał jakiś większy konflikt z producentem i serwisem. Nie liczmy jednak na cuda – praktycznie i tak za wszystko trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni.

Gdy już możemy posłużyć się tańszym serwisem, niektóre firmy samochodowe stosują kolejny środek perswazji: system płatnych przedłużonych „półgwarancji”. Jest to rodzaj ubezpieczenia na wypadek awarii mechanicznej auta, zawieranego oczywiście za pieniądze i finansowo realizowanego czasami przez firmy zewnętrzne. Przedłużone gwarancje są zwykle niedrogie, ale gdy przyjrzymy się dokładnie warunkom, dotyczą tych części mechanicznych, które statystycznie i tak rzadko się psują. Ważny jest natomiast inny element – są one uzależnione od nieprzerwanego, systematycznego wykonywania przeglądów i, w razie potrzeby, napraw w ASO. Oczywiście nic w tym zdrożnego, przecież ASO utrzyma stan techniczny naszego auta na odpowiednim poziomie. Niektórzy właściciele samochodów wychodzą też z założenia, że systematyczne wpisy ASO w książce serwisowej dadzą im dodatkowy argument przy sprzedaży auta, czyli po prostu podniosą jego wartość. I to akurat może być prawda jeżeli przyjmiemy, że owe wpisy są prawdziwe.

Jakie są natomiast argumenty za unikaniem serwisów ASO po zakończeniu gwarancji? Przede wszystkim finansowe. Nie ulega wątpliwości, że koszty napraw w warsztatach niezależnych są niższe. Ale dlaczego? Wspomnieliśmy już, że warsztaty ASO są (lub powinny być) optymalnie wyposażone, prawidłowo zbudowane oraz że mają dobrze wyszkolonych pracowników. To kosztuje, tym bardziej, że koncerny zarządzające siecią autoryzowanych placówek lubią stawiać im bardzo wysokie wymagania pod każdym względem. Tymczasem warsztat niezależny może, jeżeli chce, zorganizować podobny funkcjonalnie sprzęt taniej.

Zestawienie cen roboczogodziny może wskazywać, że w warsztatach nieautoryzowanych właściwie wcale nie jest taniej (nie licząc ekskluzywnych ASO obsługujących luksusowe samochody). Skąd zatem bierze się opinia, że jest odwrotnie? Sprawa jest dość prosta – dla klienta liczy się całkowity koszt usługi, a na to wpływa także przyjęty czas naprawy (nie zawsze dokładnie zbieżny z rzeczywistym, często uwzględniający normy czasowe producenta samochodu lub tabele firm specjalistycznych) oraz koszt części zamiennych i materiałów. Ale przede wszystkim w ASO możemy się spodziewać, iż użyte zostaną drogie tzw. części oryginalne, a w zakładzie nieautoryzowanym i sieciowym wręcz odwrotnie. W ten sposób z nieznacznie niższej ceny robocizny i wyraźnie niższej ceny części użytych poza ASO tworzy się wrażenie, że „w zakładach niezależnych jest o wiele taniej, a w ASO zdzierają”.

Można zresztą na ten temat dyskutować – przedstawiciel ASO powie, że lepiej wydać więcej i jeździć pewniej oraz dłużej, z kolei właściciel starszawego auta oceni, że lepiej użyć tańszych części, niż jeździć niesprawnym samochodem. Tymczasem nie każdy wie, że w ASO też można negocjować cenę usługi oraz w wielu przypadkach ustalić użycie tańszych (ale nie tych „śmieciowych”) zamienników części.

Niestety, wizyta w warsztacie nie zawsze kończy się zadowalającym efektem. Jak postępować, by nie dać się oszukać nieuczciwym mechanikom?

Około 50% polskich kierowców korzysta statystycznie z usług warsztatów samochodowych. Zazwyczaj są to dwie wizyty rocznie, bardzo nieliczna grupa użytkowników robi to trzy razy w roku. Aż 70% klientów wybiera niezależne warsztaty prywatne. W znacznej mniejszości są zatem ci, którzy serwisują swój pojazd w autoryzowanych stacjach obsługi. Wynika to z faktu, że osoby kupujące auta na rynku wtórnym, będące w naszym kraju w ogromnej większości, omijają autoryzowane placówki szerokim łukiem. Podobnie jest z przeważającą liczbą kierowców, którzy kupili nowy samochód w salonie, ale którym skończyła się już fabryczna gwarancja.

Niechęć do odwiedzin w ASO bierze się głównie z cen, dużo wyższych właśnie w serwisach z autoryzacją. Użytkowników aut nie przekonują przy tym zapewnienia, że jakość usług w fabrycznych warsztatach jest wyższa, bo też nie zawsze jest to prawdą, o czym wszyscy doskonale wiedzą. Prywatne serwisy też nie zawsze są kompetentne i uczciwe. Zarówno w przypadku autoryzowanych jak i prywatnych placówek mamy do czynienia z rozmaitym poziomem usług. Jeśli klient nie ma sprawdzonego miejsca, w którym obsługa i naprawy dokonywane są w sposób fachowy i uczciwy, to tak naprawdę nie wie, co go czeka w serwisie i czy wyjedzie z niego zadowolony. Kierowcę może również spotkać sytuacja, że musi skorzystać z usług warsztatu podczas weekendowego czy urlopowego wyjazdu, a wtedy również będzie miał do czynienia z „nieznajomą” placówką. Co zrobić, by każda wizyta na stanowisku serwisowym była satysfakcjonująca i kosztowała tyle co trzeba?

Podstawowym warunkiem jest możliwość obserwowania tego, co jest robione przy samochodzie. Nie wszystkie serwisy dopuszczają możliwość wejścia na halę warsztatową, ale uczciwe placówki, nie mające nic do ukrycia powinny mieć przynajmniej przeszklenie umożliwiające doglądanie swojej własności. Istnieje wówczas możliwość sprawdzenia, czy mechanicy nie pracują przy innych elementach niż obejmuje zlecenie, jakie wykorzystują części zamienne i jaki jest całkowity zakres prac wykonywanych podczas obsługi czy naprawy.

Obserwacja samochodu to niezwykle ważny element wizyty w serwisie. Nieuczciwi mechanicy mogą wpisywać do zlecenia prace, które wcale nie były wykonywane, a które mocno podnoszą koszt rachunku. W przypadku młodszych aut mogą też demontować jeszcze „świeże” elementy i podmieniać je na stare, mocno wyeksploatowane. Zdarza się, że z serwisowanych samochodów giną spod maskownic głośniki albo elementy wyposażenia. Jeśli mamy auto na oku takie praktyki są bardzo utrudnione.

Druga faza kontroli to analiza rachunku z warsztatowej naprawy. Nie przyjmujmy beztrosko kwitu i nie kierujmy się od razu do kasy. Sprawdźmy najpierw co wpisano na fakturę i czy rzeczywiście ma to uzasadnienie. O wszelkie nieścisłości i „dziwne” wpisy pytajmy i żądajmy wyjaśnień. Naszą uwagę powinny zwrócić przede wszystkim pozycje dotyczące części i robocizny nie związane z usterką w naszym samochodzie. Kwestionujmy też podejrzanie wysokie ceny części lub usług, żądając wglądu do cennika.

Przed decyzją o wyborze warsztatu sprawdzajmy również, co proponują wybrane placówki w kwestii konkretnej naprawy. Wiele serwisów „specjalizuje się” w wymianach całych podzespołów, by koszt naprawy był jak najwyższy. Naciągają w ten sposób klientów i zapewniają sobie większe zyski. Warto poszukać tych, którzy zrobią to w inny sposób, naprawiając tylko faktycznie uszkodzone elementy. Sporo pieniędzy pozostanie wówczas w portfelu.

W razie wątpliwości, zwłaszcza gdy samochód po naprawie nie spisuje się tak jak powinien, można odwiedzić inny warsztat dla sprawdzenia tego, co było zrobione wcześniej. Oko wprawnego mechanika szybko rozpozna fuszerkę.

Dobra opinia jest w cenie
Z przedstawionej analizy można wywnioskować, że najlepszym rozwiązaniem dla chcącego oszczędzić byłoby – przy poważnych naprawach – wyszukać warsztat autoryzowany lub specjalistyczny (z autoryzacją producenta części), ale zlokalizowany z dala od dużych miast. Tam powinno być i względnie tanio i dobrze. Rzeczywiście, jest to jakieś rozwiązanie, jednak w prywatnych rozmowach ze specjalistami spotkaliśmy się z poglądem, że niskie ceny w prowincjonalnych zakładach autoryzowanych miewają uzasadnienie. Mniej doświadczenia oraz mniejsze budżety na szkolenia robią jednak swoje, choć oczywiście nie musi to być regułą.

Gdzie więc oddać do naprawy nasze już dość wiekowe auto? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nawet na jednej ulicy możemy w różnych warsztatach uzyskać różne wyceny naprawy, a przypominamy, że musimy też uwzględnić koszt i jakość części oraz materiałów eksploatacyjnych. W każdym razie warto przed poważną naprawą zrobić wywiad, bo może się okazać, że w ASO wcale nie będzie o wiele drożej. Nasza dobra rada brzmi: szukajmy raczej nie warsztatu najtańszego, ale tego, który ma najlepszą opinię.

Warto walczyć o swoje
Często okazuje się, że zamiast fabrycznych elementów wpisanych na fakturze zastosowano tanie zamienniki, a zamiast fachowych napraw przy użyciu solidnych akcesoriów dokonano jedynie taniej prowizorki, która w krótkim czasie zaowocuje kolejnymi kłopotami. W takich przypadkach możemy wrócić do nieuczciwego serwisu i zażądać ponownej naprawy. W razie odmowy można poprosić o ekspertyzę rzeczoznawcę i wejść na drogę sądową przeciwko nieuczciwej placówce.

Zdaniem eksperta - Mariusz Kanter, rzeczoznawca samochodowy
Aby nie dać się oszukać i uniknąć niepotrzebnych kłopotów, przy wyborze miejsca serwisowania naszego auta warto przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim nie ufajmy bezgranicznie warsztatom. Tak jak wielu oszustów opanowało rynek samochodów używanych, tak i w branży warsztatowej działa mnóstwo kanciarzy i kombinatorów. Dobrą praktyką jest znalezienie warsztatu o nieposzlakowanej opinii np. wśród naszych znajomych lub członków rodziny i wpisanie się na listę jego stałych klientów. Nietrudno znaleźć takie adresy na forach internetowych, bowiem kierowcy chętnie dzielą się swoją wiedzą o uczciwych placówkach z miłą obsługą. Szczególnie godne polecenia są kluby zrzeszające właścieli konkretnych samochodów, bowiem mają one wiedzę na temat warsztatów wyspecjalizowanych w naprawach określonych marek i modeli. Zawsze jednak starajmy się trzymać zasady, że nie opuszczamy naszego auta i mamy je przez cały czas pod kontrolą.

Co ma wpływ na ceny usług?
Na rzeczywistym rynku warsztatów samochodowych ceny napraw (dla uproszczenia posługujemy się tu ceną statystycznej roboczogodziny) kształtują się bardzo różnie, w zależności od pewnych, nie do końca merytorycznych czynników. Podajemy je w kolejności ich wagi i proszę wierzyć, że ta kolejność wcale nie została pomylona:
położenie warsztatu – liczy się tu czy mamy do czynienia z dużym ośrodkiem miejskim (jak np. Warszawa), czy niewielkim ośrodkiem prowincjonalnym.
opinia o warsztacie – zaufanie klientów, a mówiąc wprost długość kolejki czekających na usługę, co często wynika z profesjonalizmu konkretnego warsztatu.
fakt, czy warsztat jest niezależny, czy też ma autoryzację.

Rozrzut konkretnych wartości jest w tej kwestii bardzo duży. A oto przykładowe, przybliżone wartości:
nieautoryzowany, ale kompetentny zakład w niewielkim mieście – ok. 50 zł/h
ASO popularnych marek z dala od dużych ośrodków – 70 do 100 zł/h
ASO popularnych marek w Warszawie – od 140 do 200 zł/h
warsztaty sieci nastawionych na masową obsługę wielu marek samochodów, w gruncie rzeczy żyjące ze sprzedaży części – 100 i więcej zł/h.
dobre (czyli mające wielu klientów) serwisy nieautoryzowane i sieciowe w dużym ośrodku – 150 do 200 zł/h,
serwisy specjalistyczne z autoryzacją koncernów produkujących np. układy wtryskowe czy komponenty elektryczne i elektroniczne – ok. 100 do 200 zł/h i więcej (z przeliczenia kosztu operacji)
ASO luksusowych samochodów w Warszawie – 250 do 500 zł/h.


Ufać czy kontrolować?
Jaka może być skala warsztatowego „kombinatorstwa”? Pokazują to przykłady z codziennego życia. Typowa sytuacja to na przykład gdy samochód przyjeżdżający do serwisu z włączoną kontrolką „check engine” i z dławiącym się co jakiś czas silnikiem. Właściciel prosi o usunięcie usterki i zleca naprawę. Auto znika za bramą serwisu, oczekujący przy kawie kierowca nie ma z nim żadnego kontaktu. Po godzinie samochód zostaje przyprowadzony po naprawie, a rachunek opiewa na 1800 zł. Użytkownik nie wie, co naprawdę było zrobione przez mechaników i co zostało wymienione. Po kilku miesiącach sytuacja się powtarza, ale tym razem właściciel auta odwiedza warsztat polecony przez znajomego. Kontrolka „check engine” znowu sygnalizuje usterkę, ale tym razem interwencja na oczach kierowcy trwa dosłownie kilka minut, a rachunek opiewa na 100 zł. Możliwe, że poprzednim razem usterka była poważniejsza, a koszty robocizny i części wyższe. Problem polega jednak na tym, że właściciel samochodu nie mógł tego sprawdzić i być może został oszukany na 1700 zł.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


20.05.2013, 23:04
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 1 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL