Re: ŠKODA odświeża model Superb!
Skoda Superb po modernizacjiFlagowy model czeskiego producenta przeszedł właśnie face-lifting. Zmiany ucieszą szczególnie osoby zainteresowane liftbackiem, który na tej modernizacji zyskał najwięcej.
Model Superb – reprezentant segmentu D – jest obecny na rynku od 2008 roku. Pięć lat w motoryzacji to dużo, dlatego flagowemu modelowi firmy zaaplikowano zmiany, poprawiające nieco stylizację nadwozia i wnętrza.
Czeskie auto wyższej klasy średniej oparte jest na wydłużonej płycie podłogowej Passata. Suberb celuje głównie w takich konkurentów jak Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Insignia czy należące do tego samego koncernu Seat Exeo i VW Passat. Wymienione auta to śmietanka segmentu D (ograniczając się do marek nieluksusowych). Aby podjąć z nimi skuteczną rywalizację, trzeba prezentować wysoki poziom w wielu dziedzinach. Pod względem techniki, przejętej z Volkswagena, Superbowi właściwie niczego nie brakowało, jednak czas robi swoje i flagowy model postarzał się pod względem designerskim. Być może dlatego Czesi więcej uwagi poświęcili odświeżeniu nadwozia, mniej innym aspektom. Do ważniejszych zmian można zaliczyć też mniejszy apetyt na paliwo wybranych jednostek (redukcja sięga 19%) oraz poprawione wyposażenie seryjne i opcjonalne.
Zarówno w kombi, jak i liftbacku zmianie poddano pas przedni modyfikując atrapę chłodnicy, kształt reflektorów i zderzaka, a także umiejscowienie świateł przeciwmgielnych. Na masce znajduje się nowe – znane z Octavii III – logo. Tylne światła wzorem mniejszej, kompaktowej Octavii świecą diodami LED ułożonymi w literę „C”. Dla odświeżonego Superba przewidziano też nowe wzory obręczy kół.
Na modernizacji najwięcej zyskał tył liftbacka, mimo niewielkich zmian wyraźnie wyładniał. W kabinie obu wersji nadwoziowych znajdziemy nowe wzory tapicerek i kierownice przejęte z najnowszej Octavii, reszta elementów pozostała bez większych zmian.
Największymi zaletami Superba była obszerna, wygodna kabina oraz przepastny bagażnik. I to się nie zmieniło. Do dziś czeskie auto pod tym względem jest wzorem dla innych modeli segmentu D. Wprowadzone niedawno na rynek Mazda 6 czy Peugeot 508 z kretesem przegrywają z czeskim autem pod tym względem. Olbrzymi bagażnik liczy w liftbacku 595 litrów, w kombi 633 litry. Ciekawym rozwiązaniem jest nowatorska klapa bagażnika Twindoor w liftbacku, którą można otworzyć na dwa sposoby: z oknem jak w typowym hatchbacku lub tylko samą pokrywę bagażnika jak w sedanie.
Wnętrze wykonane jest solidnie i wykończone tworzywami dobrej jakości, jest ono również estetyczne.
Klient ma do wyboru cztery silniki benzynowe i trzy turbodiesle. Wysokoprężne jednostki standardowo otrzymały układ start-stop i system odzysku energii. Podstawowym „benzynowcem” jest jednostka 1.4 TSI o mocy 125 KM. Kolejne to 1.8 TSI (160 KM) i 2.0 TSI (200 KM). Topową odmianę napędza wolnossący silnik 3.6 FSI o mocy 260 KM, ta wersja posiada przekładnię DSG oraz napęd 4x4. Wśród turbodiesli ciekawą jednostką jest niewysilony 1.6 TDI o mocy 105 KM, który okazuje się wyjątkowo oszczędny. Odmiana ta z dopiskiem Greenline spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,2 l/100 km ON i emituje 109 g/km CO2. Dla spragnionych lepszej dynamiki są dwa silniki 2.0 TDI o mocy 140 KM i 170 KM.
Kolejnym atutem oferty Skody jest dostępność dwusprzęgłowej, preselekcyjnej przekładni automatycznej DSG. Nowatorska skrzynia zwiększa komfort jazdy i poprawia osiągi auta. To jeden z elementów wyposażenia, który powinno brać się pod uwagę w pierwszej kolejności przy zakupie samochodu. Napęd standardowo przenoszony jest na oś przednią, z wybranymi silnikami auto oferowane jest także z napędem 4x4. Niewiele aut segmentu D może pochwalić się dostępnością dwusprzęgłowej skrzyni i napędem na obie osie.
W wyposażeniu standardowym znajdują się ABS, ESC (odpowiednik ESP) oraz wspomaganie nagłego hamowania. Pasażerów może chronić nawet do 9 poduszek powietrznych. Opcjonalnie auto można doposażyć w adaptacyjne reflektory biksenonowe i funkcję wykrywania zmęczenia kierowcy.
Najtańszy Superb w wersji liftback z silnikiem 1.4 TSI kosztuje 78 850 zł, natomiast z oszczędnym turbodieslem 1.6 TDI 77 450 zł. Wersje kombi są zaledwie o 850-900 zł droższe od liftbacków. Odświeżona Skoda ma teraz więcej atutów w walce z konkurencją.
Wybrane dane techniczne Skody Superb i konkurentów:
Marka/model
Skoda Superb 1.8 TSI Active
Ford Mondeo 2.0 Ambiente
Mazda 6 2.0 SkyMotion
Cena (zł)
85 400
68 000
97 700
Typ nadwozia/liczba drzwi
hatchback / 5
sedan / 4
sedan / 4
Liczba miejsc
5
5
5
Wymiary i masy
Długość x szerokość x wysokość
4838 x 2009 x 1462
4850 x 2092 x 1500
4870 x b.d. x 1450
Rozstaw kół: przód/tył
1535 / 1508
1579 / 1595
1585 / 1595
Rozstaw osi
2758
2850
2830
Masa własna
1436
1402
1255
Pojemność bagażnika (l)
595
550
489
Pojemność zbiornika paliwa (l)
60
70
62
Układ napędowy
Rodzaj paliwa
benzyna
benzyna
benzyna
Pojemność (cm3)
1798
1999
1998
Liczba cylindrów
4
4
4
Napędzana oś
przednia
przednia
przednia
Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń
manualna / 6
manualna / 5
manualna / 6
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min
160 / 4500
145 / 6000
165 / 6000
Moment obrotowy (Nm)
250
185
210
przy obr./min
1500-4200
4500
4000
Przyspieszenie 0–100 km/h (s)
8,2
9,9
9,1
Prędkość maksymalna (km/h)
222
210
216
Średnie spalanie (l/100 km)
6,8
7,9
6,0
Emisja CO2 (g/km)
158
184
139
Skoda