Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48 Lokalizacja: [RMI] Posty: 6869 Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127
Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
|
Auta z fabryczną instalacją LPG
Niektóre firmy oferują modele z instalacją gazową, przyciągając klientów ceniących niskie koszty eksploatacji. Autogaz wciąż jest sporo tańszy od benzyny i oleju napędowego
Wystarczy zrobić prostą symulację kosztów by zorientować się, że jazda na paliwie zwanym LPG lub autogazem jest wyjątkowo opłacalna. Jego cena jest tak korzystna, że wydatki związane z zakupem i zamontowaniem podstawowej, niedrogiej instalacji LPG w prywatnym warsztacie zwracają się już po przejechaniu 10 000- 20 000 km. Z silnikami zasilanymi autogazem przegrywają pod względem ekonomii nie tylko benzynowce, ale też turbodiesle, postrzegane jako wyjątkowo przyjazne portfelom kierowców.
Ale czy koniecznie trzeba kupować samochód z tradycyjnym zasilaniem a potem uzbrajać go w instalację zasilania autogazem ? Wcale nie, można przecież skorzystać z oferty fabrycznych aut dwupaliwowych, wykorzystujących zarówno benzynę jak i LPG. Odpada problem wyboru instalacji i warsztatu, oszczędzamy czas a nasz samochód nie musi pauzować w serwisie i jest od razu gotowy do jazdy. Jednak nie zawsze instalacja gazowa zaczyna działać od pierwszych kilometrów. W niektórych przypadkach włącza się dopiero po przejechaniu 1000 km na benzynie. No i jeszcze to, co najważniejsze – nie ma problemów z gwarancją, bo producent rekomenduje konkretną instalację i uznaje jej obecność w aucie. Producenci nie przewidują też dodatkowych wizyt przeglądowych. To dobre strony „gazowców” z fabrycznej oferty. Ale są też „minusy”. Nie mamy wpływu na markę instalacji i musimy za nią zapłacić zazwyczaj więcej, niż przy samodzielnej instalacji. Nie zawsze też możemy liczyć na gwarancję producenta, bo niektóre firmy nie zgadzają się na zasilanie LPG.
Decydując się na kupno nowego samochodu z fabryczną instalacją LPG mamy spory wybór. Dwadzieścia modeli aut nie jest może szczególnie szeroką ofertą, ale w tej liczbie znajdziemy przedstawicieli niemal wszystkich segmentów. Są małe, typowo miejskie auta, skromne i tanie kompakty, droższe, większe i bardziej ekskluzywne samochody segmentu C, modele klasy średniej, mniejsze i większe minivany, kombivany, rekreacyjne kombi a nawet typowo sportowe hatchbacki. Co ważniejsze – model z zasilaniem LPG można dopasować do zasobności portfela. Ceny zaczynają się od 30 tys zł i nie przekraczają 101 000 zł.
Alfa Romeo Dwa modele z gamy Alfy Romeo sprzedawane są z fabryczną instalacją LPG włoskiej firmy Landi Renzo. Zarówno niewielkie MiTo jak i kompaktowa Giulietta mają pod maską doładowany silnik 1.4, przeprojektowany pod kątem współpracy z autogazem. Z odpowiednich materiałów wykonano w nim głowicę, zawory i gniazda zaworowe, zastosowano też specjalny system ssania i dodatkowe przewody. Toroidalny zbiornik paliwa montowany jest w miejscu koła zapasowego. Modyfikacje związane z zasilaniem LPG wykonywane są w fabryce, samochody przyjeżdżają gotowe do wydania klientom
Chevrolet Instalacje gazowe w przypadku aut Chevroleta montowane są w Polsce, po wybraniu konkretnego modelu przez nabywcę. Konieczne jest jednak przystosowanie samochodów do zasilania LPG na linii montażowej w fabryce. Za przystosowanie trzeba zapłacić 290 zł w przypadku Sparka i 600 zł w przypadku Orlando. Sama instalacja włoskiej firmy MTM – BRC dla Sparka kosztuje 3700 zł, do Orlando zaś 4190 zł. W modelu Cruze nie płaci się za przystosowanie samochodu a cena instalacji MTM – BRC wynosi 3990 zł.
Dacia Dacia montuje instalacje gazowe włoskiej firmy Landi Renzo na etapie produkcji samochodów. Do Polski przyjeżdżają gotowe auta z zasilaniem LPG.
Fiat Fiat przewidział instalację gazową tylko do modelu Freemont z silnikiem Chryslera 3.6 (seria Pentastar). To wyjątkowo trafiony pomysł, bo ta wersja jest dość paliwożerna. Średnie spalanie benzyny w mieście wynosi 16 l/100 km, w cyklu mieszanym 11,3 l/100 km. Tankowanie autogazu pozwala sporo zaoszczędzić. Freemont 3.6 LPG nie tafił jeszcze do oficjalnej oferty Fiata
Hyundai Hyundai oferuje fabryczną instalację LPG włoskiej firmy MTM – BRC tylko w modelu i20 1.2.
Mitsubishi Mitsubishi postawiło na polską myśl techniczną i w modelu Colt, 1.3 5d proponuje krajową instalację STAG dostarczaną przez firmę AC S.A. Zasilanie LPG zaczyna pracować dopiero po 1000 km, po wykonaniu przeglądu w obecności specjalisty z AC S.A.
Opel Opel to jeden z potentatów w dziedzinie fabrycznych instalacji gazowych. Ma w gamie pięć modeli zasilanych autogazem, wyposażonych w instalacje włoskiej firmy Landi Renzo montowane na etapie produkcji samochodów. W niektórych modelach Opel oferuje zamiast instalacji LPG instalację CNG, czyli zasilanie gazem ziemnym.
Skoda Instalacje gazowe dedykowane dla Skody przygotowuje włoska firma Landi Renzo. Są to nie tylko systemy o nazwie Omegas przygotowane dla silników 1.0, 1.2, 1.4 i 1.6 z tradycyjnym, benzynowym zasilaniem wtryskowym, ale również Direct Omegas, pozwalające zasilać autogazem silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To skomplikowane rozwiązanie jest ewenementem w segmencie aut spod znaku LPG i najdroższą propozycją wśród instalacji gazowych. Cena takiego systemu dla silnika 1.4 TSI w Octavii kosztuje 5480 zł. Cena instalacji do Citigo 1.0 wynosi 3500 zł, do Fabii 1.4 i Roomstera 1.4 4650 zł a do Octavii 1.6 4850 zł. Układ zasilania autogazem montowany jest w Polsce u dealera Skody.
Wybrane przykłady osiągów przy zasilaniu benzyną i LPG: Model Prędkość maks (km/h) Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) Średnie zużycie paliwa (l/100 km) Emisja CO2 (g/km)
Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo (benzyna) 198 8,8 6,4 149
Alfa Romeo Mito 1.4 Turbo (LPG) 198 8,8 8,3 134
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo (benzyna) 195 9,4 6,4 149
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo (LPG) 195 9,4 8,3 134
Dacia Sandero 1.2 (benzyna) 162 14,5 5,9 136
Dacia Sandero 1.2 (LPG) 154 15,1 7,5 120
Dacia Duster 1.6 4x2 (benzyna) 165 12,4 7,2 167
Dacia Duster 1.6 4x2 (LPG) 162 12,8 9,1 146
Opel Corsa 1.2 (benzyna) 170 13,9 5,5 129
Opel Corsa 1.2 (LPG) 168 14,3 6,8 110
Opel Insignia 1.4 Turbo (benzyna) 195 12,4 5,9 139
Opel Insignia 1.4 Turbo (LPG) 195 12,4 7,6 124
Samochody z fabryczną instalacją LPG dostępne w Polsce: Model Poj silnika (KM) Cena podstawowa (zł)
Alfa Romeo Mito 1.4 (120) 69 900
Alfa Romeo Giulietta 1.4 (120) 80 500
Chevrolet Spark 1.0 (68) 32 980
Chevrolet Spark 1.2 (82) 38 480
Chevrolet Cruze 1.8 (141) 59 980
Chevrolet Orlando 1.8 (141) 70 080
Dacia Sandero 1.2 (75) 36 400
Dacia Logan MCV 1.6 (84) 39 350
Dacia Duster 4x2 1.6 (105) 49 700
Hyundai i20 1.2 (85) 47 600
Mitsubishi Colt 1.3 (95) 49 580
Opel Corsa 1.2 (83) 48 400
Opel Astra IV 1.4 (140) 77 900
Opel Insignia 1.4 (140) 100 550
Opel Meriva 1.4 (120) 71 800
Opel Zafira Tourer 1.4 (140) 100 750
Skoda Citigo 1.0 (60) 32 490
Skoda Fabia II 1.2 (70) 39 500
Skoda Fabia II 1.4 (85) 46 200
Skoda Octavia II 1.6 (102) 65 550
Skoda Octavia II 1.4 (122) 69 380
Skoda Roomster 1.4 (85) 53 150
motofakty.pl
_________________ KLUBOWE NAKLEJKI
Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM _____________________
FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r. FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.
|