Teraz jest 29.03.2024, 12:10



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Mandaty, o które łatwiej zimą 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Mandaty, o które łatwiej zimą
Jesień i zima to trudny czas dla kierowców. Nie tylko ze względu na gorsze warunki drogowe, lecz także z powodu większego ryzyka otrzymania mandatu, np. za brudne szyby lub rozgrzewanie silnika na postoju. Za niektóre wykroczenia grozi nawet do 5 tys. zł mandatu.

Wyruszając w dalszą podróż, zwłaszcza zimą, warto upewnić się, że w zbiorniku znajduje się wystarczająca ilość płynu do spryskiwaczy, zaś wycieraczki są w dobrym stanie. Policjant ma bowiem prawo zatrzymać pojazd, który porusza się z brudną szybą. Funkcjonariusze najczęściej wydają polecenie jej umycia. W przypadku odmowy, policjant najczęściej sprawdza zawartość zbiornika na płyn do spryskiwaczy, jak również sprawdza stan wycieraczek. Jeśli pojemnik jest pusty, a pióra lub mechanizm wycieraczek niesprawne, kierowca musi liczyć się z mandatem w wysokości nawet do 500 zł.

Jeśli kierujący odmówi przyjęcia mandatu, sprawa trafi do sądu. Podstawą do ukarania właściciela auta jest przepis z art. 96 kodeksu wykroczeń. Zgodnie z jego zapisami, "osoba, dopuszczając do jazdy na drodze publicznej pojazd wyposażony w urządzenia i przyrządy nienadające się użycia, naraża się na grzywnę na zasadach ogólnych". Kara ta może wynieść nawet do pięciu tysięcy złotych.

Gdy temperatura powietrza spada poniżej 0 stopni Celsjusza, wielu kierowców pozostawia swoje auta z włączonymi silnikami na pewien czas przed wyruszeniem w dalszą drogę. Jeśli taki postój trwa ponad 1 minutę w obszarze zabudowanym, funkcjonariusze mogą ukarać kierowcę mandatem. Zgodnie z prawem, używanie samochodu w sposób, który powoduje uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska i nadmiernym hałasem oraz za pozostawianie pracującego silnika w czasie postoju w terenie zabudowanym, grozi kara do 100 zł. Policjanci interweniują zwłaszcza w sytuacjach oddalenia się od pojazdu z pracującą jednostką napędową. Wyjątkiem są przypadki, w którym włączony silnik pozwala usunąć z pojazdu lód oraz śnieg. Warto pamiętać o tym przepisie także latem, gdy uruchomiony motor na postoju służy do napędzania klimatyzacji.

Kolejnym aspektem, o którym warto pamiętać podczas jazdy zimą, jest odśnieżenie samochodu. Oczyścić ze śniegu należy nie tylko szyby czy reflektory, lecz również lusterka, tablice rejestracyjne i dach. Warto o tym pamiętać, gdyż zalegający na aucie śnieg może okazać się niebezpieczny, zwłaszcza dla pojazdów podążających za nieodśnieżonym autem. Pęd powietrza i wiatr sprawiają, że masa śnieżna zostaje zmieciona i trafia na szybę lub pod koła innego samochodu. Z kolei w przypadku gwałtownego hamowania, zalegający na dachu śnieg może zsunąć się ku przedniej części auta, ograniczając widoczność kierującego.

Choć nieodśnieżony samochód sam w sobie nie stanowi naruszenia przepisów, policjanci mogą stosować artykuł mówiący o zagrożeniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W zależności od stopnia wykroczenia, takie postępowanie jest karane mandatem w wysokości od 20 do nawet 500 zł.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


21.12.2012, 23:48
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: Mandaty, o które łatwiej zimą
Kto może wlepić Ci mandat?


Polskie drogi obfitują nie tylko w nierówności terenu, ale także w wiele pułapek zastawianych na kierowców przez odpowiednie służby. Pierwsza na myśl przychodzi tutaj drogówka, ale uprawnienia do przeprowadzania kontroli i wystawiania mandatów mają przecież nie tylko policjanci. Sprawdź kto i za co może wlepić ci mandat.

Inspekcja Transportu Drogowego
ITD została początkowo powołana po to, aby kontrolować kierujących pojazdami ciężarowym i autobusami. Miała dbać o przestrzeganie polskich oraz międzynarodowych regulacji z zakresu transportu drogowego. Kontrole miały służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach, zapobiec niszczeniu dróg i zmotywować przedsiębiorców do przestrzegania przepisów. Na podstawie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, otrzymała prawo do kontrolowania również osobówek. Inspektor dokonujący kontroli musi okazać legitymację i być umundurowany, wyjątkiem jest przeprowadzania kontroli
w przedsiębiorstwie oraz w przypadku taksówek i przejazdów regularnych. Inspektorzy mają prawo do wystawiania mandatów i pobierania kar pieniężnych. Za co inspektorzy mogą nam wlepić mandat? M. in. za spowodowanie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym (w tym jazdę po alkoholu); prowadzenie auta bez wymaganych świateł; utrudnianie ruchu na drogach publicznych; niestosowanie się do znaków lub sygnałów; prowadzenie pojazdu bez uprawnień i dokumentów, a także niedostosowanie prędkości do obowiązującego na danej drodze ograniczenia.

ITD może korzystać z urządzeń służących do rejestracji wykroczeń popełnianych przez kierowców. Są to fotoradary stacjonarne, urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, a także urządzenia rejestrujące niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Ostatnimi czasy głośno jest o nowiutkich, nieoznakowanych pojazdach należących do ITD. Wzbogaciła się ona o 29 aut, wyposażonych w wideorejestratory. które znakomicie radzą sobie z pustoszeniem portfeli namierzonych kierowców. - mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik - Dlatego kierowcy chcący uniknąć mandatu ostrzegają się wzajemnie. W przeciwieństwie do policji, ITD po namierzeniu kierowcy przekraczającego prędkość nie zatrzymuje go, a jedynie robi zdjęcie i przesyła zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia.

Straż graniczna i służba celna
Straż graniczna może zatrzymać kierowcę w dowolnym miejscu – nie tylko w strefie nadgranicznej. Ma ona prawo skontrolować dokumenty kierowcy, a także wypisać mandat i przyznać punkty karne. Może sprawdzić trzeźwość kierującego, stan techniczny samochodu czy tachograf. Podobnie jak policja, straż również ma prawo do kontrolowania prędkości z jaką poruszają się pojazdy, za pomocą wideorejestratorów. Z tego uprawnienia korzysta jednak głównie do walki z nielegalną migracją.

Służba celna również ma prawo do zatrzymania kierowcy w dowolnym miejscu i czasie. Jednak nie przeprowadza kontroli prędkości i nie może wystawiać mandatów za wykroczenia drogowe. - mówi A. Kaźmierczak z Yanosik.pl. Skupia się głównie na przeszukiwaniu pojazdu w celu znalezienia podrobionych towarów, alkoholu i papierosów bez akcyzy, narkotyków czy broni. Kierowcy zawodowi mogą zostać ukarani przez służbę celną grzywną za przekroczenie czasu pracy lub naruszenie przepisów związanych z przewozem drogowym. Każdy kierowca może natomiast zostać ukarany za tamowanie ruchu drogowego lub niezastosowanie się do poleceń celnika. Celnik może skontrolować nasze dokumenty, ubezpieczenie i stan techniczny auta.

Straż miejska
Strażnik może zatrzymać kierowcę do kontroli drogowej, ale nie może zrobić tego z radiowozu, musi znajdować się poza pojazdem. Jeśli próbuje nas zatrzymać siedząc w aucie nie musimy reagować na dawane przez niego znaki. Straż miejska może także kontrolować prędkość z jaką poruszają się kierowcy, za pomocą przenośnych fotoradarów. Nie jest jednak tak, że może ona ustawiać urządzenia, gdzie tylko jej się spodoba. Na ustawienie takiego fotoradaru musi najpierw pozyskać zgodę miejscowego komendanta policji, a miejsce, w którym będzie odbywał się pomiar musi być odpowiednio oznakowane. - mówi A. Kaźmierczak z Yanosik.pl - Urządzenie takie musi także posiadać homologację, w przeciwnym wypadku kierowca nie jest zobligowany do zapłacenia mandatu. Mandat od strażnika dostaniemy także za zaparkowanie auta w miejscu niedozwolonym lub nieopłacony postój w strefie płatnego parkowania. Strażnik może także zadecydować o nałożeniu blokady na koło lub odholowaniu pojazdu, o ile zagraża ono bezpieczeństwu na drodze – wówczas kierowca musi liczyć się także z poniesieniem kosztów holowania. Strażnicy nie mogą natomiast karać kierowców za kolizje na drogach wewnętrznych. Nie są też uprawnieni do wystawienia mandatu za brak dokumentów lub ubezpieczenia OC, jeśli jednak kierowca nie będzie miał wymaganych dokumentów strażnik może zawiadomić policję.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


21.12.2012, 23:49
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Re: Mandaty, o które łatwiej zimą
Święta bez mandatu


Już niedługo rozpocznie się świąteczny rozgardiasz. Większość z nas w święta odwiedza swoje rodziny, które mieszkają w różnych częściach kraju. Z racji, iż poruszanie się po polskich drogach przypomina nieco slalom, w którym przeszkodami do ominięcia są fotoradary i tu i ówdzie rozstawione patrole policyjne, pojawia się pytanie jak jechać, by w prezencie nie dostać mandatu?

Przy naszych drogach powstają już nowiutkie fotoradary, a policja i Inspekcja Transportu Drogowego dysponują coraz większą liczbą pojazdów wyposażonych w wideorejestratory. Jeśli do tego dodamy jeszcze pomiary dokonywane przez drogówkę za pomocą "suszarek" oraz fakt, iż Straż Miejska również może ustawiać fotoradary, ryzyko napotkania na swojej drodze którejś z tych służb znacznie wzrasta, a przecież nie ma sensu niszczyć świątecznej atmosfery mandatem.

Obrazek


Jak nie dostać mandatu na święta? Oczywiście, najprościej jechać zgodnie z przepisami, ale nie ma się co oszukiwać - zdecydowana większość Polaków często dopuszcza się nieznacznego przekroczenia prędkości, za które może już grozić mandat. Dlatego lepiej jest wiedzieć, gdzie konieczne jest zdjęcie nogi z gazu.

W raporcie zostały przedstawione trasy między kilkoma polskimi miastami, w tym trasy prowadzące do zimowej stolicy Polski – Zakopanego. Zostały one przeanalizowane (przy uwzględnieniu tylko dróg krajowych) pod kątem długości, czasu przejazdu oraz liczby fotoradarów stacjonarnych i miejsc częstych kontroli drogówki. Dane zostały pozyskane z urządzeń oraz aplikacji Yanosik. System, na którym opiera się ich działanie umożliwia użytkownikom otrzymywanie aktualnych informacji o sytuacji na drogach, w tym ostrzeżeń o patrolach policyjnych i ITD, pojazdach nieoznakowanych poruszających się w okolicy, fotoradarach oraz wypadkach.

Obrazek


Poznań
Mieszkańcy Poznania spotkają na swojej drodze najwięcej radarów na trasie do Warszawy. Na odcinku 311 km mogą im zrobić zdjęcie 34 fotoradary, a w 17 miejscach najczęściej odbywają się kontrole policji. Na przeciwległym biegunie znajduje się trasa o długości 167 km (2h 32m) do Wrocławia. Tam na kierowców czekają tylko 3 fotoradary i 7 miejsc częstych kontroli. Inaczej sytuacja przedstawia się na trasie Poznań – Bydgoszcz (143 km) – 15 fotoradarów i 6 miejsc kontroli. Podobnie jak na drodze do Szczecina chociaż odległość jest tutaj większa – 236 km. Można spotkać na niej 14 fotoradarów i 7 miejsc, w których często dokonywane są pomiary.

Obrazek


Warszawa
Podróżujący ze stolicy najmniej fotoradarów, bo tylko 4, miną jadąc do Białegostoku (192 km), więcej natomiast znajduje się na niej miejsc częstych kontroli – 20. Na 212 km trasie do Olsztyna 8 fotoradarów i dwa razy więcej miejsc kontroli. Z kolei jadący z Warszawy do Rzeszowa przejadą 295 km, a na swej drodze napotkają 21 fotoradarów i prawie tyle samo ulubionych miejsc drogówki - 19. Teoretycznie mogą więc zostać namierzeni przez radar co 15 km.


Obrazek


Łódź
Jadąc z Gdańska do Łodzi (350 km) kierowcy mogą zostać uwiecznieni na zdjęciach z fotoradaru 34 razy. Tak samo sytuacja wygląda na trasie z Łodzi do Krakowa (252 km). Średnio można więc co kilkanaście kilometrów zostać tam przyłapanym na przekroczeniu prędkości. Na tej drugiej trasie dodatkowo znajduje się nieco więcej miejsc częstych kontroli - 19.

Obrazek


Zakopane
A jak wyglądają drogi do zimowej stolicy Polski - Zakopanego? Najwięcej fotoradarów kierowcy mogą napotkać na trasie z Gdańska – 51 urządzeń. Nic w tym dziwnego, gdyż i trasa jest długa i liczy sobie 739 km. Kierowcy muszą uważać także na miejsca częstych kontroli policyjnych. Z danych z systemu Yanosik wynika, że na tej trasie znajduje się ich nieco więcej niż fotoradarów, bo aż 59. Jadący z Poznania do Zakopanego pokonają drogę o długości 516 km i na swej drodze napotkają 38 fotoradarów oraz 25 miejsc częstych kontroli. Krótszą trasę pokonają mieszkańcy Warszawy – 399 km, ale zagęszczenie miejsc, w których często można spotkać drogówkę jest na niej większe niż na pozostałych. Policjantów z urządzeniami pomiarowymi można spotkać średnio co 10 km. Miejsc takich jest 39, a fotoradarów 31. Aby dojechać do Zakopanego z Wrocławia należy pokonać 373 km, na których można napotkać, w tym zestawieniu, najmniej radarów – tylko 9 miejsc częstych kontroli i 16 fotoradarów.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


21.12.2012, 23:52
Zobacz profil GG
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 3 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL