Teraz jest 26.04.2024, 06:05



Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Światła do jazdy dziennej DRL 
Autor Wiadomość
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17.04.2006, 17:48
Lokalizacja: [RMI]
Posty: 6869
Zdjęcia: 0
Podziękował: 196
Pomógł: 127

Silnik: CBZA-1.2 TSI 85KM
Skrzynia: inny model
Samochód: FII FL Style [Joy+Play]
Rok prod.: 2011
Województwo: podkarpackie
Post Światła do jazdy dziennej DRL
Światła do jazdy dziennej stają się coraz bardziej dostępne i popularne. Polskie prawo dopuszcza używanie ich wymiennie ze światłami mijania. Przepisy unijne nakazują in­stalować DRL-e we wszystkich nowych modelach samochodów. Można je także samo­dzielnie montować w starszych autach, aby podnieść poziom ich widoczności i atrakcyj­ności.

Nadejście lata oznacza lepsze warunki jazdy - suchą nawierzchnię, dłuższy dzień i dużo słońca. Jednak światło słoneczne nie zawsze jest sprzymierzeńcem kie­rowcy. Często bowiem oślepia, powoduje zmęczenie wzroku i problem z dostrzeżeniem innych pojazdów znajdujących się na drodze.

Z danych opublikowanych przez Komisję Europejską wynika, że używanie świateł do jazdy dziennej zwiększa widoczność samo­chodu na drodze i pozwala uniknąć do 2 tys. wypadków rocz­nie. W ubiegłym roku w życie wszedł przepis unijny (2008/89/WE), nakazujący montowanie świateł do jazdy dziennej DRL (ang. Daytime Running Light) w nowych modelach samocho­dów, produkowanych od 2011 roku.

W Polsce całoroczny nakaz używania w trakcie jazdy świateł mijania lub świateł do jazdy dzien­nej obowiązuje od 2007 roku. Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej zamiast świateł mijania w czasie od świtu do zmierzchu, w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Czym różnią się te dwa rodzaje oświetlenia samochodowego?

Lepsza widoczność
Światła do jazdy dziennej służą temu, żeby samochód był dobrze widoczny w dzień. W odróżnie­niu od świateł mijania są one wyposażone w mocne diody LED, dzięki czemu samochód jest le­piej zauważalny przez innych użytkowników ruchu. Na dodatek światła te są tak skonstruowa­ne, że nie oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Zapalają się automatycznie po urucho­mieniu silnika, lecz można na nich jeździć tylko w ciągu dnia. Gdy robi się ciemno należy włączyć światła mijania, co skutkuje automatycznym wyłączeniem DRL.

Mniejsze zużycie paliwa
Kolejną zaletą świateł do jazdy dziennej jest ich energooszczędność. Zużywają zaledwie 10 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania. Ma to duży wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ jeden moduł pobiera 6,8W energii, czyli cały zestaw niecałe 14W. Dla porównania jedna żarówka halogenowa w światłach mijania pobiera ok. 60W, czyli ponad osiem razy więcej. Na dodatek światła do jazdy dziennej są niezwykle żywotne, bo działają przez 10 tys. godzin, co odpowiada 500 tys. km przejechanym z prędkością 50 km/h.

Nowoczesny design
Technologia LED wykorzystana w DRL określana jest jako jedna z najbardziej innowacyjnych i efektywnych kosztowo. Dawniej ze względu na wysokie koszty produkcji, pierwsze komercyjne zastosowania diod LED ograniczały się jedynie do najdroższych modeli aut. Obecnie szybki rozwój technologii spowodował spa­dek cen, większą dostępność i możliwość samodzielnego monta­żu świateł do jazdy dziennej. Dlatego również właściciele modeli aut produkowanych przed 2011 r. coraz częściej decydują się na montaż DRL, dzięki czemu ich samochody nabierają zupełnie no­wego, bardziej nowoczesnego wyglądu.

Samodzielny montaż w godzinę
Niektórzy producenci oferują zestawy, które można samodzielnie zamontować. – Montaż świateł do jazdy dziennej jest bardzo prosty i każdy spokojnie sobie z nim poradzi – mówi Tarek Hamed, specjalista ds. oświetlenia Philips Automotive. – Dzięki specjalnemu systemowi „clip-on” instala­cja modułu LED DayLight Philips zajmuje tylko około godziny – dodaje.
Zestaw zawiera dwa moduły LED oraz wszystkie elementy niezbędne do montażu: dwa wciskane wsporniki (dzięki którym nie trzeba zdejmować zderzaka), długie przewody (6 metrów), proste w obsłudze złącze elektroniczne typu Plug & Play, śruby, zaczepy i instrukcję montażu w języku polskim. Jednak, aby mieć pewność, że światła zostały prawidłowo podłączone, warto udać się do warsztatu.

Jak zamontować DRL?
Oprawy LED DayLight Philips pasują do większości samocho­dów, gdyż mają prosty, klasyczny kształt i mały rozmiar. Montu­je się je na kratce w przednim zderzaku, nie dalej niż 40 cm od bocznego obrysu pojazdu. Odległość między lampami musi wy­nosić co najmniej 60 cm, a wysokość od powierzchni drogi od 25 do 150 cm. Nie ma obawy, że nisko zainstalowane lampy będą narażone na uszkodzenia zewnętrzne, ponieważ zastoso­wane w nich diody LED wykonane są z bardzo wytrzymałego poliwęglanu, co zapewnia im odporność na uderzenia kamieni, a także zabezpiecza je przed wpływem niekorzystnych warunków pogodowych. Produkt posiada homologację ECE R87, gwarantującą najwyższe europejskie stan­dardy wykończenia i bezpieczeństwa. Cena zestawu LED DayLight Philips wynosi od 269 zł.

Zgodnie z przepisami światła do jazdy dziennej:
1) powinny się automatycznie włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znaj­duje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika*
2) powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przery­wanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu,
3) przednie, boczne (jeżeli występują) i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe (jeżeli wystę­pują) oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej45)

* Dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy po dniu 31 grudnia 2009 r. W pojazdach zareje­strowanych do dnia 31 grudnia 2009 r. dopuszcza się następujące wymagania w zakresie połą­czeń elektrycznych: połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 4 maja 2009 r. dot. warunków technicz­nych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, załącznik nr 6, § 2.


motofakty.pl

_________________
KLUBOWE NAKLEJKI


Aloesowe suplementy -> FOREVER LIVING PRODUCTS - ZAPRASZAM
:!: :)
_____________________

FI 1.4 MPI {Fresh+} [AZE 60KM - FNK] Szary Skalisty F7F7 - 2002r.
FII 1.2 TSI {Style+Joy+Play} [CBZA 85KM - MFX] Rosso Brunello X7X7 - 2011r.


12.06.2012, 10:09
Zobacz profil GG
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29.10.2009, 21:58
Lokalizacja: prowincja
Posty: 12699
Podziękował: 189
Pomógł: 403

Silnik: inny silnik
Skrzynia: inny model
Samochód: 1Z5/K12
Rok prod.: 2012/2005
Województwo: podkarpackie
Post Re: Światła do jazdy dziennej DRL
sebasuperb napisał(a):


W odróżnie­niu od świateł mijania są one wyposażone w mocne diody LED, dzięki czemu samochód jest le­piej zauważalny przez innych użytkowników ruchu.

Mniejsze zużycie paliwa
Kolejną zaletą świateł do jazdy dziennej jest ich energooszczędność. Zużywają zaledwie 10 proc. energii wymaganej przez standardowe światła mijania.

[/i]


Akurat te dwa punkty nie mają zastosowania w fabii (oprócz wersji RS). A jeździ wiele aut z dodanymi LEDami, które tak świecą jaskrawo jak pozycyjna żaróweczka 5W.

_________________
O ślepych za dnia: http://tinyurl.com/jenvmux
Proste jedzenie: https://prostejedzenieblog.wordpress.com
Skrót od tysiąca to "tys.", a nie "tyś". "Tyś" znaczy "ty jesteś".


12.06.2012, 10:39
Zobacz profil WWW
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 2 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL